Na tohtoročnom záverečnom hodnotení Stratégií som mohol takmer na každú prácu povedať „to som už niekde videl“. Videl som ich v septembri na hodnotení Zlatého klinca, niektoré aj desaťkrát, preto silný pocit déjà vu. Rovnaké case study však nesprevádzali rovnaké názory ani prostredie, mimochodom, nové priestory Stratégií sú na hodnotenie ako stvorené, Tower 5 vidno z diaľky, nezablúdite, a miestnosť na 14. poschodí ponúka parádny výhľad na futbalový štadión, čiže porotcovia, ktorí veľmi chcú vidieť zápas, nemusia nikam odbiehať, ale že zdravím, Lefo!
Názorová diverzita sa prejavila už pri 1. kategórii TV, kde nie a nie získať nadpolovičnú väčšinu hlasov pre ktorýkoľvek zo spotov. Zvíťazila 365.banka, ale bolo to natesno. Ďalšou nabitou kategóriou boli online videá (18 prác), kde súťažili silné craftové kúsky ako Tatra banka či VÚB s mockumentary pre Kaufland či dokonca s celým dokumentárnym filmom pre Volkswagen. Najsilnejšiu kategóriu vyhrala s prehľadom mäsiarka z Kauflandu, ktorá si pískla aj v crafte a celú svoju zostavu potiahla aj v kategórii Kampaň.
Skvelé printy, priemerné rozhlasy
Dve kategórie s povesťou „oldschool“ mali úplne rozdielnu úroveň. Printy boli nad očakávania, žiadny „koniec žánru“ a podobné kuvičie hlasy. Víťazná práca „Nemíňaj litre na fast fashion“ pre ČSOB mala všetko, čo má moderný print mať – estetickosť fotografie, úderný headline a inovatívnosť aj pri takej maličkosti, akou je textový blok, ktorý v inom kontexte vystrelil v kategórii médiá. Pri rádiách to však bolo naopak, tam sme mohli väčšine prác len pogratulovať, že to dotiahli tak ďaleko. Z priemeru vyčnievalo len rozhlasové pásmo Dr. Martin, ktorému porota udelila striebro. S obmedzeným výberom porota zápasila aj pri OOH, kde po diskusii o rozdieloch medzi OOH a médiom udelila len jeden bronz práci „Buď láska“ pre O2.
PR a Event sme ohodnotili rýchlejšie než vlak
Jedna hodnotená práca v PR a dve v Eventoch však vôbec neznamenali, že sa idú dávať body nasilu. Faster than Train bol nezastaviteľný v oboch kategóriách a počet súperov ho nevykoľajil. Pri Crafte to bolo komplikovanejšie, porovnávali sme grafický dizajn s animáciou a filmárčinou, víťazom sa nakoniec stala Bejby Blue, ktorej exekúcia bola výnimočná vo viacerých vrstvách. Inak déjà vu musel zažiť aj Juro Kováč, po roku opäť hodnotil kategórie, kde bola väčšina prác z jeho agentúry (PR, Social, Craft, Kampaň), čiže mohol hlasovať len za konkurentov. No a v kategórii Influencer stratil aj túto možnosť, lebo sa hodnotili len práce z This is Locco.
365.banka s 360-stupňovou kampaňou
V kráľovskej kategórii Kampaň zvíťazila appka Smartie pre 365.banku a jej koberec dôvtipných médií. Ďalšie dve ocenené kampane mali síce silné video či print, no boli o poznanie subtílnejšie. Nepísanou tradíciou je, že kampane, čo vyhrajú Klinec, nebodujú v Stratégiách a naopak. Názorová pestrosť je tu väčšia aj preto, že finálnu zostavu vyberá dvanásť rôznych mesačných porôt. Tento rok tomu však pomohli aj agentúry, ktoré niektoré klincové kampane zabudli prihlásiť do hodnotenia Stratégií. Tak nabudúce, Kubo!