Sunday ADucation Lukáša Lukoniča bude tento mesiac hlavne o Zlatom klinci.
StoryEditor

Sunday ADucation: Je Zlatý Klinec druhý najlepší reklamný event v Európe?

Októbrová epizóda nedeľnej adukácie je venovaná porovnaniu sviatku slovenskej reklamy so zahraničnou konkurenciou. 

Pozrieme sa aj na moje obľúbené práce z aktuálneho ročníka a skončíme pri zábavnom copywritingu od komunity Language Nerds. 

Klinec by mohol byť druhý najlepší reklamný galavečer v Európe

Dovoľte mi pri príležitosti 30. ročníka Zlatého Klinca malé zamyslenie. Nejeden český porotca prizvaný k nášmu sviatku reklamy sa v minulosti nestíhal čudovať nad kvalitou a množstvom prihlásených prác. A aj také reči boli, že je super ten drive, ktorý do toho dávame. Ale čo event? S Cannes sa porovnávať, prirodzene, nebudeme. Aj keď napríklad také vyhlasovanie víťazov svetového kola Young Lions pomocou videocallu z obývačky bolo celkom úsmevné.

V minulosti som mal možnosť zúčastniť sa (pre našinca) druhého a tretieho najznámejšieho európskeho reklamného festivalu. ADC Europe aj Golden Drumu. Barcelona je krásne mesto. Aj priestory Museu del Disseny, kde sa odohrávali poroty boli prinajmenšom zaujímavé. Odovzdávanie cien bez moderátora v malej kinosále ani afterka na periférii s jediným barom pre 500 návštevníkov ma ale veľmi nepresvedčili. Keď sa po niekoľkých dlhých minútach dostanete na rad, výber pozostávajúci z čistej vody a gin-tonicu dokáže rozladiť aj takého nenáročného stravníka, akým som ja.

Čo sa týka slovinského festivalu, nebolo to zlé. Najviac ma bavila konferenčná časť s prednáškami, na ktorých bolo krásne vidieť, ktorý spíker je "kánsky" a ktorého expertíza je skôr lokálnejšia. Galavečer bol fajn. V roku mojej návštevy spojený s mediálnym festivalom v Rovinji. Veľa ľudí, málo spoločných tém na rozhovor. Trochu ako keby Klinec u nás spojili s OTOm. Pamätníci hovorili, že v samostatnej podobe mal event onaký cveng. Predpokladám, že návrat do legendárneho Grand Hotel Benrardin v posledných dvoch rokoch pomohol.

Čo sa týka českých súťaží, nezdá sa mi, že by niečo výraznejšie vytŕčalo. Potom je tu napríklad londýnsky D&AD, ktorý hostí moje obľúbené Southbank Centre na brehu Temže. Zatiaľ som, žiaľ, nemal príležitosť navštíviť ho. Brúsim si zuby. V priľahlom pube majú super craftové pivá. Ďalšími na zozname známych európskych festivalov sú Cresta, Eurobest a parížska Epica. Nikdy som ale nepočul o tom, že by ich sprevádzal nejaký druh eventu. Change my mind.

Nasleduje plejáda národných oceňovaní najlepšej reklamy. Tie u nás lepšie pozná len málokto. Som si ale istý, že Zlatý Klinec so svojím veľkolepým trojhodinovým odovzdávaním cien, bezodným cateringom a (vo väčšine ročníkov) party do bieleho rána sa nemá za čo hanbiť ani v tejto konkurencii. Advokáciou mojich slov je aj len pár dní staré vyznamenanie ročníka 2023 ocenením Grand Prix z eventovej súťaže Conventa Awards. Ak by sa ešte ujali minulé pokusy počas dňa usporiadať aj sériu prednášok napojenú na event, nebolo by o čom.

Tuto o Klinci pekne hovorí aj Alexander Smik a Lucia Ležovičová. Dajte si.

image

Alexander Smik: Reklama musí riešiť problém klienta, scamy pre súťaže už nefungujú

Moje tri obľúbené práce zo Zlatého Klinca 2024

Ak čítate tento text vedzte, že som práve niekde v nórskej pustatine 300 kilometrov za polárnym kruhom. Tohtomesačnú ADukáciu som napísal vo vyše týždňovom predstihu. Jednak for obvious reasons, aby som na dovolenku nemusel ťahať notebook. Dvak, aby som pri jej tvorbe nevedel, ktoré práce si na piatkovom galavečeri odniesli najviac ocenení. Lebo po bitke sa pridávať na stranu víťaza vie každý, nie?:)

1. Skutočná 0,0 na mape

image

Skutočná 0,0 na mape

Keď som videl, že v Stratégiách táto práca nemala v kategórii vizuál prvé miesto, neveril som vlastným očiam. Dnes už nestačí nájsť vizuálnu metaforu a dať k nej peknú slovnú hračku. Takých vizuálov bolo na Klinec určite prihlásených aspoň 30. Poroty v tejto kategórii čakajú nejaký X faktor. Niečo nevidené. Iný prístup. V tomto prípade sa to podľa mňa podarilo dokonale.

 

 

 

2. Poďte sa viac dotýkať

Verím, že odpustíte, že ide o prácu mojich šikovných kolegýň z agentúry. Už to, že som sem nedal svoj Deň k dobru je výkon!

 No ale teda späť ku Kofole. Platforma udržateľnej lásky je krásne strategické naplnenie dlhoročného atribútu značky. Už minuloročný Láskyplný piatoček si zaslúžil ocenení viac ako sa mu napokon dostalo. Verím, že tento rok sa to vynahradilo, lebo Kofola si tie klince zaslúži. Bozkávam všade.

3. Slovník odcudzených slov

Na tomto mieste som mal hneď viacero prác, ktoré ma tento rok podobne veľmi bavili. Vlajka, Menštruačné šaty, Správy, ktoré nikto nechce čítať... Nakoniec som sa nechal presvedčiť poslednou časťou case study práce Slovník odcudzených slov, kde sa hovorí o tom, že výtlačky sa v týchto dňoch distribuujú do knihkupectiev. Toto by bola totiž moja najväčšia výtka k tejto inak skvelej práci. Že sa len veľmi ťažko dostane k mase. Ale teda, ak slovníky Panta Rhei umiestní na nejaké viditeľné miesta v rámci ich predajní, bude to bomba.

Kreatívna výzva najbližších rokov by mala mieriť ale ešte o krok ďalej. Spraviť podobne hodnotnú, inteligentnú prácu ako je Slovník alebo Telekomácke Správy a skúsiť ju nejakým spôsobom prepašovať na druhú stranu tak, aby nevyvolala vyslovene negatívnu emóciu. Držme si palce.

Komunita na slovo vzatých bifľošov

Dosť bolo o Klinci. Poznáte to memečko holohlavého muža, ktorý si so zavretými očami hladká líca? That‘s me, keď niekde vidím dobre napísaný text. Taký, ktorý sa číta sám. Je zrozumiteľný a zároveň originálny. Pri ktorom si so slovami autor miesto zápasu struhol harmonický valčík.

Ako copywritera ma najviac ma dokážu potešiť kratšie formáty. Koľko vtipov je založených na nečakanov vypointovaní slovnej hračky? Kým pri verbálnom podaní je kruciálny hlavne prednes narátora, písanú ju nemá čo zachrániť a aby fungovala, musí byť dokonalá.

Lexikálnu stránku si, samozrejme, všímam hlavne v reklame. V nestráženej chvíli sa ale rád pozriem po inšpirácii aj inde. Napríklad do komunity The Language Nerds na Instagrame alebo Facebooku, kde vznikajú aj takéto srandičky:

  • Why was 6 afraid of 7? Because 7 8 9
  • Grammar is the difference between feeling your nuts and feeling you‘re nuts.
  • The "earth" without art is just "eh".
  • Do British websites use biscuits?
  • Do you know why pirates can‘t finish the alphabet? Because they get lost at C

Ak sa ti zdá, že by si si z toho mohol tiež niečo zobrať, tuto je podobných krátkych vtipov ešte 3 049 

 

 

 

01 - Modified: 2024-06-02 06:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Česká kreativita, slovenská EFFIE a 93 spotov od Apple 02 - Modified: 2024-05-05 08:01:11 - Feat.: - Title: SUNDAY ADUCATION: Čo umelá inteligencia nedomyslela a ako sa mi páči Žltá kniha budovania značky 03 - Modified: 2024-03-03 13:58:53 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: O tendroch, vedúcich a Super Bowle 04 - Modified: 2024-01-07 14:24:44 - Feat.: - Title: Sunday ADucation: Vianočné mory, ale aj top kreativita 05 - Modified: 2023-12-03 08:00:00 - Feat.: - Title: Sunday ADucation #12: Dva knižné tipy na sviatky a legenda na pohľadanie
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. november 2024 13:40