Red Bull nikomu nechutí a aj tak má hodnotu 18 miliárd
Pred uvedením na trh v Európe nechávali jeho chuť testovať medzi spotrebiteľmi. Výsledok bol ohromujúco zlý. Nielen, že ľuďom nechutil. Niektorí doslova pomenovali, že je to akoby pili žuvačku po tom, čo ležala týždeň na diaľnici.
Strih. A o necelých 50 rokov neskôr sa bavíme o tretej najhodnotnejšej značke softdrinkov na planéte. Ako sa to mohlo stať? A prečo podobne nelogicky vystrelili aj iné brandy bez histórie alebo jednoznačného produktového benefitu ako Liquid Death, Supreme a kopec ďalších?
Pretože ľudia nekonajú logicky. Ani trochu.
Sme emocionálne, iracionálne, zmätené stvorenia, čo si pletú signály s hodnotou a modrú plechovku s pocitom vzrušenia. Apple je status, nie elektronika. Rovnaký čas ako G-Shock ukážu aj hodinky s vodotryskom a predsa sú nám s pribúdajúcimi rokmi tak nejak sympatickejšie prvé menované.
A o tom je kniha Alchemy od Roryho Sutherlanda – vice chairmana Ogilvy. Vysvetľuje v nej, že svet marketingu by mohla byť vlastne jedna obrovská laboratórna štúdia ľudského správania. Čítať Alchemy je trochu ako dať si TED Talk s pivom v ruke. Je to osviežujúce, poučné a ešte sa človek miestami aj celkom dobre pobaví.
Je to taký manifest proti slepej racionalite. O tom, že výťah ide rýchlejšie, keď doň nainštalujete zrkadlo. Že tabuľa ukazujúca čas do príchodu vlaku dokáže dramaticky zlepšiť vnímanie železníc alebo že zubná pasta s farebnými prúžkami funguje lepšie ako jednofarebná.
Najlepšie nápady vznikajú v priestore, kde sa stretáva odvaha, intuícia a experiment. A vôbec, ale vôbec nemusia dávať logiku. Alchemy nie je kniha o reklame, ale o rozdiele medzi slovami logic a psychologic. Ak si ju ešte nečítal, určite si daj. Ak áno, daj si ju znova.
Najväčší trend v digitále? Oldfluenceri
Poznáte aspoň jeden z profilov @peterlackovic, @bluegrandma, @coldieho_tatko alebo @vierkasvetlikova? Ak nie, šup sa dovzdelať a o chvíľku pokračujeme.
Keby sa ma niekto opýtal, či zvládnem definovať esenciu dobrej reklamy jedným slovom, povedal by som, že nie. Dokážem to urobiť dvomi. Požičanými zo sloganu reklamnej sieťovky DDB. UNEXPECTED WORKS
No fakt. Nečakané, nové veci u ľudí spúšťajú dopamínovú odozvu. Preto chodíme na dovolenky, kupujeme si nové autá, oblečenie… ale to už som strašne široký. Chcem iba povedať, že obsah, ktorý je prekvapivý, je aj prirodzene zaujímavý.
Nedá sa čudovať, že keď tvorí influencersky content miesto tuctovej mladej fitnesky v legínach takmer storočna babička, internet to bude milovať. Kde sa mnohí štandardní tvorcovia trápia so ziskom každého followera a dokážu stagnovať na rovnakých číslach aj niekoľko rokov, tam príde Peter Lackovič s podrezaným jazykom svojej babičky a za pár týždňov zbúra scénu.
Oldfluencerom fandím o to viac, že som bol medzi prvými, ktorí ich silu zažili na vlastnej koži. V bývalej agentúre sme robili na tvorbe contentu pre TikTok účet Kauflandu. Ani sme netušili, aký jackpot sme trafili, keď kolegyňu napadlo nacastovať do videí dve staršie dámy. Tieto, akože predavačky, sa doslova za pár týždňov stali také slávne, že mi viacerí kamaráti písali, aby som im s nimi vybavil stretnutie. To sa mi dovtedy nikdy nestalo. A že sme za tých desať rokov robili s onakvejšími celebritami.:D Crazy, ale vidíte, TikTok + veľká značka + random dôchodkyne a zase sme pri tom unexpected works.
Ikonické postavy predavačiek onedlho skopíroval aj konkurenčný reťazec. Hovoril som si, smola, opakovaný vtip nemôže vyjsť. Well, mýlil som sa. Podobne ako keď som si ešte pár rokov predtým pri 10-tom podcaste hovoril, že je to super formát, ale trh je už saturovaný a toto je určite posledný, ktorý vyšiel.
Netvárim sa, že starí ľudia robiaci čísla na TikToku alebo IG sú fenomén ostatných mesiacov. Podpisujem ale, že ostatné mesiace ma presvedčili, že ich počet bude ešte veľmi rásť a je lepšie na túto vlnu nabehnúť so svojou značkou skôr ako neskôr.
Inak, ak som hovoril, že nečakané veci fungujú, predstavte si, že by oldfluencerom nebol neznámy starší človek, ale, povedzme, svojho času populárna celebrita. See where am I going? Viac niekedy nabudúce.
Tak a to bol májový blog. A ak sa vám páči a chceli by ste ešte viac tipov na užitočný reklamný obsah, pokojne postalkujte na mojom LinkedIne. Ak dáte aj follow, budem sa tešiť.
Diky a peknú nedeľu.