Najväčší svetový festival reklamy Cannes Lions je majákom toho, kam sa uberá komunikačný biznis. Spravidla sa pred ním, počas neho aj po ňom rieši, aké témy rezonovali najhlasnejšie. Každý trend plodí antitrend, špeciálne v komunite ľudí posadnutých novosťou. Po čase Metaverse, ktorý si v 23. a 24. roku dala na raňajky umelá inteligencia sa pred troma týždňami na Francúzskej riviére hovorilo oveľa viac o crafte.
O čom sa hovorí už menej je povaha prác, ktoré v Cannes vyhrávajú. Že to nie je festival kreatívnej reklamy, ale skôr kreativity ako takej si človek uvedomí, keď medzi víťaznými vecami uvidí We Cry Together od Kendricka Lamara alebo Beautiful Life od Michaela Kiwanuku. Ale nie o tom som chcel.
Všimli ste si niekedy, aké extrémne úspešné sú kampane, ktoré oslavujú, empatizujú alebo inak podporujú ženy? Tento rok si ich na najvyššie ocenenia (GP a zlato) siahlo až päť. Konkrétne:
AXA - Three words
Dove - How a soap brand created a global self-esteem movement
L‘oreal - The final copy of Ilon Specht
Bodyform - Never just a period
Grupo Boticário - Research my body
Zo všetkých ESG tém, ktoré 27 000 prác prihlasovaných do Cannes Lions (alebo Lioness?) dokáže obsiahnuť tento smer jednoznačne vytŕča. A nie len tento rok. Viva la vulva,
#likeagirl, Fearless Girl, Turn Your Back, Real Beauty, We Are Ayenda, WoMen‘s Football, Anne de Gaulle. To som práve vymenoval možno desatinu bômb, ktoré za ostatné roky brali jedého leva za druhým. A zaslúžene. Sám mám najobľúbenejšiu prácu z tohto šuflíka. Aj keď v Cannes 2016 dostala "len" dve striebra a jeden bronz, sľubujem, že Check It Before It‘s Removed sa oplatí skontrolovať. Video nájdete TU.
Päť tipov, štyri knihy, jeden Lefo
Mesiac sa s mesiacom snúbil a mne je veľkou cťou, že túto nedeľu nám svoje tipy na inšpiratívny obsah predstaví môj obľúbený kolega a autor nejednej legendárnej kampane WLB Vladimir Lefik ejkejej Lefo. Výber je to veľmi výživný, tak nebudem zdržovať a posúvam majk.
1️⃣ Astrid Lindgren – Pippi Dlhá Pančucha
Manifest out-of-the-box myslenia, základy protispoločenského správania, boj proti lineárnemu mysleniu a zároveň kniha plná návodov, ako robiť headliny, ktoré si človek zapamätá. Doteraz, keď vidím policajta, spomeniem si na: „Policajti? To je moje najobľúbenejšie, hneď po rebarborovom kréme.“
2️⃣ Chaim Herzog – Arabsko-izraelské války
Chaim Herzog bol izraelský prezident, ale predtým najmä generál a šéf vojenskej rozviedky. Okrem toho, že je to výborná kniha, dá sa z nej veľa zobrať aj pri uvažovaní o značkách. Napríklad to, že stratégia – vojenská či marketingová – je napokon vždy o tom, ako si vynútiť výhodu na bojisku. Nie o tom, že náš tone of voice je o niečo viac caring ako vlani.
3️⃣ Overthrown 2 PHD & eatbigfish
Príjemné čítanie o značkách, ktoré nechceli zachrániť svet, ale rozbiť ho a postaviť nanovo. Pripomenutie, že aj značka bez rozpočtu porovnateľného s konkurenciou môže narobiť problémy. Jasné, že na tvorbu značiek sa dá pozerať rôzne, ale dívať sa na značky ako na challengera zavedených poriadkov je – ak sa bavíme o knihe – intelektuálne zaujímavé a podnecujúce. A keď sa bavíme o robote, aj fungujúce – či už išlo v našom prípade o J&T banku, Bažant 73, 365.bank alebo napríklad LIDL.
4️⃣ Scramble – Marty Neumeier
Narazil som na túto knihu, keď som si googlil Neumeiera po prečítaní jeho Brand Gap. Zdalo sa mi zábavné, že ju napísal ako biznis thriller. Nechcem to úplne vyspoilovať, ale v skratke – mladý CEO David Stone je bez vysvetlenia zavolaný pred predstavenstvo a dostane 5 týždňov na vytvorenie úplne novej stratégie, inak končí. A keďže to autor napísal ako thriller, je to možno aj dobrý tip na knihu o marketingovej stratégii pre ľudí, ktorých bežné knihy o marketingovej stratégii nudia.
5️⃣ Ars Electronica Festival – Linz
Od Bratislavy len 260 km – ako Ružomberok, ale oveľa lepšie ako Ružomberok. S trochou pátosu: okno do budúcnosti, kde sa mieša umenie s technológiami a dajú sa tam vidieť trendy, ktoré ešte len prídu. Napríklad Artificial Intelligence – Mahlerovu nedokončenú symfóniu tam dokončila AI a symfonický orchester ju zahral už v roku 2019. Naozaj before it was cool.