Odkiaľ berie kreatívnu inšpiráciu Paťka Al-Hadi
Mesiac sa s mesiacom snúbil a ja mám tú česť, že pozvanie do mojej pravidelnej rubriky prijala kométa slovenskej reklamy, ktorá vám v nasledujúcich riadkoch ukaže cestu za lepším ideamakingom, insightami aj tak celkovo. Enjoy.
1️⃣ Study case studies
Nič ma nenaučilo o kráse a komplexnej jednoduchosti dobrých ideí viac, než pozeranie svetových case studies. A potom analyzovanie svetových case studies.
Čo boli vlastne reálne výstupy a ako ich odprezentovali? Ako predstavili insight? Povedal ho moderátor v TV alebo voiceover? Koľkokrát zmenili hudbu? Aký grafických vejárik použili?
Navyše, zistila som, že case-studies sú tak trošku ako korčuľovanie či tanec. Vyzerá to jednoducho, pokiaľ si to človek neskúsi sám. Doteraz mi je ľúto tých abominácií, ktoré som stvorila v nádeji, že práve píšem award winning scenár, pri ktorom si budú porotcovia utierať slzy smiechu aj dojatia. Tudle nudle.
2️⃣ Čítaj newslettre
Keďže čítam rýchlejšie než počúvam, som fanúšik newslettrov. Ráno si ich nájdem mailovej schránke, prečítam pri káve, pookrejem, dobrú myšlienku screenshotnem a deň sa môže začať. Medzi moje najobľúbenejšia patria:
👉 Pavlina.speaks
One of the kind! Trendspotting, analýzy o tom, ako trendy vznikajú a umierajú, mikrotrendy, skvelé myšlienky aj štatistiky.
Prečo sú kyslé uhorky téma, ste aj vy cringe a mali ste svoju butter girl spring? Odporúčam všetkými 20 prstami, ktoré mám.
👉 3KÁ
Najčítanejší český newsletter o kreativite, knihách a komunikácii od Michelle Losekoot. Michelle som objavila ešte ako dieťa, keď som čítala jej blog Ružová panda. Článok o tom, aké to je, keď Češka chodí so Slovákom, viem odcitovať dodnes. (ON: "Som šteklivý." ONA: " Nevím, co to je, ale co na to asi řekne babička.":D) Každopádne, aj ten newsletter je super a plný inšpirácie!
👉 Make it Go Viral
Zariu Parvez možno nepoznáte, ale jej prácu áno. Ona je tým mastermindom za úspechom Duolinga. Ona zrodila virálnu hviezdu (teda, sovu). Ona tú sovu zabila (kampaň Death of Duo vyhrala dva levy na Cannes Lions). Keď začínala, Duolingo malo 50k follwerov. Teraz v Duolingu končí a Duolingo má cez 5 miliónov followerov. Owlsome!
👉 MARŠ!
Marek Šulík píše super newsletter o biznise, e-commerce, marketingu, reklame a dátach. A všetko to má navyše podložené relevantnými zdrojmi. Mi-lu-jem! Niet na to, keď v práci donesiem insight/myšlienku/štatistiku, ktorú mám okamžite podloženú zdrojmi tak dobrými, že ani SAV nemusíme kontaktovať. Ha!
3️⃣Vytvor si Insightovníček
Naming síce ešte nemám doladený, ale v zásade, kedykoľvek narazím na nejaký zaujímavý koment, reelsko, TikTok, príspevok na Reddite alebo čokoľvek, čo aspoň trošku pripomína zárodok povestného insightu, ULOŽÍM SI TO.
Aj vďaka tomu mám v galérii celú kopu insightov, ku ktorým mi stačí už len vymyslieť ideu s exekúciou, nájsť klienta s budgetom a HOTOVO! Kampaň založená na ľudskej pravde je na svete. Jupííí!
4️⃣ Manifestuj
T. j. naštuduj si Manifestowriting. Najmä pre copikov úžasná stránka o tom, ako sa píšu manifesto spoty. Ukážky, insighty a triedenia. Všetko tam je!
5️⃣ Joe La Pompe
Joe zbiera práce, na ktoré najviac pasuje hláška „Toto už bolo!“. Následne môže ktokoľvek vyjadriť názot a zahlasovať, či sa jedná skôr o náhodu alebo obyčajný plagiát.
6️⃣ Nájdi si svojich „KS KS“
Pod touto sičiacou skratkou nehľadajte nikoho iného než Jakuba Svetlíka a Katku Sopkovú. Mojich dvoch báječných kolegov z Istropolitana Ogilvy, s ktorými môžem o kampaniach diskutovať, rozpitvávať ich a donekonečna uvažovať o nesmrteľnosti nápadu. A tak celkovo, obaja ma veeeľa naučili. O reklame, ale aj o živote. No hlavne o tej reklame.
Tento web som mal vymyslieť ja
Pri príležitosti 100 epizód Sunday ADucation som začiatkom tohto roka spravil výber tých najlepších tipov na tooly, weby, knihy alebo podcasty, ktoré by mohli byť užitočné ľuďom #okoloreklamy.
Toto je niečo podobné, ale ešte o dosť vymakanejšie. Chalan menom Tony Bowe, ktorý je juniorom (!!) v Leo Burnett Chicago, si dal prácu a zhrnul všetko, čo by - ako sám hovorí - chcel mať k dispozícii počas prvého roka v agentúre do webstránky: thecreativecheatsheet.com
Teší ma, že veľa z nich sa objavilo aj minulých častiach ADucation. Čo ma teší ešte viac, že veľa nie. A to je najlepšia pozvánka ísť čítšít hneď skontrolovať.
Sú tam super tooly pre dizajnérov, stránky s portfóliami talentovaných študentov najväčších adschools, must-follow kreátori na sockách alebo kadejaké AIčkové vychytávky. Enjoy.
Ak sa vám môj seriál páči a chceli by ste ešte viac tipov na užitočný reklamný obsah, pokojne postalkujte na mojom LinkedIne. Ak dáte aj follow, budem sa tešiť.
Diky a peknú nedeľu.

