Konsenzuálna a prajná – taká bola tento rok craftová porota Zlatého klinca, ktorej som bol súčasťou. Najnapínavejšia diskusia prebehla o tom, či obed bublajúci v nerezových nádobách je aj pre nás (nebol).
Ale vážne
Už pri prvej domácej úlohe - skrátení longlistu na menší longlist - bolo jasné, o ktorých prácach sa oplatí baviť. Veľa sme však nevyškrtali, čo svedčí o tom, že (remeselná) úroveň prác bola tento rok viac než slušná. Porota zasadala dva dni - s týždňovým rozostupom - s cieľom vybrať najskôr shortlisty a potom Klince (a spoločne s ostatnými porotami aj ceny Grand a Art Prix). Rozdelenie na dva dni hodnotím veľmi pozitívne - človek získa potrebný odstup a vyhne sa „klincoslepote“.
Počas shortlistového dňa sa často objavovala otázka: čo tu vlastne hodnotíme? Najviac to rezonovalo pri film crafte a art direction, kde sa definície prelínali.
Diskusia pri klincovaní bola už skôr o tom, aký kov si práce zaslúžia. V niekoľkých prípadoch sme sa líšili len v odtieňoch a urobili drobné korekcie hore či dolu.
Debata o Humore v reklame bola zaujímavá
Keďže každému príde vtipné niečo iné, oceňujem, že práce pokrývali celé spektrum – od vnútorného úsmevu, hlasné uchechtnutie až po smiech cez slzy. Cien sme v crafte rozdali toľko, že som si chcel počas odovzdávania na pódiu nahlásiť prechodný pobyt. Ale pozor – nešlo o žiadne ceny útechy! Veď s takými klenotmi ako Bubliny, Everest, či Kozmonautka…
A čo by mohlo byť do budúcna lepšie?
Porote by určite pomohla účasť ďalších špecialistov, napríklad pri fotke či sound crafte. Chápem, že robiť ku každej prihláške špeciálnu „kejsku“ môže byť otrava, no ak agentúra prihlási prácu do konkrétnej subkategórie, pomôže, ak porote jasne ukáže, prečo je práca práve tu alebo aj tu.
A ešte jedna rada budúcim prihlasujúcim
Ak má vaša práca fyzickú podobu (alebo ju môže mať), určite sa ju nehanbite poslať. Fotka vyzerá vždy lepšie naživo ako na monitore a v brožúre by sa malo dať listovať.
Za moju druhú skúsenosť člena poroty Zlatého klinca (opäť v Crafte) vďačím ADC.
xxx
Ďakujeme mecenášom slovenskej reklamy a obzvlášť tým, ktorí podporili vernisáž výstavy Zlatý klinec 2025 v duchu myšlienky Reklama je umenie:
Shutterstock, Bittner print, Tatra banka, ŠKODA Auto Slovensko, Eallin Nomad, Orange Slovensko, TV JOJ, Ticketportal, Allfred.io, Slovnaft, VÚB bankaZlatý Bažant, Kofola, Pernod Ricard, Slovenské vinice, Hubert, HOPIN, Space-UP coworking, Hrncheck, Creative Pro, EFFE

