Eventové agentúry sa v súčasnosti nezameriavajú len na efektívny nákup, ale dôležitý je najmä kreatívny produkt, hovorí Tomáš Ručkay. Na poste prezidenta BTL komunikačnej asociácie chce zmeniť aj historickú nedôveru klientov k schopnosti BTL agentúr spolupracovať s ATL agentúrami.
Máte za sebou 2. ročník Live Conference. Aký bol?
Musím povedať, že sa nám celkom vydaril. V prvom rade sme zaznamenali stúpajúci záujem špecialistov z praxe a v druhom sa nám podarilo obohatiť samotnú konferenciu o panelovú diskusiu, kde sa bez servítky pomenovávali problémy na oboch stranách, klientskej aj agentúrnej. Myslím, že to bola prvá naozaj otvorená diskusia a že bola určite prospešná pre obe strany. Konečne sa otvorene pomenovali očakávania klientov, ale aj možnosti agentúr, ktoré neustále bojujú s každodennými tendrami a schopnosťou dodávať klientom nadštandardný produkt aj za cenu, že ho musia v procese vývoja dotovať s vedomím, že úspešnosť tendrov sa hýbe v lepšom prípade na úrovni 40 percent.
Plánujete pokračovať v podobných aktivitách?
V tomto duchu by sme chceli s Live Commom pokračovať ďalej, lebo osobne si myslím, že v danom momente je to pre eventový segment jediná prínosná platforma, kde sa majú možnosť eventoví špecialisti niečo nové dozvedieť, ale aj sa konfrontovať s očakávaniami klientov. Zároveň by sme chceli od apríla zaviesť platformu Event Express, ktorá bude určená na stretnutia špecialistov, ktorí sa chcú dozvedieť niečo nové, rozšíriť si svoje vedomosti alebo prispieť do diskusie na aktuálnu tému.
Vždy som bol zástancom toho, že eventové agentúry by mali byť prizývané priamo na kampaňové zadania ako odborníci.
Akým témam sa chcete venovať?
Prvé takéto stretnutie chceme venovať práve kreativite a prihlasovaniu prác na kreatívne súťaže. Samozrejme, máme už teraz viac tém, ktoré nás trápia, či už z pohľadu legislatívy, bezpečnosti, alebo iných tém, ktoré live marketingové agentúry riešia na dennej báze.
Aké napríklad?
Vždy som bol zástancom toho, že eventové agentúry by mali byť rovnako ako onlinové, PR alebo agentúry špecializujúce sa na sociálne médiá prizývané priamo na kampaňové zadania ako odborníci, ktorí vedia najlepšie pracovať s live marketingom alebo zážitkovou formou, ktorá sa všade vo svete stáva súčasťou veľkých kampaní.
Na Slovensku nie je takáto kooperácia bežná?
Myslím si, že na Slovensku málo klientov dôveruje live marketingovým agentúram, respektíve ich schopnosti spolupracovať s ATL agentúrami, teda že na základe ich kreativity dokážu ponúknuť podobný, alebo lepší produkt vo svojom segmente. Chápem, že táto nedôvera pramení z toho, že historicky boli eventové agentúry vnímané skôr ako servis, ale doba sa zmenila a dnes sa BTL agentúry viac špecializujú na kreatívny produkt, ako na efektívny nákup.
BTL-ka zaznamenala v celkových číslach pokles. Čím to je?
Rozdiel v číslach je z môjho pohľadu informatívny. V prvom rade si myslím, že aj keď to BTL-kové celkové čísla neukazujú, segment neustále rastie, čo je vidieť aj na počte novovzniknutých malých agentúr, ktoré sa väčšinou jednorazovo dokážu presadiť u väčších klientov práve vďaka neustálemu hladu po niečom novom. Pravdou je, že len málo z nich je schopných zabezpečiť servis a kreativitu v takom rozsahu ako stabilné agentúry, ktoré sú na trhu desať a viac rokov.
Kde ešte vnímate ohrozenia?
Čiastkové služby sa snažia ponúkať aj hotely, a tým zvýšiť svoju atraktivitu. Tu si však treba uvedomiť, že naše ponuky sú robené bez fixovania sa na lokalitu, a teda ich dokážeme ponúknuť kdekoľvek, čo v prípade hotelového servisu nie je možné. V neposlednom rade je to štiepenie celkového budgetu na strane klienta, ktorý si chce niektoré časti zabezpečiť priamo, čím veľakrát stráca on aj my výhodu agentúrnej vyjednávacej sily.
Trápime sa s atraktivitou našej práce vzhľadom na jej časovú náročnosť, s čím súvisí aj nedostatok nových ľudí.
Je BTL-ka zaujímavá pre nových členov?
Nesmierne ma teší, že BTL-ka je stále atraktívna aj pre nových členov, aj keď si treba uvedomiť, že združenie firiem, kde väčšina je priamou konkurenciou, nie je o tom, že z toho bude ktokoľvek profitovať, ale v prvom rade je to spoločenstvo firiem, ktoré historicky potvrdili, že disponujú kvalitou, profesionalitou a ľudskými zdrojmi na to, aby mohli ponúknuť servis, za ktorý sa vie postaviť asociácia. Preto tvrdím, že agentúry v BTL-ke sú preverené a viem sa postaviť za ktorúkoľvek z nich, čo do kvality ponúknutých výstupov. Zároveň sme si všetci vedomí toho, že nás v prvom rade spájajú spoločné témy, ktoré nás trápia a ktoré vieme vďaka tejto platforme diskutovať a posúvať ďalej, čo je zrejme na BTL-ke to najdôležitejšie.
Bolo pre BTL-ku správnym rozhodnutím mať prezidenta na dlhšie obdobie?
Minulý rok si BTL-ka schválila, že prezident bude volený na dva roky, a za seba musím povedať, že to bol opäť posun správnym smerom, pretože sa oveľa ľahšie drží kontinuita rozhodnutí a projektov, pre ktoré musíte mať nadšenie. V prípade, že máte v hlave projekty, ktoré by mohli posunúť celý segment dopredu, potrebujete na to priestor a ľudí, ktorí sú rovnako nastavení. Ak ste však na pozícii iba krátke obdobie a po vás nastúpi niekto, kto, povedzme, nezdieľa váš názor, je veľmi ťažké kontinuitu udržať.
Aké ďalšie aktivity okrem už spomenutých plánujete?
BTL-ka sa snaží, rovnako ako iné asociácie, vytvoriť vlastnú vzdelávaciu platformu s názvom Event Academy, kde v užšom kruhu staviame osnovy a už máme preddohodnutú spoluprácu s UCM, kde chceme túto platformu otestovať. Trápime sa, rovnako ako väčšina profesionálov v segmente, s atraktivitou našej práce vzhľadom na jej časovú náročnosť, s čím súvisí aj nedostatok nových ľudí. Zároveň by sme Event Academy chceli otvoriť aj ako vzdelávací program pre profesionálov, teda vyšší level vzdelávania pre ľudí, ktorí v segmente už pracujú, ale pre dynamiku nastavenú v každej agentúre sa im nemá kto interne venovať, aby rozvíjal ich znalosti z live marketingu.
Rozhovor s Tomášom Ručkayom vyšiel v špecializovanej prílohe Eventy 2018, ktorá je súčasťou marcových Stratégií.
O BTL komunikačnej asociácii (BTL -ka):
BTL komunikačná asociácia je spoločná platforma pre agentúry pôsobiace v oblasti event manažmentu, sales promotion a príbuzných podlinkových aktivít. Od roku 2011 združuje spoločnosti, ktoré pôsobia na trhu s dlhodobou víziou, svoje služby poskytujú profesionálne a ktoré sa zaviazali k pôsobeniu na trhu v súlade s etickým kódexom BTL-ky. Voči klientom, ako aj dodávateľom predstavuje garanciu kvality, serióznosti a zodpovednosti. Od roku 2016 je prezidentom asociácie Tomáš Ručkay, riaditeľ agentúry Leopard Production. V minulosti sa na čele BTL-ky vystriedali piati predstavitelia: Michal Svarinský, Lukáš Jesenský, Štefan Kozák, Andrea Skočeková a Milan Kováčik. Aktuálne má BTL-ka 11 stálych členov a 2 pozorovateľov.