Spoločnosť Deloitte zverejnila výsledky aktuálneho piateho prieskumu „Globálni lídri v luxusnom tovare“ (Global Powers of Luxury Goods). Prieskum je zameraný na zostavenie rebríčka 100 najväčších svetových výrobcov luxusného tovaru a aktuálne analyzuje uzavretý finančný rok od začiatku júla 2016 do konca júna 2017.
Ako vyplýva z prieskumu, 100 najväčších výrobcov luxusného tovaru zaznamenalo vo finančnom roku 2016 (od začiatku júla 2016 do konca júna 2017) rast tržieb z predaja luxusného tovaru na úrovni 1 %. To predstavuje v medziročnom porovnaní pokles o 5,8 percentuálneho bodu.
Medziročný nárast tržieb z predaja luxusného tovaru v rámci rebríčka zaznamenalo z prvej stovky 57 spoločností, pričom 22 dosiahlo dvojciferný rast. Takmer jedna tretina dosiahla vo finančnom roku 2016 vyššiu mieru rastu tržieb než vo finančnom roku 2015. Celkový výsledok rebríčka ovplyvnilo najmä desať spoločností, ktoré zaznamenali dvojmiestny pokles tržieb z predaja.
„Trh s luxusným tovarom sa spamätal z ekonomickej neistoty a geopolitickej krízy v roku 2016 a ku koncu roka 2017 sa už priblížil k ročným tržbám 1 bil. USD. Či bude na konci rast celého globálneho trhu jednociferný alebo dvojciferný, bude závisieť od mnohých faktorov, vrátane geopolitiky a jej vplyvu na cestovný ruch. Na rozdiel od iných odvetví, však bude rast v odvetví luxusného tovaru pokračovať,“ vysvetlila Zuzana Letková, partnerka spoločnosti Deloitte.
„Traja z top 10 výrobcov sú konglomeráty, ktoré pôsobia vo viacerých odvetviach trhu s luxusným tovarom. Ďalej sa v prvej desiatke umiestnili dvaja výrobcovia šperkov a hodiniek, dva módne domy a dve kozmetické spoločnosti. Jediným výrobcom doplnkov je popredný svetový výrobca okuliarov,“ dodáva Zuzana Letková, partnerka spoločnosti Deloitte.
Rastový trend zaznamenal predaj kozmetiky a parfémov, tržby z predaja luxusného oblečenia a obuvi naopak už druhý rok po sebe klesali.
Krajiny luxusu
Celkové tržby sto najväčších výrobcov luxusného tovaru vo finančnom roku 2016 dosiahli hodnotu 217 mld. USD a priemerné ročné tržby výrobcov z prvej stovky predstavujú 2,2 mld. USD. Až 83 % z nich a 90 % tržieb z predaja pochádzalo z Číny, Francúzska, Nemecka, Talianska, Španielska, Švajčiarska, Spojeného kráľovstva a USA. Najvyššiu mieru rastu tržieb z predaja luxusného tovaru zaznamenalo Španielsko a Francúzsko. Taliansko je opäť lídrom v luxusnom tovare z hľadiska počtu spoločností.
O správe Globálni lídri v luxusnom tovare: Správa Globálni lídri v luxusnom tovare identifikuje 100 najväčších výrobcov luxusného tovaru na svete na základe verejne dostupných údajov a analyzuje ich z rôznych hľadísk. Skúma aj trendy v odvetví a globálne ekonomické podmienky.