Verejnosť môže poslednýkrát hlasovať za sexistickú reklamu, v desiatom ročníku súťaže Sexistické prasátečko. Tento rok sa bude vyberať z 51 reklám, z ktorých sa vyhlási víťaz 23. novembra. Počet reklám, je podľa vyhlásenia predstaviteľky organizujúcej neziskovej organizácie Nesehnutí Evy Bartákovej, o 39 nižší ako vlani, čo dúfa, že znamená úbytok sexistických reklám vo verejnom priestore.
"Na veľkých billboardoch ich už vídame zriedkakedy. Ľahšie na ne narazíme na sociálnych sieťach. Navyše, predbežné výsledky našich výskumov naznačujú, že česká spoločnosť hodnotí sexistické reklamy skôr negatívne," uviedla Bartáková.
V hlasovaní majú ľudia možnosť vyjadriť názor na všetky nominované reklamy. Môžu voliť buď kliknutím na tlačidlo alebo posunom vľavo a vpravo na dotykovej obrazovke. Opäť je možné vyberať medzi "to je sexizmus!" alebo "to ešte ide". Tento rok navyše pribudlo tlačidlo "preskočiť", vďaka ktorému sa hlasujúci k reklame nemusia vyjadriť.
Podobne ako v minulých rokoch sa v nomináciách objavil rad reklám na alkoholické nápoje, ktoré výrazne prevažujú nad inými typmi produktov. Ubúda reklám na politické strany. "Hoci sa nominácie zbierali v predvolebnom období, do hlasovania sme nakoniec zaradili len jednu reklamu politickej strany. V posledných rokoch si všímame, že v propagácii politických strán sa sexizmus objavuje menej. To však neznamená, že sa politici a političky prezentujú viac eticky, len využívajú iné metódy, ako prilákať pozornosť," uviedla spoluorganizátorka Kristína Pešáková.
Anticeny sa udelia dve, jednu zvolí verejnosť, druhú odborná porota. Súčasťou slávnostného vyhlásenia bude aj krst novej publikácie Fighting sexism, ktorá zhrnie desať rokov sexistického prasátečka.
Minulý rok sa hlasovalo za 90 reklám, od verejnosti si prvé miesto za jazykový sexizmus, ponižujúce vtip a motív kritizujúce kampaň #metoo vyslúžilo Free Radio, ktoré v novo pojatom hlasovaní za neprijateľnú označilo hneď 92% hlasujúcich z radov verejnosti. Odborná porota udelila anticenu reklame firmy FEKO LT, ktorá podľa expertov a expertiek vulgárnym spôsobom ponižuje ženy.
Súťaž s rovnakým účelom Sexistický kix sa na Slovensku uskutoční už tretíkrát. Vlani získali výnimočne anticenu rovnocenne tri reklamy, ktoré vybrala odborná porota a jedna najsexistickejšia reklama bola vybraná verejnosťou. Zaujímavosťou je, že v pilotnom ročníku v roku 2016 získala anticenu politická strana SaS.
Tohtoročných kandidátov je stále možné prihlasovať na webstránke, medzi prvými nominovanými sa objavil napríklad aj facebookový profil Polície SR. Pozrite si nominácie: