StoryEditor

Sexistické prasátečko pozná svojich víťazov. Vedú reklamy so ženskými prsiami a zadkami

24.11.2018, 08:50
Autor:
pzpz
Anticenu získali reklamy, ktoré používajú ženské telá ako dekorácie.

V Česku pravidelne deväť rokov vyhlasovali najsexistickejšiu reklamu. Terajší, desiaty ročník, je posledný. Víťazov si verejnosť a odborná porota vyberala spomedzi 51 reklám, na ktoré mohli ľudia vyjadriť názor buď kliknutím na tlačidlo alebo posunom vľavo a vpravo na dotykovej obrazovke. Ako každý rok bolo možné vyberať medzi "to je sexizmus!" alebo "to ešte ide". Tento rok navyše pribudlo tlačidlo "preskočiť", vďaka ktorému sa hlasujúci k reklame nemusia vyjadriť.

Anticenu Sexistické prasátečko vyhlasovala nezisková organizácia NESEHNUTÍ desaťročie. Najviac podnetov bolo na reklamy, ktoré prezentovali ženu ako dekoráciu, alebo objekt túžby. A to podľa Evy Bartákovej "prispieva k udržiavaniu nerovností v spoločnosti. Pokiaľ sme zvyknutí vnímať ženy ako dekorácie, je pre nás ťažké predstaviť si ich napríklad ako premiérky, alebo prezidentky." 

V hlasovaní verejnosti získal od 782 hlasujúcich až 615 negatívnych hlasov billboard Moravskej vinotéky, ktorá zobrazuje odhalené ženské prsia, po ktorých steká víno.

Sexistické prasátečko

​Druhé miesto patrí reklame firmy Supr Dodávky zobrazujúcej ženský zadok so sloganom: "Nalož, čo sa do mňa vojde."

Sexistické prasátečko

​Tretiu priečku obsadila reklama motorkárskeho klubu Doupě, ktorá nevhodnými fotografiami a dvojzmyselným heslom "Vylíž si ju u nás" reklamuje produkt s názvom motorkárska zrmrdlina. 

sexistické prasátečko

​Odborná porota za najsexistickejší označila facebookový príspevok pražskej Mestskej Polície Praha. Na obrázku uverejnenom na sociálnej sieti pri vodičovi policajného auta pózuje žena v spodnom prádle. Porotcom vadí hlavne to, že sexistickú prezentáciu využila práve štátna inštitúcia. 

Sexistické prasátečko

​Druhú priečku obsadila reklama Českej pošty, ktorá stereotypizuje ženy aj mužov. 

Sexistické prasátečko

​Súčasťou slávnostného vyhlásenia bol aj krst novej publikácie Fighting sexism, ktorá zhrnula desať rokov sexistického prasátečka.

Minulý rok sa hlasovalo za 90 reklám, od verejnosti si prvé miesto za jazykový sexizmus, ponižujúce vtip a motív kritizujúce kampaň #metoo vyslúžilo Free Radio, ktoré v novo pojatom hlasovaní za neprijateľnú označilo hneď 92% hlasujúcich z radov verejnosti. Odborná porota udelila anticenu reklame firmy FEKO LT, ktorá podľa expertov a expertiek vulgárnym spôsobom ponižuje ženy.

Sexistické prasátečko Sexistické prasátečko

Súťaž s rovnakým účelom Sexistický kix sa na Slovensku uskutoční už tretíkrát. Vlani získali výnimočne anticenu rovnocenne tri reklamy, ktoré vybrala odborná porota a jedna najsexistickejšia reklama bola vybraná verejnosťou. Zaujímavosťou je, že v pilotnom ročníku v roku 2016 získala anticenu politická strana SaS.

​​Tohtoročných kandidátov je stále možné prihlasovať na webstránke, medzi prvými nominovanými sa objavil napríklad aj facebookový profil Polície SR. Pozrite si nominácie:

01 - Modified: 2018-10-22 09:51:37 - Feat.: - Title: Hlasovanie za českú najsexistickejšiu reklamu je otvorené 02 - Modified: 2017-05-11 08:35:12 - Feat.: - Title: Spustili hlasovanie za najsexistickejšiu reklamu. Medzi nominovanými je aj Telekom alebo McDonald's 03 - Modified: 2016-11-11 08:50:30 - Feat.: - Title: V Česku vyhlásili najsexistickejšie reklamy
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
23. november 2024 03:53