StoryEditor

Prieskum: Na Slovensku používa platobnú kartu 76 % populácie

20.02.2019, 08:44
Autor:
rmrm
Ako ďaleko je Slovensko od bezhotovostnej spoločnosti?

Spoločnosť Go4insight zisťovala, ako sa obyvateľstvo Slovenska prakticky stavia k platbám v hotovosti a kartou pri bežných nákupoch a koľko obyvateľov už so sebou nepotrebuje nosiť hotovosť. Reprezentatívny prieskum realizovala na prelome januára a februára 2019. Ako vyplýva z výsledkov, na Slovensku v súčasnosti používa platobnú kartu približne 76% populácie, ale využívanie platieb prostredníctvom mobilných telefónov je ešte stále veľmi nízke.

Platba za bežné nákupy
Spomedzi celej populácie Slovenska žiadne formy elektronického platenia (platobné karty, platby mobilom a pod.) nevyužíva približne 31 %. Najväčšia časť, až 44% populácie, platí za svoje nákupy niekedy hotovosťou a niekedy inak. Takmer vôbec hotovosť pri svojich nákupoch nevyužíva približne 25% populácie Slovenska. Go4insight Pri detailnejšom pohľade je zrejmé, že platenie v hotovosti je výrazne populárnejšie skôr medzi  staršími ľuďmi, ekonomicky neaktívnymi a žijúcimi v menej rozvinutých častiach Slovenska. Naopak, čím má človek vyššie vzdelanie, vyšší príjem, žije v ekonomicky silnejších regiónoch, má vyššie postavenie v spoločnosti a pod., výrazne sa zvyšuje pravdepodobnosť, že patrí medzi tých, ktorí hotovosť používajú len v najnutnejších prípadoch.

Dá sa povedať, že platba kartou do veľkej miery koreluje s moderným mestským spôsobom života.

To však neznamená, že ľudia s vyšším sociálnym statusom už hotovosť nepoužívajú. Napríklad, v najvyššej sociálnej skupine A stále používa hotovosť viac ako 60% ľudí. Dokonca za svoje bežné nákupy platí stále výhradne hotovosťou približne 12% z nich.Hotovosť v peňaženke
To, že hotovosť je stále dôležitá dokazuje skutočnosť, že len 9% obyvateľov Slovenska sa nestará, či má alebo nemá v peňaženke hotovosť. 

Naopak, takmer tri štvrtiny obyvateľstva sa stále so sebou snažia mať nejakú hotovosť, pretože je bežné, že nie všade sa dá platiť kartou a platiť hotovosťou je tak nevyhnutné. Go4insight Aj v tomto prípade platí, že hotovosť so sebou nosia menej často ľudia s vyšším sociálnym postavením, vyšším vzdelaním a vyšším príjmom. Neplatí však hypotéza, že bez hotovosti sa viac zaobídu mladí ľudia a potreba hotovosti rastie so zvyšujúcim sa vekom.

Hotovosť je najmenej potrebná pre ľudí v mladšom strednom veku do 40 rokov. Rozdiel medzi jednotlivými segmentami obyvateľstva (vidiek vs. mesto, rozvinuté vs. menej rozvinuté regióny, pracujúci vs. ekonomicky neaktívni)  však nie je tak výrazný ako v prípade frekvencie platenia kartou, resp. hotovosťou za bežné nákupy.

Bezhotovostná spoločnosť
Podiel tých, ktorí počas bežného týždňa nepoužívajú hotovosť na bežné nákupy a zároveň nepotrebujú nosiť so sebou hotovosť, je približne 3% populácie Slovenska.

O prieskume: Všetky uvedené informácie pochádzajú z kvantitatívneho reprezentatívneho prieskumu na populácii SR vo veku 15-79 rokov, ktorý realizovala agentúra Go4insight na vzorke 1 000 respondentov na prelome januára a februára 2019.

01 - Modified: 2024-01-11 12:03:21 - Feat.: - Title: Vianočné reklamy 2023: Opäť bodovala Kofola s prasiatkom, najkontroverznejší bol Telekom 02 - Modified: 2023-03-01 11:41:27 - Feat.: - Title: Vidíme veľký tlak na rýchlosť a agilitu prieskumov, klientov zaujíma hlavne zákaznícka skúsenosť 03 - Modified: 2022-08-08 08:41:45 - Feat.: - Title: Ako osloviť mladých? Tak ako to robia tieto značky 04 - Modified: 2022-07-08 05:37:03 - Feat.: - Title: Prieskum: Ktorá reklama je najotravnejšia? Napríklad outdoor to nie je 05 - Modified: 2022-06-29 11:57:45 - Feat.: - Title: Intenzita využívania sociálnych sietí na Slovensku rastie
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. november 2024 05:05