Zuckerbergova spoločnosť v tomto roku vstupuje do nového segmentu. Na svojom blogu oznámila spustenie služby Facebook Shops, ktorá má predajcom umožniť prevádzkovania e-shopu priamo na Facebooku. Poskytovanie služby je zadarmo.
Zákazníci Facebook Shops môžu prechádzať ponukou tovaru, vkladať produkty do košíka a zaplatiť priamo na sociálnej sieti alebo cez klasický web obchodníka. K platbe na platforme ale budú musieť použiť platobné nástroje Facebook Pay (zatiaľ dostupné iba v USA).
Firma rozbehla službu s dohodnutými partnermi a verejne dostupná všetkým obchodníkom by mala byť v priebehu niekoľkých mesiacov.
Zakladateľ Facebooku pri oznamovaní služby povedal, že projekt výrazne urýchlila koronakríza. Tá ohrozuje prežitie početných menších firiem, ktoré na Facebooku ako na globálnej sociálnej sieti inzerujú, a predstavujú tak pre spoločnosť významný zdroj príjmov. Zuckerberg povedal, že Facebook chcel spustením služby Facebook Shops takýmto firmám pomôcť.
Rovnaká služba by sa mala v lete spustiť aj na Instagrame. Instagram Shop bude fungovať na rovnakom princípe. Zákazníci budú mať identické možnosti ako na Facebook Shops s tým rozdielom, že pre platbu priamo na platforme využijú Instagram Checkout.
Zákazníci nájdu e-shopy na firemných stránkach predajcov na Facebooku alebo na ich profiloch na Instagrame.
Komunikácia medzi obchodníkov a záujemcom bude jednoduchá. K dispozícií bude WhatsApp, Messenger aj Instagram Direct. Spoločnosť na svojom blogu uviedla, že v budúcnosti chystá možnosť nákupu priamo z chatu.
Čo sa týka otázky súkromia, Facebook sľubuje, že nebude s obchodníkmi zdieľať súkromné informácie (meno, e-mailová adresa..) zákazníka. Dáta o správaní zhruba 2,6 miliardy požívateľov bude Facebook využívať na personalizáciu obsahu reklám. Firma si bude ukladať dáta o zákazníkovej platobnej karte v prípade, že bude platiť priamo na platforme Facebook Shops či Instagram Shop.
Amazon sa nemusí báť
Významne konkurovať gigantu Amazon, ktorého akcie si čiastočne aj kvôli obavám zákazníkov navštevovať kamenné pobočky od vyhlásenia pandémie pripísali 35 percent, ale podľa niektorých analytikov Facebook nebude. Amazon má totiž výhodu v tom, že je dlhšie na trhu a že používa najmodernejšie logistické operácie. Práve tie ho robia úspešným a pomohli urobiť z jeho zakladateľa Jeffa Bezos najbohatšieho človeka na svete.
"Myslím, že je nepravdepodobné, aby sa Facebook Shops v budúcnosti stal rivalom Amazonu," poznamenal analytik Luke Gowland zo spoločnosti GlobalData. "Veľkosť a sieť infraštruktúry Amazonu mu konkurenciu sťaží," povedal britskému magazínu Verdict.
Navyše podľa portálu Sourcingbro až polovica Američanov, ktorí si chcú niečo kúpiť, končí práve na stránke Amazonu. Aj vďaka tomu má Amazon Marketplace vyše 6,3 milióna predajcov, z čoho 1,5 milióna je aktívnych.