Pandémia COVID-u-19 priviedla viaceré odvetvia na trhu na pokraj kolapsu. Okrem medializovaného športu a kultúry je na kolenách aj eventový trh. Do stavu hibernácie sa prepol medzi prvými a spamätávať sa bude medzi poslednými. Podnikatelia, ktorí svoj biznis budovali desať či dvadsať rokov, sú zrazu bez práce a spolu s nimi tisícky ľudí v celom reťazci.
Podľa prezidenta slovenskej eventovej asociácie Tomáša Ručkaya je súčasný stav na eventovom trhu neudržateľný a pre celé odvetvie likvidačný. V dôsledku toho sa agentúry združené v BTL komunikačnej asociácii obracajú na klientov a zadávateľov so spoločným vyhlásením, v ktorom žiadajú o prehodnotenie podmienok vzájomnej spolupráce, vrátane podmienok tendrovania projektov.
V otvorenom liste navrhujú nastavenie nových podmienok, ktoré by reflektovali súčasnú situáciu. Otvorený list prinášame v plnom znení.
OTVORENÝ LIST
EVENTOVÝCH & LIVE COMM AGENTÚR SLOVENSKA ZDRUŽENÝCH V BTL KOMUNIKAČNEJ ASOCIÁCII ZADÁVATEĽOM
Súčasná situácia spôsobená pandémiou nového koronavírusu bezprecedentne likviduje slovenský eventový a live comm trh a s ním súvisiace profesie. V dôsledku toho sa agentúry združené v BTL komunikačnej asociácii obracajú na klientov a zadávateľov s týmto spoločným vyhlásením.
My, eventové agentúry združené v BTL komunikačnej asociácii, žiadame klientov a zadávateľov o prehodnotenie podmienok spolupráce, vrátane podmienok tendrovania projektov, nakoľko súčasný stav považujeme za neudržateľný a pre nás likvidačný.
V záujme zachovania existencie agentúr ako dodávateľov profesionálnych riešení a služieb v oblasti event marketingu a event managementu navrhujeme pri plánovaných alebo prebiehajúcich výberových konaniach a tiež pri príprave podujatí implementovať nasledovné:
A) S cieľom udržať zamestnanosť v agentúrach a poskytovať klientom profesionálny servis žiadame zaviesť do výberových konaní preplácanie nákladov spojených s vytváraním konceptov a ich rozpracovaním v súlade so zadaniami, ktoré sú predmetom výberových konaní.
B) Vzhľadom na postupné rušenie plánovaných podujatí, čo má extrémne nepriaznivý dopad na finančnú situáciu agentúr, žiadame o preplácanie hodinových sadzieb agentúrnych pracovníkov v súlade s hodinovými sadzbami, ktoré sú obvyklé pre profesie a agentúrne pozície podieľajúce sa na príprave a realizácii zadaných projektov a podujatí.
C) V prípade dlhodobých rámcových zmlúv navrhujeme klientom a zadávateľom zaviesť mesačné paušály pre zazmluvnené agentúry, v závislosti od rozsahu úloh, ktoré sa z titulu uzavretej zmluvy od agentúry očakávajú.
Zdôvodnenie:
Pravidelné paušály umožňujú agentúram zamestnávať nevyhnutný počet pracovníkov poskytujúcich klientovi pravidelný profesionálny servis pre priebežné podlinkové marketingové aktivity. Pokiaľ zadávatelia agentúram nijako nerefundujú čas venovaný príprave zrušených projektov, všetky s tým súvisiace náklady znášajú agentúry, ktoré sa pre absenciu príjmov dostávajú do existenčného ohrozenia.
Vyzývame klientov a zadávateľov, aby v záujme zachovania kvality a profesionality nami poskytovaných služieb a férových obchodných vzťahov súhlasili s obojstranne prijateľnými podmienkami spolupráce.
Ďakujeme.
Čo je BTLka?
BTL komunikačná asociácia („BTLka“) je spoločnou platformou pre agentúry pôsobiace v oblasti event manažmentu, live marketingu, sales promotion a príbuzných podlinkových aktivít. Asociácia vznikla v roku 2011, prezidentom je od roku 2016 Tomáš Ručkay.
V súčasnosti zastrešuje 15 agentúr. Členmi sú: BRAND ADVERTISING, COMPANY, CREATIVE PRO, E-MOTION, ELCOP, FRESH AGENCY, INSTITUTE OF PROMOTION, LEOPARD PRODUCTION, MONARCH, SPICYBROWN, WONDERICON, štatút pozorovateľa majú štyri agentúry: a3boot, All4event, PS:EVENTS a SAKMARPRO.
Členské agentúry sa zaviazali dodržiavať Etický kódex BTLky, ktorý klientom a dodávateľom dáva garanciu kvality, serióznosti a zodpovednosti.