Európska skupina regulátorov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) navrhuje zadefinovať jednotné celoeurópske pravidlá pre online politickú reklamu a posudzovanie jej transparentnosti. Podľa skupiny regulátorov to umožní efektívnejšiu reguláciu v oblasti politickej reklamy, ktorá sa v jednotlivých členských štátoch EÚ výrazne odlišuje a prispeje tak k ochrane pred šírením dezinformácií, devalvujúcich férovú politickú súťaž.
ERGA svojím návrhom participuje na verejnej konzultácii k avizovanej príprave legislatívneho návrhu na zvýšenie transparentnosti sponzorovaného online politického obsahu, ktorý oznámila Európska komisia v rámci akčného plánu európskej demokracie.
Na ochranu demokratických spoločností v digitálnom veku sú potrebné nové pravidlá, ktoré zabezpečia slobodné a nezávislé voľby v kontexte negatívnych aspektov online sveta, akým je napríklad šírenie dezinformácií. ERGA zdôrazňuje, že pri súčasnej rôznorodosti definície politickej reklamy, ktorú používajú digitálne platformy, sú potrebné jednotné pravidlá.
"Pre väčšiu právnu istotu a účinné presadzovanie povinnosti transparentnosti príslušnými regulačnými orgánmi je podľa ERGA potrebné jednotné vymedzenie politickej reklamy, pričom nie je úlohou digitálnych platforiem, ale spoločnosti, prísť s takouto definíciou," tlmočila postoj ERGA hovorkyňa slovenskej Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Ivana Čaučíková.
Jednotné pravidlá a kontrola ich dodržiavania
ERGA zároveň navrhuje ustanoviť jednotné pravidlá transparentnosti politickej reklamy v celej Európe. Každá z platforiem totiž používa vlastnú definíciu politickej reklamy a uplatňuje pri nej svoje vlastné pravidlá. Tento stav nie je ideálny ani pre regulačné úrady, ale ani pre užívateľov - občanov, na ktorých je takáto politická reklama priamo zacielená. "Je tiež potrebné zvýšiť verejný dohľad nad takýmito pravidlami," dodala hovorkyňa slovenského regulačného orgánu v oblasti audiovizuálnych médií.
Členské štáty by mali podľa skupiny regulátorov dostať dostatočný priestor na prispôsobenie jednotných pravidiel ich existujúcim vnútroštátnym predpisom, aby získali výraznejší manévrovací priestor pri implementácii. Hoci väčšina volieb v Európe nemá medzinárodný rozsah, digitálne platformy sú globálnymi spoločnosťami a komunikácia na nich nie je obmedzená hranicami štátov.
Zatiaľ čo regulácia množstva alebo obsahu politickej reklamy je vecou vnútroštátneho zákonodarcu, základné informácie o politickej reklame poskytované platformou by mali byť vždy rovnaké. Takéto pravidlá transparentnosti by mali zabezpečiť, aby sa do archívov politických reklám platforiem dostali presnejšie informácie o politických reklamách, ktoré poskytnú podrobnejšie údaje o každej jednotlivej reklame.
O ERGA: Európska skupina regulátorov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) je združením národných regulačných orgánov v oblasti audiovizuálnych služieb. ERGA je poradným orgánom Európskej komisie a zabezpečuje lepšiu spoluprácu medzi regulačnými orgánmi v EÚ. Súčasným predsedom ERGA je Dr. Tobias Schmid, riaditeľ mediálneho orgánu v Severnom Poryní – Vestfálsku.