StoryEditor

O2 chce poraziť hoaxy a vrátiť rozum na internet, v kampani ako prvé použilo deepfake

25.05.2021, 12:35
Autor:
redred
Kampaň odštartovala na webe Markízy falošným videom s moderátorkou Zlaticou Švajdovou Puškárovou.

Rúška a očkovanie nemajú význam. Týmito slovami sa divákom prihovára známa tvár Zlatice Švajdovej Puškárovej. V skutočnosti však nejde o moderátorku Markízy, ale o falošné video vytvorené pomocou umelej inteligencie (tzv. deepfake). Puškárová sa vo videu postupne mení na herečku Kristínu Tormovú, ktorá vysvetľuje, že sa nedá veriť všetkému.

Takýmto spotom odštartovala najnovšia celospoločenská iniciatíva operátora O2, ktorá varuje ľudí, že hoaxy môžu ublížiť im aj ich blízkym. Zákazníci, ktorí si na webe iniciatívy Dátuj zodpovedne prejdú kvízom mediálnej gramotnosti, získajú neobmedzené dáta na deň. Vybrané nové zariadenia predávané O2 budú opatrené šípkou “Zdieľaj s rozumom” a Férová nadácia O2 podporí nápady, ako vrátiť rozum na internet sumou 60 000 eur.

“O2 je známe tým, že celospoločenské témy rieši dlhodobo. Uvedomujeme si, že technológie vedia byť dobrý sluha, ale aj zlý pán. Umožňujú nám byť v kontakte s blízkymi, no slúžia aj na šírenie hoaxov, dezinformácií a konšpiračných teórií, ktoré vďaka širokej dostupnosti internetu a sociálnych sietí narástli do alarmujúcich rozmerov,” vysvetľuje motivácie O2 jeho generálny riaditeľ Igor Tóth.

Kampaň pokračuje v duchu dlhodobej iniciatívy Dátuj zodpovedne, v rámci ktorej O2 prinieslo kampaň #Nebuďpirát, ktorá upozorňovala ľudí na riziká používania mobilu za volantom a motivovala ich k bezpečnejšej jazde.

Teraz sa O2 zameralo na výskyt hoaxov, dezinformácií a konšpiračných teórií na internete a upozorniť na potrebu overovania si informácií. Rovnako ako v minulosti o probléme nechce iba hovoriť, ale prinášať aj konkrétne riešenia.

“Z nášho prieskumu vyplynulo, že približne pätina ľudí na Slovensku verí v zásadných témach, akými je napríklad pôvod covidu alebo očkovanie, skôr konšpiračným médiám. Naviac, ďalšia pätina neverí v týchto témach žiadnym médiám - ani mainstreamu, ani takzvanej alternatíve. So znepokojením sledujeme rozklad dôvery ľudí vo fakty a overené informácie,” hovorí I. Tóth a dodáva: “Cítime spoluzodpovednosť za to, ako ľudia používajú mobilné dáta. Chceme urobiť, čo je v našich silách, aby sme na internet vrátili rozum, posilňovali kritické myslenie a pomáhali kultivovať informačné prostredie na Slovensku.” 

Ako chce O2 vrátiť rozum na internet:

  1. Prvý deepfake ukazuje, aké ľahké je dnes manipulovať ľudí

Kampaň odštartovala na webe Markízy falošným videom s moderátorkou Zlaticou Švajdovou Puškárovou. Jej tvár, mimika a hlas však nevzišli z nakrúcania, ale sa ich naučila verne napodobniť umelá inteligencia na základe množstva videozáznamov Televíznych novín.

Falošnú Zlaticu vo videu “ovláda” influencerka Kristína Tormová, ktorá sa počas videa “vynorí” spod Zlatice a vysvetlí, že manipulovať ľudí je dnes až nebezpečne ľahké a treba sa mať pred hoaxami na pozore.

Tvorcom algoritmu, ktorý napodobňuje hlas, je slovenský informatik, softvérový vývojár a popularizátor umelej inteligencie Martin Spano, ktorý stál aj na začiatku idey vytvorenia deepfake videa. Deepfake video produkovalo štúdio Ekran na open-source platforme Faceswap.

Aj keď Zlatica Švajdová Puškárová vo videu neúčinkovala, vzniklo s jej súhlasom aj so súhlasom TV Markíza.

  1. Nové zariadenia s varovnou šípkou a neobmedzené dáta pre tých, ktorí si prejdú testom

Video odkazuje ľudí na web iniciatívy, kde nájdu jednoduché tipy a rady, ako sa nedať nachytať, ako aj krátky test mediálnej gramotnosti. Po jeho absolvovaní získajú aktivačný kód na neobmedzené mobilné dáta na deň. Ak do testu pozvú aj známeho, môžu získať ďalší aktivačný kód. Kvíz si môžu spraviť aj ľudia, ktorí nie sú zákazníkmi O2. Na krátky kvíz nadväzuje aj náročnejší rozšírený kvíz.

“Naši zákazníci si môžu urobiť taký malý ‘vodičák na internet’. Kvízom chceme otestovať a zlepšiť ich kritické myslenie. Za to, že takto prejavia záujem dátovať zodpovedne, im dáme dáta zadarmo,” hovorí Lucia Petrášová, riaditeľka úseku značky a komunikácie O2.

O2 zároveň umiestni symbol kampane - šípku “Zdieľaj s rozumom” - na vybrané nové mobily a ďalšie zariadenia predané v kamenných predajniach.

  1. Nie je hanba naletieť, hovoria bývalí konšpirátori aj influenceri

“Našou kampaňou sa v žiadnom prípade nechceme vysmievať z ľudí, ktorí uverili hoaxu. Zdôrazňujeme, že nie je hanba naletieť, ale nepoučiť sa,” vysvetľuje Petrášová. “Na webe, sociálnych sieťach aj v predajniach komunikujeme príbehy ľudí, ktorí v minulosti verili nepodloženým informáciám alebo rôznym konšpiračným teóriám, no dokázali sa z toho poučiť a prehodnotiť svoj postoj na základe faktov.”

Príbehy bývalých konšpirátorov dopĺňajú rady, ako kriticky myslieť od psychologičky SAV Vladimíry Čavojovej a tipy na to, ako sa baviť s konšpirátormi a “trollmi” od psychológa a experta na riešenie konfliktov Dušana Ondrušeka.

Kampaň na svojich sociálnych sieťach a v médiách podporia okrem Zlatice Švajdovej Puškárovej a Kristíny Tormovej aj ďalší influenceri, okrem iných Fero Joke, Veronika Cifrová Ostrihoňová, Mária Čírová, Lucy Pug alebo Kveta Horváthová, ktorá sa sama nedávno nevedomky stala obeťou falošnej kampane, kedy jej tvár a meno bez jej súhlasu použil predajca produkov na chudnutie.

  1. Návrat rozumu na internet podporí Férová nadácia 60 000 eurami

Férová nadácia O2 vypisuje verejnú výzvu a hľadá digitálne vzdelávacie projekty, platformy a iniciatívy pôsobiace v oblasti mediálnej gramotnosti a formovania kritického myslenia detí, mladých a ich učiteľov. Taktiež podporí projekty zamerané na kultiváciu informačného priestoru, vyvracanie hoaxov, publikovanie overených informácií a potláčanie nenávistných prejavov.

Projekty môžu žiadatelia prihlasovať do 19. 6. 2021. Podmienkou je, aby boli zamerané na širokú cieľovú skupinu, mali verejnoprospešný charakter a ich realizácia bola plánovaná najneskôr do 31.12.2021.

Vizitka kampane:


Klient: O2 - Lucia Petrášová, Štefan Póša, Michaela Sakálová, Tereza Molnár, Andrea Baloghová, Veronika Vicenová, Michal Mironov, Tomáš Štrba, Peter Varga, Majdži Hadzimová, Ivan Štubniak, Natália Gaďová
Agentúra: Free Andy
Creative director: Juraj Bartoš
Strategic planner: Emil Myjavec, Juraj Pobjecký
Art director: Jakub Reken, Viki Babjaková
Copywriter: Tomáš Slobodník
Account manager: Katarína Arbe, Ivana Šramatá, Ivka Pavlišinová, Michaela Ostricová
Režisér: Juraj Bartoš
Produkcia: JOJ Production, Katarína Kintlerová, Petra Geciová
Postprodukcia: Ekran studio
Deepfake Voice: Martin Spano
Audio postprodukcia: Bajko Soundproduction

V spolupráci so Seesame:
Campaign Strategist:
Peter Jančárik
Senior Managers: Alexandra Strapáková, Dávid Benedig

Mediálna agentúra ZenithMedia:
Client Consultant Head: Martin Babják
Senior Client Consultant: Soňa Polláková
Senior Digital Consultant: Ľuboš Oláh

 Agentúra TRIAD: 
Creative director: Matúš Hliboký
Web design: Marek Barančík
Web developer: Filip Barta
Account Manager: Martin Pajerský

 

24. máj 2022 19:29