- Obchodníkom roka 2021 sa stal predajca hračiek Dráčik.
- Víťazmi sortimentných kategórií sú Alza.sk, Deichmann, dm drogerie markt, Dr.Max, IKEA, Lidl, Pepco, Martinus, NAY, Slovnaft, Sportisimo a Zoohit.sk.
- Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti sa stal Lidl. O umiestnení obchodníkov v tejto kategórii rozhodujú zákazníci v internetovom hlasovaní. Celkovo hlasovalo 25 932 osôb.
- Skokanom roka sa stala na základe najväčšieho posunu vo svojej kategórii spoločnosť ABOUT YOU.
„Výsledky ocenenia Mastercard Obchodník roka 2021 vychádzajúce z reprezentatívneho prieskumu medzi zákazníkmi prinášajú niekoľko zmien na prvých miestach. Nováčikom na stupni víťazov je spoločnosť Pepco, ktorá obsadila prvú priečku v kategórii Obchodník roka s odevmi. Spoločnosť Slovnaft sa z minuloročného druhého miesta posunula na to víťazné v kategórii Čerpacie stanice s predajňou,“ komentoval výsledky prieskumu Michal Čarný, generálny riaditeľ Mastercard pre Českú republiku a Slovensko.
„Jedným z určujúcich trendov maloobchodného trhu v posledných rokoch je posilňovanie e-shopov. Táto pandémia spôsobila zmenu nákupných zvyklostí, zákazníci nakupujú oveľa viac produktov online v kategóriách, ktoré boli tradične doménou kamenných obchodov. Prevládalo presvedčenie, že napríklad obuv alebo oblečenie je potrebné pred kúpou ‚ohmatať‘. Súčasná situácia prinútila niektorých zákazníkov zmeniť svoje myslenie a e-shopy, ktoré sa prispôsobili rastúcemu dopytu na trhu, získavajú na sile. Potvrdzujú to aj dáta spoločnosti Mastercard. V roku 2021 vzrástol obrat v sektore e-commerce o 16 % a v roku 2020, keď toto odvetvie raketovo naštartovala pandémia, to bolo dokonca 44 %,“ doplnil Michal Čarný.
Víťazi MarsterCard Obchodník roka 2021
Víťazi sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka boli určení na základe výsledkov reprezentatívneho prieskumu. Pri vyhodnotení výsledkov boli zohľadnené dve skupiny faktorov:
- faktory pozície na trhu (zapamätateľnosť firmy, lojalita zákazníkov),
- faktory dôvery zákazníkov (ochota odporučiť predajňu, ochota k opakovanému nákupu, naplnenie očakávaní od nákupu v predajni, odlišnosť predajne od konkurencie). Celkový index aj faktory pozície na trhu a dôvery zákazníkov vo výsledku zohľadňujú celkovú situáciu na trhu a pozíciu obchodníka v rámci konkurenčného prostredia.
Absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka 2021
- miesto – Dráčik
Absolútnym víťazom ocenenia Mastercard Obchodník roka 2021 sa stalo hračkárstvo Dráčik. Spoločnosť zvíťazila v celkovom hodnotení, čím obhájila prvé miesto získané v predchádzajúcom roku. Dráčik má medzi konkurenciou veľmi silnú pozíciu – má veľmi lojálnych zákazníkov (rovnako ako minulý rok je najsilnejším hráčom v parametri lojality) a je veľmi silne zakotvený v povedomí ľudí (tento rok získal aj prvenstvo v zapamätateľnosti). Tieto dve silné stránky vyniesli obchodníka Dráčik na celkové prvé miesto.
- miesto – Martinus
Rovnako ako v predchádzajúcom roku ostáva spoločnosť MARTINUS v celkovom hodnotení na druhom mieste. Ide o tradičného, silného hráča, ktorý je dobre známym obchodníkom, má širokú a pomerne lojálnu klientelu, o ktorú sa stará a získava si tak jej vysokú dôveru. Zákazníci sú veľmi často ochotní odporučiť tohto obchodníka (v atribúte odporúčania je druhý najsilnejší na trhu naprieč kategóriami) a dlhodobo sa zvyšuje ochota zákazníkov opäť u tohto obchodníka nakúpiť.
- miesto – dm drogerie markt
Na treťom mieste sa celkovo umiestnila spoločnosť dm drogerie markt, ktorá vyniká vo svojej kategórii a má vysoké skóre najmä v oblasti lojality zákazníkov – je hlavným nákupným miestom pre veľkú väčšinu ľudí, ktorí nakupujú tento sortiment. Drvivá väčšina zákazníkov sa k tomuto obchodníkovi tiež rada opakovane vracia a obchodník najlepšie zo všetkých na trhu napĺňa zákaznícke očakávania.
Víťazi sortimentných kategórií
- Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s potravinami sa stal Lidl. Lidl sa stal víťazom vďaka tomu, že bodoval v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci obchodníka Lidl deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 37 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov Lidl zostáva rovnako ako minulý rok na prvom mieste. Druhé miesto pripadlo Kauflandu a na treťom mieste je Tesco.
- dm drogerie markt sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s drogériou a parfumériou predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci DM drogerie markt deklarujú v danej kategórii aj zďaleka najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 69 %. Na druhom mieste sa umiestnila TETA drogérie a na treťom Yves Rocher.
- Spoločnosť Pepco zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s odevmi, a to predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Pepco na prvom mieste. Rastú najmä atribúty ochoty odporúčať a pozitívneho odlíšenia od konkurencie. Na druhom mieste je Bonprix a na treťom New Yorker.
- Spoločnosť Deichmann zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s obuvou predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 62 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci spoločnosti Deichmann v danej kategórii deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 51 %. Druhé miesto obsadila spoločnosť CCC a tretie E-obuv.sk.
- V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka so športovými odevmi a potrebami je víťazom spoločnosť Sportisimo. Ta je jasným víťazom, pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 57 % respondentov nakupujúcich tento sortiment a medziročne v tomto parametri rastie. Zákazníci obchodníka Sportisimo deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 46 %. Druhé miesto obsadil Decathlon a tretie Adidas.
- Spoločnosť Zoohit.sk zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka pre dom, záhradu a chovateľov, a to predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Zoohit.sk na prvom mieste. Zákazníci obchodníka Zoohit.sk deklarujú v danej kategórii tiež vyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 49 %. Na druhom mieste sa umiestnilo OBI a na treťom Hornbach.
- IKEA sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami najmä vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 40 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci IKEA deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 46 %. Na druhom mieste sa umiestnil JYSK a na treťom je Möbelix.
- V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka s elektronikou je víťazom spoločnosť NAY. Je pomerne neohroziteľným víťazom, pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 67 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci NAY deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 37 %. Druhá sa umiestnila Alza.sk a tretí bol Datart.
- Spoločnosť Slovnaft zvíťazila v kategórii Mastercard Čerpacia stanica s predajňou, a to predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 75 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Zákazníci obchodníka Slovnaft deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 57 %. Na druhom mieste skončil Shell a na treťom je ÖMV.
- Kníhkupectvo Martinus sa stalo víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s knihami predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 80 % respondentov nakupujúcich tento sortiment a má v tomto parametri pred najbližšou konkurenciou výrazný náskok. Zákazníci obchodníka Martinus deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 62 %. Druhé miesto v kategórii obsadilo kníhkupectvo Panta Rhei a tretie miesto Preskoly.sk.
- Spoločnosť Dráčik sa okrem získaného titulu Absolútny víťaz stala víťazom v kategórii Mastercard Obchodník roka s hračkami. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 90 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci k obchodníkovi Dráčik deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 89 %. Rovnako z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je obchodník Dráčik na prvom mieste. Druhé miesto obsadilo Alltoys a tretie Rajhraciek.sk.
- Sieť lekární Dr.Max zvíťazila v kategórii Mastercard Lekáreň roka predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 78 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci k obchodníkovi Dr.Max deklarujú rovnako najvyššiu mieru lojality v kategórii – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 72 %. Druhé miesto obsadila lekáreň Benu a tretie Pilulka.sk.
- Alza.sk zvíťazila v kategórii Mastercard E-shop roka. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 42 % respondentov. Zákazníci k e-shopu Alza.sk deklarujú v danej kategórii tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 42 %. Na druhom mieste sa v kategórii umiestnilo kníhkupectvo Martinus.sk a na treťom mieste ABOUT YOU.
Zvláštne ocenenie
Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti
Víťaza kategórie Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti určilo verejné hlasovanie, ktoré prebiehalo prostredníctvom internetových stránok od 8. novembra 2021 do 30. januára 2022. Celkovo hlasovalo 25 932 osôb a hlasujúci rozdelili medzi najrôznejších obchodníkov 110 021 platných hlasov. V kategórii Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti zvíťazil Lidl Slovenská republika s 17 098 hlasmi. Na druhom mieste bola spoločnosť Kaufland, ktorá získala 11 219 hlasov, a na treťom mieste Tesco s 7 424 hlasmi.
Skokan roka
Titul Skokan roka získal predajca odevov ABOUT YOU, ktorý sa posunul v rámci svojej kategórie o osem miest, z 11. miesta na tretie.