Asociácia public relations Slovenskej republiky (APRSR) usporiadala už 12. ročník národnej súťaže PROKOP a ocenila najlepšie PR kampane na Slovensku. Tento ročník bol výnimočný najmä rekordným počtom prác v celej histórii súťaže, do ktorého sa zapojilo až 190 projektov - o ocenenia a uchádzalo 42 prihlasovateľov v 17 súťažných kategóriách.
Najúspešnejšou agentúrou sa stala SKPR STRATEGIES, druhou v poradí je agentúra Seesame a na tretej priečke sa umiestnila 1st CLASS AGENCY. Porota na čele s predsedkyňou Katarínou Remiaš (na obr. vľavo) odovzdala aj Grand Prix, ale aj špeciálnu cenu - Unikátny PR počin roka, ktorú získala FB stránka: Hoaxy a podvody Polícia SR. PR osobnosťou roka sa stal Anton Molnár zo Slovnaftu.
„PROKOP je naša vlajková loď a som veľmi pyšná na to, že sa do nej zapája čoraz viac agentúr naprieč celým kreatívnym priemyslom. Naším cieľom je dať vedieť o kvalite našej práce, o miere našej kreativity, o dôležitosti PR, ale aj o hĺbke poznatkov a práce s dátami. Komunikácia má byť vždy pravdivá, jasná a efektívna. Má pomáhať pri reputácii, predaji ale aj internej orientácii a projekty tohtoročnej súťaže sú toho jasným dôkazom. O tom, že ide o pestrú plejádu vskutku rôznych prístupov, ktorá sa teší čoraz väčšej obľube svedčí 190 prihlásených prác. A o tom, že sme si dali záležať na hodnotení a pri oceňovaní sme boli aj štedrí hovorí zas počet udelených cien – v 17 kategóriách si agentúry a klienti odniesli 24 bronzových, 19 strieborných a 20 zlatých PR Oskarov, čo je doteraz historicky najviac," uviedla Soňa Lexmanová, prezidentka Asociácie public relations Slovenskej republiky a šéfka SKPR STRATEGIES.
Porota ocenila až 64 PR projektov
Z celkového počtu projektov sa na shortliste ocitlo 86 súťažných prác, z ktorých porota ocenila až 64 z nich. Súťažné práce hodnotilo 20 porotcov, odborníkov z PR a marketingovej branže spolu s predsedkyňou poroty Katarínou Remiaš z 1st CLASS AGENCY, ktorá je zároveň členkou prezídia APRSR. Ako sme uviedli, najúspešnejším prihlasovateľom a agentúrou 12. ročníka sa stala SKPR STRATEGIES, ktorá si odniesla päť prvých miest, dve druhé, tri tretie miesta a tiež Grand Prix. Druhou v poradí je agentúra Seesame a na tretej priečke sa umiestnila 1st CLASS AGENCY.
Pozrite si kompletné výsledky:
KATEGÓRIA CORPORATE COMMUNICATION:
1. miesto
Budúcnosť je vaša, od: Slovenská sporiteľňa v spolupráci s Zaraguza, Pre klienta: Slovenská sporiteľňa
1. miesto
50 rokov spolu – 50. výročie výroby nápoja Coca-Cola v Česku a na Slovensku, od agentúry: Seesame v spolupráci s FleishmanHillard, pre klienta: Coca-Cola ČR a SR Coca-Cola HBC Česko a Slovensko
2. miesto
Bye-bye plastové príbory, od agentúry: Seesame, pre klienta: McDonald’s Slovakia
3. miesto
Immocap je Dobrý sused: Ako si Nový Istropolis získava Bratislavčanov, od agentúry: SKPR STRATEGIES, pre klienta: Immocap Group
KATEGÓRIA BUSINESS TO BUSINESS PR (B2B):
1. miesto
Lidl Akadémia, od agentúry: SKPR STRATEGIES v spolupráci s Crossline, pre klienta: Lidl Slovenská republika
1. miesto
McDonald’s franšízová kampaň, od agentúry: Seesame, pre klienta: McDonald’s Slovakia
2. miesto
Ako sme sa podieľali na spustení zálohového systému iba za 365 dní, od agentúry: PRime time, pre klienta: TOMRA Collection Slovensko
3. miesto
Terminál v mobile, od: Slovenská sporiteľňa v spolupráci s Zaraguza, pre klienta: Slovenská sporiteľňa
KATEGÓRIA BUSINESS TO CONSUMER PR (B2C):
1. miesto
KLÁŠTORNÁ KALCIA – NAJNÁROČNEJŠIE REMESLÁ, od agentúry: 1st CLASS AGENCY v spolupráci s AC&C Public Relations, pre klienta: KOFOLA ČESKOSLOVENSKO
1. miesto
TikToky zo supermarketu, od agentúry: Respect APP, pre klienta: Kaufland
2. miesto
Yoga pre všetkých, od agentúry: SKPR STRATEGIES, pre klienta: Lenovo Slovensko
3. miesto
Slovenskô, od agentúry: SKPR STRATEGIES v spolupráci s Crossline, pre klienta: Lidl Slovenská republika
3. miesto
SodaStream x Pepsi, od agentúry: 10/10 COMMUNICATIONS, pre klienta: SodaStream Slovensko (Fast Plus)
KATEGÓRIA CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY:
1. miesto
Fontány plné odpadu, od agentúry: SKPR STRATEGIES, pre klienta: Lidl Slovenská republika
1. miesto
Zdieľaj s rozumom, od agentúry: Seesame v spolupráci s Free Andy Agency, Zenith Media, pre klienta: O2 Slovakia
2. miesto
Ponožková výzva 2021, od: Dedoles, pre klienta: Dedoles
2. miesto
Ako sme Slovákov naučili, že ohorky nepatria na zem #CIGARETOVNIK, od agentúry: Neopublic, pre klienta: SZZV (Slovenské združenie pre značkové výrobky)
3. miesto
Sochám zima neublíži, ľuďom áno, od: Slovenská sporiteľňa v spolupráci s Zaraguza, Wavemaker, hlavné mesto Bratislava, pre klienta: Slovenská sporiteľňa
KATEGÓRIA INTERNAL COMMUNICATION/EMPLOYEE BRANDING:
1. miesto
Rôzni=rovní, od: Lidl v spolupráci s Róbert Slovák a jeho priatelia, SKPR STRATEGIES a Crossline, pre klienta: Lidl Slovenská republika
2. miesto
365 dní k novej Trišesťpäťke, od: 365.bank, pre klienta: 365.bank
3. miesto
Seesame appka, od agentúry: Seesame
3. miesto
Diverzita a inklúzia – V Tescu je každý vítaný, od agentúry: PR agentúra LIKE (ACONN), pre klienta: TESCO STORES SR
KATEGÓRIA KRÍZOVÁ KOMUNIKÁCIA/ISSUES MANAGEMENT:
1. miesto
Striekačiek je dosť, len ich treba objednať, od agentúry: Dynamic Relations 2000, pre klienta: Chirana T. Injecta
2. miesto
Stop dezolátom v Lidl, od: Lidl v spolupráci s SKPR STRATEGIES, pre klienta: Lidl Slovenská republika
3. miesto
Dúhové komentáre, od: Dedoles, pre klienta: Dedoles
KATEGÓRIA POLITICKÁ KOMUNIKÁCIA, POLITICKÉ PR, PUBLIC AFFAIRS:
2. miesto
LIVESTREAM - OPÝTAJTE SA MINISTRA, od: Ministerstvo dopravy a výstavby SR
2. miesto
Gastro potrebuje zníženie DPH ako soľ, od agentúry: AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA, pre klienta: Slovenské združenie výrobcov piva a sladu
3. miesto
Očkovanie vo firmách, od agentúry: PA Matters, pre klienta: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
KATEGÓRIA REGIONAL RELATIONS:
1. miesto
V krvi sa zachová tá vaša stužková, od: SVET ZDRAVIA, pre klienta: SVET ZDRAVIA
2. miesto
Ako bezpečne dostať turistov do regiónu Trnava, od agentúry: MEDIA CENTRAL, pre klienta: Oblastná organizácia cestovného ruchu Trnava Tourism
3. miesto
Immocap je Dobrý sused: Ako si Nový Istropolis získava Bratislavčanov, od agentúry: SKPR STRATEGIES, pre klienta: Immocap Group
3. miesto
Bratislava sa ráta, od agentúry: Róbert Slovák a jeho priatelia, pre klienta: Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
3. miesto
Norná stena zachraňuje Ružín, od agentúry: AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA, pre klienta: 365.bank
ŠPECIÁLNE KATEGÓRIE
Kategória Traditional media PR:
1. miesto
Objavte nekonečné krásy Slovenska, od agentúry: casual, pre klienta: Slovak Telekom
2. miesto
Zlatíčko: Ako sme za 9 dní vypravili prvý vlak do Číny, od agentúry: Dynamic Relations 2000, pre klienta: BUDIŠ
2. miesto
PARTNERS v médiách, od agentúry: 1st CLASS AGENCY, pre klienta: PARTNERS GROUP SK
3. miesto
ESET Science Award, od agentúry: Seesame, pre klienta: ESET a Nadácia ESET
Kategória Digital PR:
1. miesto
Kraj sveta: Hrdý na to, čo v ňom nenájdeš, od agentúry: Socialists, pre klienta: Košice Región Turizmus
2. miesto
TikToky zo supermarketu, od agentúry: Respect APP, pre klienta: Kaufland
3. miesto
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021, od agentúry: PS:Digital v spolupráci s Mayer Mccann Erickson, pre klienta: Štatistický úrad SR
3. miesto
McDonald´s Cup video tréningy, od agentúry: 1st CLASS AGENCY, pre klienta: McDonald´s Slovensko
Kategória Experience PR:
1. miesto
Ames room, od: Lidl v spolupráci s Róbert Slovák a jeho priatelia, s.r.o. a SKPR STRATEGIES, pre klienta: Lidl Slovenská republika
2. miesto
Otužovanie za ľudí bez domova, od agentúry: 1st CLASS AGENCY v spolupráci s Elite / Monday Lovers, pre klienta: Depaul Slovensko
3. miesto
Selfie meč, od agentúry: Elite / Monday Lovers, pre klienta: Hrad Beckov, n.o.
3. miesto
POZDRAVY Z REPUBLIKY PIVA, od agentúry: 10/10 COMMUNICATIONS v spolupráci s Foxhunter, pre klienta: Budweiser Budvar
Kategória Nonprofit PR: 3 – 3 – 2 – 1
1. miesto
Títo otužilci sa nemajú kde zohriať, od agentúry: Elite / Monday Lovers v spolupráci s 1st CLASS AGENCY, pre klienta: Depaul Slovensko
2. miesto
Pre nevidiacich a slabozrakých to nie je iba hra, od agentúry: Promiseo, pre klienta: Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska
3. miesto
Bezdomovectvo sa nemusí stať ich realitou, od agentúry: Seesame v spolupráci s Mannschaft, pre klienta: OZ Vagus
3. miesto
Nedávame to, od agentúry: Seesame, pre klienta: OZ IPčko
Kategória Content in PR:
1. miesto
UČEBNICA UČENIA, od: Slovenská sporiteľňa v spolupráci s Zaraguza, Wavemaker, pre klienta: Slovenská sporiteľňa
2. miesto
SENCORMÁNIA od agentúry: 10/10 COMMUNICATIONS v spolupráci s SMPP, pre klienta: Fast Plus
3. miesto
Každá láska je láska, od agentúry: PR Clinic v spolupráci s JANDL, pre klienta: Pernod Ricard Slovakia (Absolut Vodka)
Kategória Creativity in PR:
1. miesto
Zdieľaj s rozumom, od agentúry: Seesame v spolupráci s Free Andy Agency, Zenith Media, pre klienta: O2 Slovakia
2. miesto
V krvi sa zachová tá vaša stužková, od: SVET ZDRAVIA, pre klienta: SVET ZDRAVIE
2. miesto
Kraj sveta: Hrdý na to, čo v ňom nenájdeš, od agentúry: Socialists, pre klienta: Košice Región Turizmus
3. miesto
Pre nevidiacich a slabozrakých to nie je iba hra, od agentúry: Promiseo, pre klienta: Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska
Kategória Data in PR:
1. miesto
KLÁŠTORNÁ KALCIA – NAJNÁROČNEJŠIE REMESLÁ, od agentúry: 1st CLASS AGENCY v spolupráci s AC&C Public Relations, pre klienta: KOFOLA ČESKOSLOVENSKO
2. miesto
Reporty pre ľudí, ktorí nečítajú reporty, od agentúry: Seesame, pre klienta: GLOBSEC Policy Institute
3. miesto
Behaviorálny výskum: Ako naučiť ľudí, aby nehádzali odpadky na zem?, od agentúry: Seesame, pre klienta: ENVI – PAK
Kategória Integrated campaign:
1. miesto
Rôzni=rovní, od: Lidl v spolupráci s Róbert Slovák a jeho priatelia, SKPR STRATEGIES a Crossline, pre klienta: Lidl Slovenská republika
1. miesto
Zdieľaj s rozumom, od agentúry: Seesame v spolupráci s Free Andy Agency, Zenith Media (spolupracujúce agentúry) pre klienta: O2 Slovakia
Kategória Small budget:
3. miesto
Komunikačný launch projektu novej nemocnice Sv. Martina, od agentúry: PRime time v spolupráci s Branding Slovakia Consultancy, pre klienta: Branding Slovakia Consultancy
3. miesto
Objavte nekonečné krásy Slovenska, od agentúry: casual, pre klienta: Slovak Telekom
Grand Prix
Porota v tomto ročníku rozhodla aj o udelení Grand Prix. Najvyššie ocenenie získala kampaň Rôzni = Rovní od agentúr Slovák and Friends a SKPR STRATEGIES pre klienta LIDL Slovensko. "Porota ocenila dôslednú a precíznu internú kampaň spoločnosti Lidl Slovensko s presahom do externého prostredia, ktorá prináša dôležitú tému diverzity a inklúzie na pracovisku a jej výsledky pomáhajú budovať zodpovednú reputáciu spoločnosti. V kampani vynikol kreatívny prístup, excelentná synergia spolupráce viacerých agentúr a celkový integrovaný rozmer kampane so širokým využitím práve PR nástrojov," povedala pri odovzdávaní ocenení Katarína Remiaš, predsedkyňa poroty Prokop 2021.
Špeciálna cena Unikátny PR počin pre FB stránku: Hoaxy a podvody Polícia SR
"Slovensko patrí v rámci Európskej únie ku krajinám, kde dezinformáciám a konšpiračným teóriám je náchylných dôverovať najviac obyvateľov. Pandémia a aktuálna vojna na Ukrajine vyeskalovali tento problém a mieru dezinformácií do rozmerov, ktorý sa významne odráža nielen v negatívnych náladách v spoločnosti, ale aj v našich každodenných životoch a rodinných či priateľských vzťahoch. Facebooková stránka Polícia SR: Hoaxy a podvody je výborným príkladom, ako bojovať s dezinformáciami, hoaxami a konšpiračnými teóriami a to je dôvod, prečo ju porota ocenila," uviedla dôvody špeciálnej ceny Katarína Remiaš.
„Radi by sme ocenili rýchlosť, s akou vedia okamžite poukazovať a vyvracať klamlivé, útočné a škodlivé informácie, ktoré v reálnom čase dominujú v online priestore a na sociálnych sieťach. Chceli by sme oceniť a vyzdvihnúť mravenčiu prácu celého tímu, aj štýl a formu komunikácie. Ich práca je viac než dôležitá v dnešných časoch. Alfou a omegou práce v PR brandži by mala byť etická komunikácia a zodpovednosť práce s overenými informáciami a relevantnými zdrojmi,“ uviedla predsedkyňa poroty Katarína Remiaš.
Súťaž PROKOP každý rok oceňuje každý rok aj ocenenie PR osobnosť roka. V tomto roku toto ocenenie získal Anton Molnár, ktorý pôsobí na pozícii riaditeľa korporátnej a marketingovej komunikácie v spoločnosti Slovnaft.
Najúspešnejší PROKOP
Ako sme spomenuli, z celkového počtu projektov sa na shortliste napokon ocitlo 86 súťažných prác, z ktorých porota ocenila až 64 z nich. Novinkou tohto ročníka boli novo zostavené súťažné kategórie. Súťaž má 8 hlavných, takzvaných doménových kategórií a 9 špeciálnych kategórií. Aby porota mala dostatočný priestor na dôkladné preštudovanie prihlásených prác, organizátori zostavili dve samostatné poroty z radov PR expertov, ale aj odborníkov na digitálny marketing a klientov. Súťažné práce hodnotilo 20 porotcov, odborníkov z PR a marketingovej branže spolu s predsedkyňou poroty Katarínou Remiaš z 1st CLASS AGENCY, ktorá je zároveň členkou prezídia APRSR.
„Zmeny a novinky, ktoré sme v tomto roku urobili v nastavení PROKOP súťaže ukázali dobré smerovanie, ktoré viac reflektuje na vývoj a trendy v PR u nás a vo svete. Každopádne sme už aj týmto ročníkom významne priblížili PR súťaž PROKOP smerom k medzinárodným štandardom súťaží. Verím preto, že viaceré ocenené projekty uspejú aj v týchto súťažiach,“ uviedla Katarína Remiaš, predsedkyňa PROKOP poroty.
Po pandémii mal byť slávnostný galavečer odovzdávania ocenení PROKOP 2021 osobným stretnutím sa ľudí z PR brandže, ale s príchodom vojnového konfliktu na Ukrajine sa asociácia rozhodla galavečer zrušiť a peniazmi prispieť na dobrú vec. K ušetreným financiám spolu s členskými agentúrami odovzdá sumu 20-tisíc eur na pomoc ľuďom z Ukrajiny, ktorí sa ocitli v núdzi. Peňažnú čiastku asociácia rozdelí a venuje ju humanitárnej organizácii Magna a neziskovej organizácii Človek v ohrození.