Odborníci z Asociácie digitálnych marketingových agentúr sa vyjadrujú k téme affiliate marketingu, ktorý je podľa Maru Mitlíkovej u nás ešte v plienkach. Róbert Potoma ale hovorí, že sa za posledné roky teší rastúcej popularite aj na Slovensku – či už medzi inzerentmi alebo publishermi.
|
Miriam Holá Managing & Performance Director SCR interactive |
Je veľká škoda, že affil marketing na Slovensku je stále v plienkach. Registrujem iba 1 spoľahlivú affil sieť. Výhodou je momentálna situácia, ktorá pomohla rásť e-commerce prostrediu, a tak affil marketing zaznamenal rekordné vyplácanie provízií. Hlavnú nevýhodu vnímam v informovanosti, či už samotných majiteľov e-shopov alebo affil publisherov.
|
Maru Mitlíková Managing Director TRIAD |
Oproti svetu je u nás affiliate marketing ešte v plienkach, ale už dnes je k dispozícii napríklad slovenská platforma Dognet so slušným zásahom. Výhodou affiliate marketingu je stále to, že zákazníckemu rozhodnutiu k nákupu často predchádza research a referencie (pocitovo) majiteľov daného produktu vedia zavážiť. Nevýhodou je, že zadávateľ má menší dosah na vyprodukovaný obsah, ale pritom je zaň zodpovedný. V rovine etiky sa často stretávame s tým, že affiliate obsah pôsobí zavádzajúco alebo dokonca nerešpektuje etický kódex či zákon o reklame.
|
Ján Andrejko Strategy Director Visibility |
Možnosti affiliate marketingu nie sú na Slovensku také veľké ako na rozvinutých trhoch s hráčmi ako Amazon a podobne, takže najmä pre menšie e-shopy je tento kanál horšie dostupný. Vlastný affiliate systém je drahý na prevádzku, no existujú affiliate siete z Česka, ktoré je možné využiť aj pri menších projektoch. Potom je tu slovenský Dognet, ktorý môžem odporučiť zabehnutým e-commerce projektom. Vždy je však dôležitá atraktívnosť produktov a segmentu, lebo affiliate nie je výhodný pre všetkých a treba ho väčšinou brať ako doplnkový kanál.
|
Róbert Potoma |
Za posledné roky sa affiliate marketing na Slovensku teší rastúcej popularite – či už medzi inzerentmi alebo publishermi. Vďaka nemu zarába čoraz viac influencerov či tvorcov online obsahu a tam, kde je dopyt, je aj ponuka – preto ho skúša čoraz viac spoločností. Hlavnou výhodou je férovosť – platí sa až za reálnu konverziu. Medzi nevýhody môže patriť neregulované umiestňovanie linkov a rôzne clickbaity, čo sa však affiliate siete snažia regulovať. Pre publisherov je nevýhodou čoraz väčší dôraz na súkromie používateľov (cookies a ich dĺžka trvania apod.), čo znižuje ich zisky.
|
Vlado Cintula |
Dobre rozbehnutý a vyladený affiliate program môže firme prinášať nezanedbateľné objemy výnosov. Ale vybudovať a vyladiť affiliate program tak, aby fungoval, môže trvať mesiace, možno roky. Na Slovensku zatiaľ málo firiem buduje vlastné affiliate programy (a B2C e-shopy skôr siahnu po affiliate sieti ako Dognet), čo vytvára príležitosti.