StoryEditor

Základná rada podnikateľom: Aby green marketing neskĺzol do greenwashingu

Greenwashing je na Slovensku a v Európskej únii značne rozšírený. Aké sú jeho formy a ako ho rozpoznať v reklamnej kampani?

Dopyt spotrebiteľov po zelených, obnoviteľných či udržateľných tovaroch a službách rastie spolu s ich obavou o stav životného prostredia. Výsledkom je zvýšený záujem podnikateľov investovať do green marketingu. Podnikatelia si často neuvedomujú, resp. si uvedomiť nechcú, že aj tento trh má svoje pravidlá a že ich porušením sa môžu dopustiť greenwashingu. Preto sme sa pozreli na to, aké sú jeho najčastejšie formy, aké má následky a ako ho regulujeme na Slovensku.

42 percent v roku 2020 – toto je percentuálny podiel green marketingových reklám v online priestore, pri ktorých mali orgány na ochranu spotrebiteľa v rámci EÚ dôvod domnievať sa, že sú nepravdivé či klamlivé, a preto môžu byť považované za greenwashing. Prieskum bol iniciovaný Európskou komisiou.

Samotný greenwashing zatiaľ svoju zákonnú definíciu nemá. Vo všeobecnosti ním možno rozumieť takú reklamnú praktiku, ktorou sa podnikateľ snaží presvedčiť spotrebiteľov, že robí pre ochranu životného prostredia viac, než to v skutočnosti je. Praktickým príkladom môže byť nové zelené logo fastfoodu z dôvodu, že prešiel z plastových slamiek na papierové, či používanie rôznych, aj vymyslených, „eko-friendly“ označení.

Na úvod je potrebné uviesť, že absencia zákonnej definície neznamená, že greenwashing je povolený. V Slovenskej republike a v Európskej únii voči nemu môžu bojovať tak jednotlivci, ako aj obchodné spoločnosti. Obchodné spoločnosti môžu svoje nároky oprieť o nekalosúťažné ustanovenia či ustanovenia o ochranných známkach, jednotlivci zas o ustanovenia o klamlivej reklame a o nekalých obchodných praktikách.

Najbežnejšie „tváre“ greenwashingu

Greenwashing má viacero tvárí a tieto v nadväznosti na zvýšený dopyt po zelených produktoch stále pribúdajú. Jednou z tých novších je takzvané ekologické chvastanie, viac známe aj pod pojmom „eco bragging“. Z dlhodobo etablovaných foriem sem patr...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2021-07-23 14:59:26 - Feat.: 0 - Title: Ambush marketing je na svetových podujatiach bežnou praxou. Ako sa mu brániť? 02 - Modified: 2020-08-11 12:23:16 - Feat.: 0 - Title: Označenie reklamy na sociálnej sieti nie je za trest, upozorňuje advokát 03 - Modified: 2021-05-12 06:53:06 - Feat.: 0 - Title: Advokát Nitschneider: Predpisy reklamného práva obsahujú veľa subjektivity
01 - Modified: 2022-12-04 18:54:02 - Feat.: - Title: Hodnotenie Stratégií: Absolútni víťazi roku 2022. Toto sú top práce slovenskej reklamy 02 - Modified: 2022-11-28 08:22:34 - Feat.: - Title: EFFIE 2022: Poznáme prihlásené práce aj zloženie poroty 03 - Modified: 2022-11-02 10:06:06 - Feat.: - Title: Prechádzame digitálnou transformáciou. Najdôležitejším mediatypom sa stáva videoreklama 04 - Modified: 2022-09-21 15:51:13 - Feat.: - Title: Český porotca o Zlatom klinci: Skladám klobúk a tlieskam vašej odvahe a otvorenej mysli 05 - Modified: 2022-09-19 11:54:48 - Feat.: - Title: FLEMA MEDIA AWARDS 2022: Zoznam finalistov je kompletný, sú v ňom viaceré práce zo Slovenska
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
01. február 2023 02:57