V digitálnom svete, kde pozornosť mladého publika je vzácnou menou, sa gaming a e-športy stávajú neoddeliteľnou súčasťou marketingového mixu. V najnovšej epizóde podcastu OK360° sme preto rozoberali práve tento svet, prístup marketérov k nemu a publiku, ktoré sa v hrách nachádza.
Karol Cagáň z agentúry Yvents, ktorá sa špecializuje práve na gaming a e-športy vysvetľuje: „Každá značka, ktorá cieli na ľudí vo veku od 10 do 25 či 30 rokov, by mala mať gaming zahrnutý vo svojom mixe. Vieme, že mena, ktorú dnes všetci v mediálnom priestore predávame, je pozornosť. A mladí veľkú časť svojej pozornosti venujú práve hrám. Do veku 20 rokov hrá až polovica ľudí raz do týždňa, takže gaming je pomerne silný kanál."
Gaming, e-športy a samotní hráči však značkám v tomto prostredí podľa Cagáňa nič neodpustia. „Nemôžeme sa preto uspokojiť s tým, že dáme do hry logo alebo nasadíme reklamný spot. Musíme ísť až na hranu toho, čo sa dá s partnermi robiť, ako nastaviť spolupráce tak, aby to bolo "win-win", aby to dávalo zmysel, aj predávalo produkt. Musíme byť extrémne kreatívni."
Kľúčové pre úspech je podľa neho pozozumieť špecifikám herného sveta, a najmä pravidlám jednotlivých herných vydavateľov. Mnohé značky sa však stále gamingu obávajú. Dôvodom sú stereotypy o hráčoch ako o ľuďoch, ktorí majú na hlave kapucne a sú zašití v zafajčených pivniciach. A to už dávno nie je pravda.
Rovnako nie je pravdou ani to, že sa hrajú iba deti. „Postupne, ako ľudia starnú, sa aj gaming dostáva do mainstreamu. A prečo sa ho značky boja? Herný svet je ťažký a hráči vám nič neodpustia. Keď chce byť značka v gamingu prítomná, nemôže si iba dať logo či nasadiť reklamný spot. V hrách stále vidíme veľa značiek, ktoré pôsobia veľmi neautenticky, išli do toho bez partnerov, ktorí sa v gamingu vyznajú. Nájdete tu aj veľa obchodníkov s teplou vodou."
Ak tu chcú značku uspieť, potrebujú trošku mentálnej gymnastiky. Podľa Cagáňa to platí napríklad pri Counter Strike, pri hre, ktorá je plná strieľačiek a násilia.
„Veľa brandov s tým má problém. Ale my im hovoríme - Kto sa bojí, nech nejde do lesa. Ale Counter Strike je najsledovanejší, a keď sa do neho vieme nafitovať, tak prídu super výsledky. Je to o flexibilite manažéra. Ale na Slovensku máme veľa šikovných rozumných ľudí - či už marketérov alebo v mediálnych agentúrach, s ktorými vieme nájsť spôsob ako sa dostať medzi paragrafy. Keď však chýba mentálna flexibilita a ochota pozrieť sa na možný prienik medzi tým, čo chce značka a na čo hráči počúvajú, tak tie debaty sú ťažké."
Aktuálne však platí, že o gaming majú záujem aj takzvaní neendemickí partneri. Teda nielen výrobcovia počítačov, myšiek či herných kresiel. „Sú to značky, ktoré sú úplne mimo tento segment, ale potrebujú mladú cieľovku," vysvetľuje expert Yvents.
V podcaste ešte rozoberáme:
- Prečo aj Olympiáda potrebuje gaming
- Ako efektívne vstúpiť do herného prostredia?
- Akú úlohu hrajú influenceri?
- Ako merať úspech a ktoré metriky sú vhodné práve pre gaming?
- Prečo sa treba zamerať na autenticitu a ohýbať brand?
- Je gaming ihrisko iba pre chlapcov ale sú v ňom aj dievčatá?
- Ako prepojiť gaming s TikTokom a ďalšími sociálnymi sieťami?
Ak vás táto téma zaujala, určite príďte na konferenciu Stratégie Fórum. 30. septembra sa budeme v Double Tree By Hilton rozprávať o príležitostiach gamingu a e-športov pre marketérov, ukážeme si úspešné a možno aj neúspešné kampane zadávateľov. Nenechajte si to ujsť. Lístky sú stále v predaji, kúpite ich tu.

