Takmer tretina z nich chce doručenie v deň objednania. Ukazuje to prieskum technologicko-logistickej spoločnosti DODO.
Špeciálne to platí v segmente online nákupu potravín, kde doručenie do 90 minút alebo v deň objednania preferuje 80 percent spotrebiteľov.
Rýchlosť a spoľahlivosť doručenia tovaru sa stávajú jedným z najdôležitejších kritérií, ktoré zákazníci zvažujú pri výbere e-shopu. Často môže byť práve bezproblémové doručenie v priebehu niekoľkých hodín faktorom, ktorý rozhodne o tom, kde nakoniec uskutočnia nákup. Úlohe doručenia v procese online nakupovania sa venuje nový prieskum technologicko-logistickej spoločnosti DODO v spolupráci s výskumnou agentúrou Behavio.
Takmer tretina ľudí chce doručenie v deň objednania
Rýchlosť doručenia je pre online nakupujúcich významným faktorom, pričom 75 percent Slovákov ho pri hodnotení rôznych aspektov online nakupovania označilo za dôležitý. Spotrebitelia požadujú rýchle doručenie tovaru nielen v urgentných situáciách, keď v domácnosti niečo náhle chýba alebo sa pokazí, ale aj pri plánovaných nákupoch.
Z údajov vyplýva, že Slováci v prevažnej miere uprednostňujú doručenie domov alebo na pracovisko (52 percent) v porovnaní s odbernými miestami (21 percent) alebo odbernými boxami (21 percent).
Prieskum sa špecificky zameral na preferenciu doručenia v deň objednania tovaru. Až 30 percent ľudí sa vyjadrilo, že by expresné doručenie z online obchodov privítali. Tento trend odráža nárast očakávaní zákazníkov, ktorí sú zvyknutí na pohodlné riešenia, a rovnakú skúsenosť chcú mať aj počas nakupovania na internete.
V mestách nad 100-tisíc obyvateľov je táto potreba ešte vyššia. Doručenie v deň objednania by uvítalo 36 percent respondentov. Aj napriek tomu iba 15 percent z nich v súčasnosti túto úroveň služieb na Slovensku dostáva.
„Slovensko má veľký potenciál v oblasti expresného doručovania tovaru. Vďaka pokročilým technológiám a optimálnemu plánovaniu trás je možné doručiť tovar v ten istý deň, čo by preferovala takmer tretina zákazníkov. Predajcovia, ktorí dokážu ponúknuť doručenie už v deň objednania, môžu získať veľkú výhodu v konkurenčnom boji a zlepšiť skúsenosť svojich zákazníkov,“ hovorí Ivo Velíšek, CEO technologicko-logistickej spoločnosti DODO pre Slovensko a Česko.
Za posledný rok opustilo online nákupný košík 36 percent Slovákov v momente, keď zistili, že im tovar nebude doručený podľa ich časových preferencií. Tridsať percent respondentov navyše uviedlo, že v dôsledku predchádzajúcej skúsenosti s pomalým doručením už v internetovom obchode opakovane nenakúpili.
Rýchlosť zohráva kľúčovú úlohu najmä pri potravinách a liekoch
Doručenie v deň objednania je pre ľudí mimoriadne dôležité najmä v špecifických kategóriách produktov. Pokiaľ ide o nákup v digitálnych supermarketoch, až 80 percent respondentov vyjadrilo preferenciu doručenia do 90 minút alebo v ten istý deň.
„V segmente online nákupu potravín vyžadujú spotrebitelia vysoké štandardy. Okrem rýchleho doručenia, ideálne v konkrétnom časovom slote, očakávajú aj dodržiavanie prísnych hygienických štandardov."
"V DODO preto zaisťujeme najvyššie potravinárske štandardy, ktoré zahŕňajú hĺbkový proces čistenia termoboxov na prepravu potravín či vozidiel. Samozrejmosťou je pre nás dodržiavanie teplotného reťazca, teda že počas prepravy udržujeme správnu teplotu všetkých surovín, vďaka čomu prídu objednané potraviny k zákazníkovi v stopercentnej kvalite,“ dodáva Ivo Velíšek.
Doručenie v ten istý deň môže byť praktické pre situácie, keď zákazník potrebuje určitý tovar veľmi rýchlo, ale nemá možnosť osobného nákupu. Týka sa to najmä kategórie liekov a zdravotných doplnkov, kde by doručenie v rovnaký deň preferovalo 52 percent opýtaných.
„Potvrdzujú to naše skúsenosti z českého trhu, kde DODO zaisťuje expresné doručenie v deň objednania pre sieť lekární Dr.Max. Na začiatku sme rozvážali niekoľko desiatok zásielok týždenne. Teraz ich už sú stovky denne a ich počet neustále rastie. Dopyt po expresnom doručení v deň objednania naprieč segmentmi výrazne rastie,“ opisuje situáciu na českom trhu Peter Menky, obchodný a marketingový riaditeľ celej technologicko-logistickej spoločnosti DODO.
Čím mladšia generácia, tým rýchlejšie chce mať nákup doma
Dopyt po rýchlom doručení je na vzostupe predovšetkým medzi mladšími generáciami, ktoré sú zvyknuté na technológie a nakupovanie na internete.
Dáta Európskeho štatistického úradu Eurostat ukazujú, že v minulom roku pomohli rastu segmentu elektronického obchodu najmä ľudia vo veku 25 až 34 rokov. Z tejto vekovej skupiny až 87 percent jednotlivcov uskutočnilo nákup produktu alebo služby online.
Prieskum spoločnosti DODO skúma nákupné preferencie naprieč generáciami. Do 90 minút alebo v rovnaký deň by chcelo mať svoj tovar doma 36 percent opýtaných z generácie Z v porovnaní s 23 percent z generácie X.
Generácia Z postupne vstupuje na trh práce a začína získavať finančnú nezávislosť. S nárastom ich kúpnej sily bude čoraz dôležitejšie prispôsobiť sa ich nákupným preferenciám, medzi ktoré patrí široký výber tovaru s dôrazom na kvalitu.