StoryEditor

Top obalovým trendom sú ekologické materiály. Obal by ale nemal byť atraktívnejší ako produkt

02.06.2023, 13:44
  • O inováciách a eko trendoch v oblasti papiera, obalov aj dizajnu sme sa viac dozvedeli na Raňajkovom dizajn menu spoločnosti Europapier.
  • Čím musí obal zaujať a prečo nemôže zatieniť samotný produkt?
  • Ako firma pristupuje k spoločenskej zodpovednosti?
  • A čo je na trhu v tejto brandži práve TOP?

Každý výnimočný produkt si zaslúži výnimočný obal

Už ste si kúpili nejaký produkt na základe obalu? Tento dobre premyslený marketing funguje na princípe, že produkt dokáže zaujať aj bez toho, aby o ňom zákazník niečo vedel. Krásne zabalené krabičky, netradičný materiál alebo dizajn, ktorý je originálny. To všetko dokáže nakupujúcich upútať už na prvý pohľad. Dokážu však obaly zaujať len krátkodobo alebo je za celým konceptom dlhodobý kreatívny proces, vďaka ktorému sa produkt vryje zákazníkom do pamäti?

„Znakom dobrého obalu je jeho nezabudnuteľnosť, nestačí si ho len všimnúť. Je to podobné ako s reklamným spotom – Nie, nie. Ja nemusím, ja už ho vidím! Reklama musí byť nezabudnuteľná. Pri produkte sa výnimočnosť dá dosiahnuť rôznymi spôsobmi, a to výberom papiera, vhodnou potlačou či neštandardným tvarom obalu,“ povedala Zuzana Jakubíková, Produktová špecialistka pre dizajnové papiere v spoločnosti Europapier Slovensko.

image

Europapier

Aj pri obaloch však platí, že všetkého veľa škodí a v jednoduchosti je krása. Okrem funkčnej stránky by obal nemal byť atraktívnejší ako samotný produkt. Môže ho dotvárať a vyzdvihovať do takej miery, aby zapôsobil na zákazníka a nestratil na svojej hodnote.

Nevhodne zvolený papier vie prácu dizajnéra totálne zabiť

Rôzne firmy majú pri svojom produkte jasnú predstavu o tom, ako by mal vyzerať obal či dizajn. Tieto špecifické požiadavky nemusia vždy dopadnúť dobre, svojimi skúsenosťami to vie zhodnotiť aj Zuzana Jakubíková.

„Značky alebo firmy, ktoré chcú svoj koncept komunikovať aj obalom sú náročnejší na výber papiera. Vhodný výber papiera dokáže koncept dotiahnuť do dokonalosti. Dizajnu dodá tretí rozmer – na obal sa nevieme vynadívať a máme chuť sa ho dotýkať. Naopak nevhodne zvolený papier vie prácu dizajnéra totálne zabiť. A nie, nie je to len o drahých materiáloch. Je to o skúsenostiach a profesionalite toho, kto papier navrhuje. Dôležitá je vždy vzájomná komunikácia.“

image

Europapier v priestoroch svojej firmy organizoval Raňajkové dizajn menu.

Heslo eko trendov: Reduce – Reuse – Recycle

Ekologické materiály sú trendom na trhu a v súčasnosti už tak povediac nutnosťou, keďže energetická aj surovinová kríza ukazuje aký dopad má papier na životné prostredie. Aktuálne môžeme vidieť eko trendy napríklad v podobe recyklovaných papierov alebo tých, ktoré sú vyrobené z rýchlo obnoviteľných surovín (bavlna, konope, tráva).

Na výslní sa v poslednom období držia aj upcyclingové papiere. Tie okrem recyklovaných materiálov spracovávajú odpad z iných priemyselných odvetí. Môžu to byť papiere s obsahom odpadu zo spracovania citrusov, kukurice, mandlí, kávy, levandule, odpad zo spracovania kože, bavlny či vlny. Práve tento fakt, že sa spracováva odpad z inej výroby dostáva tieto papiere na prvé priečky z pohľadu udržateľnosti.

image

Europapier

„Udržateľnosť v obaloch sa prejavuje voľbou samotného materiálu a jeho ekologických vlastností, čo však nie je jedinou podmienkou udržateľného obalu. Práve kvôli recyklácii sú trendom monomateriálové riešenia (balenie z jedného typu materiálu) prípadne ľahko odseparovateľné balenie – plastový obal a papierová etiketa ako aj obaly z recyklovateľných materiálov. Tak ako aj pri papieroch aj pri obaloch je upcyklácia vrcholom dizajnu. Všetko v znamení hesla Reduce – Reuse – Recycle.“

Na trhu sú rôzne certifikované eko papiere aj obnoviteľné suroviny, ktoré môžu byť aj sedemkrát recyklované. 

01 - Modified: 2023-05-19 07:34:49 - Feat.: - Title: Marketéri zažívajú zásadný obrat. Stávajú sa tvorcami hodnôt
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 06:52