StoryEditor

Čo si vkladáme do nákupných košíkov? Podľa prieskumu sa v potravinách vôbec nevyznáme

06.12.2023, 13:00
Autor:
redred

Hoci ľudia na Slovensku tvrdia, že v obchodoch vyhľadávajú kvalitné potraviny, mnohí ani nevedia určiť, v čom kvalita potravín spočíva. Tretina z nás si napríklad myslí, že všetky prídavné látky v produktoch, takzvané „éčka“, sú zdraviu nebezpečné. Vyplynulo to z prieskumu spoločnosti BILLA, ktorý sa zameral na znalosti obyvateľov Slovenska o kvalite potravín.

Čerstvosť, zloženie a chuť, ale aj krajina pôvodu či aróma – to sú najčastejšie odpovede ľudí na otázku, aké faktory ovplyvňujú kvalitu potravín. Pri výbere ovocia v obchode sa spoliehame predovšetkým na jeho vizuálny stav, no pri takom avokáde či melóne zaváži aj konzistencia, pri jahodách zas vôňa. Aj takéto výsledky priniesol prieskum agentúry 2muse, ktorý pripravila pre sieť supermarketov BILLA.*

Z prieskumu ďalej vyplýva, že o „éčkach“, teda prídavných látkach v potravinách, nevieme veľa. „Až tretina ľudí si myslí, že všetky prídavné látky v potravinách sú zdraviu nebezpečné. Iba necelá pätina vie určiť konkrétne éčka v produktoch a ich účinky na ľudský organizmus. Vlastnosti prídavných látok E300 a E330, teda kyseliny askorbovej a kyseliny citrónovej, nepozná až 88 percent opýtaných, a 4 ľudia z 10 ich považujú za škodlivé,“ povedal Michal Vyšinský z 2muse.

Pri skladovaní väčšina z nás opätovne nezamrazuje už raz rozmrazené potraviny, no takmer polovica ľudí nevie, ako dlho môže produkty uchovávať v chladničke či mrazničke, aby nestratili na kvalite. Alarmujúce je, že zhruba každý piaty opýtaný nepozná ani rozdiel medzi dátumom spotreby potravín a dátumom ich minimálnej trvanlivosti.

image

BILLA.

Aby potraviny vydržali čo najdlhšie

Kvalitu potravín ovplyvňujú mnohé faktory, od surovín použitých na ich výrobu až po spôsob uskladnenia. Výber kvalitných produktov sa pritom začína už v obchode. „Farba, vôňa, ale aj chuť a textúra – to sú najdôležitejšie aspekty kvality potravín pre naše zmysly. Mali by sme konzumovať čo najmenej spracovaných jedál a čo najviac podobných stavu, v akom sa nachádzajú v prírode. Preto je napríklad vhodnejšie zjesť čerstvý banán ako banánové pyré vo fľaške s predĺženým dátumom spotreby,“ povedal lekár a odborník na výživu MUDr. Boris Bajer, PhD.

Rovnakú pozornosť, ak venujeme nákupom potravín, by sme mali upriamiť aj na uskladnenie produktov v domácich podmienkach. „V chladničke nemusia byť uložené zemiaky, batáty, banány, citrusy, jablká či hrušky, ale ani paradajky, cibuľa a cesnak. Určite tam neskladujeme chlieb a pečivo, pretože by sa pokazili ešte skôr ako pri izbovej teplote. Pečivo môžeme zamraziť a následne ho pripraviť opečením, toastovaním či hriankovaním. Oleje uskladňujeme na chladnejšom mieste bez prístupu slnečného žiarenia,“ vysvetlil doktor Bajer.

image

BILLA.

A hoci sa potraviny vyrábajú s prídavnými látkami, ktoré vylepšujú ich chuť, farbu či trvanlivosť, nie je pravda, že prítomnosť týchto „éčok“ v produktoch je vždy negatívom. „Ľudia sa prídavných látok boja, pretože sú dlhodobo masírovaní názormi, že ide automaticky o niečo rizikové, neznáme a umelé. Zväčša však nejde o látky, ktoré môžu mať potenciálny negatívny účinok na zdravie. Tých je minimum, pravidelne sa prehodnocujú a z používania sa pri najmenších náznakoch možných rizík vyraďujú. Väčšina éčok je bezpečná a často ide o označenie, pod ktoré patria aj v prírode sa vyskytujúce látky, ako sú vitamíny a antioxidanty,“ ozrejmil doktor Bajer.

BILLA sa vyzná v kvalite

Pre spoločnosť BILLA je kvalita potravín veľmi dôležitá. Svojim zákazníkom preto vysvetľuje, aké vlastnosti majú prvotriedne produkty a ako ich poľahky spoznať už v obchode. „Naši zákazníci si zaslúžia len to najlepšie. Prostredníctvom rôznych kanálov ich učíme, čo si pri nákupe potravín majú všímať. Pripravujeme pre nich tipy na zdravé a chutné recepty a tiež ich inšpirujeme, aby sa stravovali zdravšie a varili si doma. V BILLA sa v kvalite vyznáme a snažíme sa o to, aby si zákazníci z našich predajní odnášali domov bezchybné produkty, uviedla Albena Georgieva, COO BILLA.

image

BILLA - produkty značky Premium.

V novej komunikačnej kampani, ktorou BILLA potvrdzuje svoje líderstvo v kvalite, spolupracuje s odborníkmi z rôznych oblastí. Chutné jedlá pripravuje so známymi šéfkuchármi Jaroslavom Žídekom a Andreom Enom, s výberom kvalitných vín zas poradí vďaka someliérke Beáte Vlnkovej. Zdravému menu sa venuje v spolupráci s odborníčkou na výživu Nikoletou Šimonovou, ako aj so spomínaným lekárom Borisom Bajerom.

* Prieskum Expertnosť a kvalita vypracovala pre spoločnosť BILLA v októbri 2023 na vzorke 506 respondentov agentúra 2muse na základe kvantitatívneho ad-hoc prieskumu realizovaného formou online panela s riadeným prístupom. Zber dát prebiehal v termíne 12. – 16. 10. 2023.

01 - Modified: 2024-06-03 14:33:52 - Feat.: - Title: Slováci jedia málo ovocia a zeleniny. BILLA na to reaguje novou kampaňou 02 - Modified: 2024-04-26 10:01:33 - Feat.: - Title: Billa má novú kampaň na svoju privátnu značku 03 - Modified: 2024-03-26 08:33:04 - Feat.: - Title: BILLA v novej kampani vyzýva Slovákov, aby neboli príliš skromní 04 - Modified: 2023-12-04 12:41:08 - Feat.: - Title: Chceme byť pre našich zákazníkov viditeľní, hovorí marketingová riaditeľka Billy 05 - Modified: 2023-11-09 18:44:51 - Feat.: - Title: BILLA prichádza s novou kampaňou. Vyzýva Slovákov, aby neskrývali svoje kvality
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 21:08