AI, k vašim službám
StoryEditor

Spoznajte najobľúbenejšie značky Slovenska. Prieskum KPMG prináša prekvapenie medzi bankami

09.04.2024, 09:26
Autor:
redred

Zákaznícka skúsenosť (CX) bola v roku 2023 do značnej miery ovplyvnená infláciou, ale aj nástupom nových technológii na báze AI.

Hodnotenie zákazníckej skúsenosti má za sebou turbulentný rok. Značne ho ovplyvnila ekonomická situácia a inflácia. Dnes možno skonštatovať, že k výraznému poklesu hodnotenia značiek došlo nielen na Slovensku, ale aj naprieč mnohými 21 krajinami, ktoré boli súčasťou prieskumu KPMG Customer Experience Excellence Study. Hodnotenie však ukázalo aj niekoľko príjemných prekvapení.

Silné značky si udržali svoje miesto, niektoré prekvapili

Tento rok si svoje hodnotenie zákazníckej skúsenosti medziročne zlepšilo iba 14 % značiek na Slovensku v porovnaní so 64 % za minulý rok. Napriek medziročnému poklesu hodnotenia zákazníckej skúsenosti vo všetkých sektoroch sa niektorým značkám darilo viac než ostatným.

Víťazom prieskumu sa už šiestykrát stalo kníhkupectvo Martinus. Na druhom mieste sa umiestnilo konkurenčné kníhkupectvo Panta Rhei. Jedným z najväčších prekvapení je umiestnenie Fio banky, ktorá skončila na 3. mieste rebríčka hodnotenia zákazníckej skúsenosti. Ide o doposiaľ najlepšie umiestnenie značky zo sektora Finančných služieb na Slovensku.

Najlepší výsledok spomedzi nováčikov v ankete zaznamenala značka GymBeam, ktorá obsadila celkové 14. miesto.

Zákaznícka skúsenosť na Slovensku klesla v dôsledku mnohých zmien

Zákaznícka skúsenosť na Slovensku v roku 2023 celkovo poklesla o 3,6 %, na čom sa podieľalo mnoho faktorov. Medzi tie kľúčové patrí ekonomická situácia, ale aj vyrovnanie, ktoré nastalo po nadpriemerných hodnoteniach počas pandémie. V neposlednom rade sa na zákazníckej skúsenosti podpísalo aj nesprávne zavádzanie nových technológií a rôznych zmien, ktoré sú pre zákazníkov často frustrujúce.

Najväčší pokles v rebríčku hodnotenia zákazníckej skúsenosti zaznamenal pilier Empatia (- 6,3 %), ktorý sa v rebríčku nachádza tesne pred pilierom Očakávania (- 6,0 %). Zhoršilo sa aj vnímanie hodnoty za peniaze (- 5,1 %).

Ekonomická situácia a inflácia značne ovplyvnila zákaznícke správanie

Zásadnú úlohu pri formovaní správania zákazníkov a ich skúsenosti so značkami zohráva makroekonomická situácia. Až 90 % respondentov uviedlo, že stúpajúce životné náklady v dôsledku inflácie majú vplyv aj ich nákupné správanie, rozhodovanie a vnímanie hodnoty značiek.

To, ako sa zmenilo vnímanie zákazníkov, ilustrujú najmä nižšie hodnoty v sektoroch Zábava a voľný čas (- 11,4 %) a Reštaurácie a rýchle občerstvenie (- 9,7 %) – teda v službách, ktoré nie sú nevyhnutné pre život. Tento jav však možno pozorovať nielen na Slovensku, ale aj v mnohých ďalších krajinách, kde sa prieskum realizoval.

„Zvyšovanie cien prinútilo mnohých zákazníkov, aby prehodnocovali a viac premýšľali nad tým, ako minú svoje financie. Zdržanlivejšie správanie zákazníkov napokon mnohé značky motivovalo k tomu, aby nachádzali nové spôsoby, ako rozvíjať a posilňovať zákaznícku skúsenosť,“ uviedla Lygia Fullbrook, Associate Partner KPMG na Slovensku zodpovedná za Poradenské služby.

Sektor Energetiky dopadol medziročne najlepšie, keďže zaznamenal nielen najmenší pokles zákazníckeho hodnotenia, ale má aj najviac lojálnu skupinu zákazníkov v porovnaní s ostatnými sektormi. Celkovo najlepšie hodnoteným v prieskume je sektor Logistiky.

Zákaznícka skúsenosť a nové technológie menia prístup ľudí k značkám

Obsluha zákazníkov sa za posledné obdobie výrazne mení v dôsledku zavádzania nových technológií, ktoré eliminujú ľudský kontakt značiek so svojimi zákazníkmi. Dá sa povedať, že spúšťačom tohto trendu bola pandémia, keď značky začali postupne prinášať na trh technologické inovácie a riešenia. Hoci je dôležité poznamenať, že kým počas pandémie značky dôrazne orientovali svoju zákaznícku skúsenosť na empatický a ľudský prístup a prinášanie riešení pre zákazníkov.

Po odznení pandémie sa však mnohé vrátilo do pôvodného stavu, čo u zákazníkov neraz vyvoláva dojem, že sa o nich značky príliš nezaujímajú. Tento pocit v mnohých prípadoch posilňuje aj zavádzanie chatbotov a iných technológií vrátané tých, ktoré sú vybavené strojovým učením. U zákazníkov následne nedostatok ľudského kontaktu so značkami spolu s mnohými nedoriešenými problémami často vyvolávajú frustráciu a vedú k ešte väčšej nespokojnosti.

O prieskume

Prieskum zákazníckej skúsenosti medzi značkami a sektormi na Slovensku realizovala spoločnosť KPMG už siedmy rok. Zúčastnilo sa ho viac ako 2 500 respondentov, ktorí v rámci prieskumu poskytli viac ako 25-tisíc odpovedí. Do ankety bolo zaradených 146 značiek pôsobiacich na slovenskom trhu, z ktorých 133 sa umiestnilo v konečnom rebríčku.

10 šampiónov zákazníckej skúsenosti podľa KPMG: 

1. Martinus (v roku 2022 1. miesto)

2. Panta Rhei (v roku 2022 15. miesto)

3. Fio Banka (v roku 2022 38. miesto)

4. dm drogerie markt (v roku 2022 3. miesto)

5. Packeta (v roku 2022 9. miesto)

6. Dr. Max (v roku 2022 2. miesto)

7. Teta Drogérie (v roku 2022 12. miesto)

8. Booking.com (v roku 2022 11. miesto)

9. Ikea (v roku 2022 5. miesto)

10. Pilulka.sk (v roku 2022 10. miesto)

 

Zábava a voľný čas

1. Spotify

2. Cinemax

3. Netflix

 

Finančné služby

1. Fio banka

2. Prima banka

3. Tatra banka

 

Reťazce s potravinami

1. Kaufland 

2. Lidl 

3. Metro

 

Logistika

1. Packeta

2. GLS 

3. DPD

 

Maloobchod

1. Martinus 

2. Panta Rhei 

3. dm-drogerie markt

 

Verejný sektor 

1. Vaše klientske centrum

2. Daňový úrad 

3. Národná diaľničná spoločnosť 

 

Reštaurácie a rýchle občerstvenie 

1. Minit

2. Wolt 

3. McDonalds

 

Telekomunikácie 

1. Slovak Telekom

2. 4ka

3. O2

 

Energetika

1. SPP

2. VSE

3. Stredoslovenská energetika

 

Cestovanie 

1. Booking.com

2. RegioJet

3. Bolt 

 

 

01 - Modified: 2023-12-19 12:40:34 - Feat.: - Title: Slovenské e-shopy medziročne rástli, koncom roka očakávajú vyššie tržby 02 - Modified: 2023-08-09 08:51:18 - Feat.: - Title: V KPMG na Slovensku nastali zmeny vo vedení Deal Advisory služieb 03 - Modified: 2023-05-31 11:44:23 - Feat.: - Title: Pozitívna zákaznícka skúsenosť zvyšuje hodnotu firmy. Tieto značky a inštitúcie ju robia najlepšie 04 - Modified: 2023-05-15 10:05:38 - Feat.: - Title: Zmena na pozícii riadiaceho partnera KPMG na Slovensku 05 - Modified: 2023-03-22 06:48:00 - Feat.: - Title: Toto sú najobľúbenejšie značky Slovákov
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2024 18:38