StoryEditor

Česi sa spoliehajú na tutovky, tendre sú naozaj problém a testovanie vedie k priemernosti

06.05.2024, 14:55
  • Lajoš, Lechnický, Hlobil a Geče vysvetľujú rozdiely medzi českým a slovenským reklamným trhom. 
  • Ľubomír Lajoš z Elite hovorí, že treba hlavne pochopiť, pre aký typ klienta viete robiť. Český trh je podľa neho pre Slovákov príležitosť. 
  • Milan Lechnický zo Zaraguzy upozorňuje na špecifiká a rozdiely v prístupe. Je to veľký trh, s väčším počtom medzinárodných klientov aj sieťových agentúr. 
  • Ondrej Geče z Made by Vaculik vidí v Prahe menšiu istotu a stabilitu. Aj preto agentúra zvažuje nasadzovanie svojich kapacít. 
  • Treba sa prispôsobiť, odporúča Valér Hlobil z Jandl. Česi dávajú väčší dôraz na instantné benefity pre zákazníka a menší na budovanie značky. 

 

Slovenské reklamné agentúry veľmi prirodzene inklinujú k ambícii vyskúšať si biznis na väčšom a bohatšom českom trhu. Niektorým sa darí nad očakávanie, niektoré sa trápia. 

Na túto tému sme v Stratégiách napísali rozsiahly článok, v ktorom rozoberáme (aj s českými marketérmi), v čom je český trh iný ako ten slovenský. Ide o pokus o sondu do prostredia hľadania nového biznisu, tendrovania a rozdielov medzi kreativitou v jednotlivých krajinách. Článok si môžete prečítať TU: 

image

Na českom reklamnom trhu kreativita nestačí. Aj preto sa tam slovenským agentúram príliš nedarí

Článok sme napísali ako reakciu na odchod slovenskej Agentúry roka 2022 a 2023 THIS IS LOCCO z českého trhu. CEO Rasťo Bahurinský v podcaste Stratégií OK360°priznal, že sa im nepodarilo uspieť a radšej sa z Prahy stiahnu. Pôsobenie na českom trhu im totiž nedáva ekonomický zmysel. 

Podľa neho sa v Česku neustále testujú jednotlivé koncepty, čím sa reklama oberá o princíp vyrušiť, zaujať, priniesť emóciu. Celý podcast nájdete TU. 

 

Oslovili sme zástupcov štyroch vplyvných slovenských agentúr s dlhoročnými skúsenosťami s českým trhom. Ľubomír Lajoš z Elite/Monday Lovers a Elite BTW Praha, Milan Lechnický zo Zaraguza CZ, Valér Hlobil z Jandl a Ondrej Geče z Made by Vaculík sa podelili o svoje skúsenosti a odporúčania ako uspieť v Prahe, v čom sú Slováci lepší, aké sú špecifiká tamojšieho trhu a čo sa dá robiť s tendrovaním. 

 

Česi dávajú viac peňazí do výkonu

image

Ľubomír Lajoš, Elite/Monday Lovers

Ľubomír Lajoš

CEO

Elite/Monday Lovers Bratislava

a Elite BTW Praha

Na českom trhu pôsobíme už skoro desať rokov a robili sme pre klientov, ako sú O2, EON, Plzeňský Prazdroj, Generali, Hypoteční banka a mnoho ďalších. Český trh je výrazne iný. Mindset je výrazne iný. To, samozrejme, neznamená, že je horší. Nesťažujeme sa, že sú ľudia menej kreatívni, len je to jednoducho iný trh. Tak ako každá iná krajina má svoje špecifiká. Preto je veľmi dôležité ho pochopiť, tak, ako je veľmi dôležité pochopiť, pre aký typ klienta viete robiť.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 75% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-03 09:21:34 - Feat.: 0 - Title: Na českom reklamnom trhu kreativita nestačí. Aj preto sa tam slovenským agentúram príliš nedarí
01 - Modified: 2024-10-18 09:46:58 - Feat.: - Title: Juraj Vaculík: Nestálosť reklamy ma stále fascinuje 02 - Modified: 2024-10-07 06:00:00 - Feat.: - Title: Na chate bez energie a plynu? SPP odhaľuje, ako by vyzeral kábel cez celé Slovensko 03 - Modified: 2024-09-12 14:02:34 - Feat.: - Title: PR: Menštruačné šaty mali skvelý mediálny mix, porota spochybňovala cielenie 04 - Modified: 2024-09-07 07:32:50 - Feat.: - Title: Kaufland a THIS IS LOCCO spustili cenovú apokalypsu 05 - Modified: 2024-08-16 08:26:41 - Feat.: - Title: Ticho je nedostatkový tovar, teraz ho nájdete v Kauflande
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 08:55