Preto by som rád upozornil na jeden trend, ktorý spomenul aj Catalin Dobre, CCO McCann Romania a zároveň porotca v kategórii Direct. Na otázku, aké trendy máme očakávať v najbližších rokoch, vypichol jednu zaujímavú vec – gaming a gamerov v spoločnosti.
Samozrejme, takto to môže znieť ako „captain obvious“ – gaming predsa kraľuje zábavnému priemyslu so svojimi 365-miliardovými príjmami za rok 2023, mobilný gaming exponenciálne rozširuje zákaznícku bázu a už aj mnohé slovenské značky vidia jeho potenciál.
Gaming už nie je pár podivínov v pivnici s prepojenými počítačmi, ktorým nikto nerozumie a aj oni sami sa hanbia hovoriť o svojom hobby. Z týchto podivínov sú už otcovia, ktorí majú manželky a deti, a vyrastajú tak celé generácie, ktoré patria k tejto skupine. A pokojne aj tým, že si niekto rád zapne Candy Crush na záchode.
Vďaka tomuto všetkému sa gaming stáva relevantnou súčasťou kultúry a našej spoločnosti. Dochádza k čoraz väčšej inklúzii gamingu ako takého a zmene toho, ako sa pozeráme na hráčov. A teda aj na samotné kampane a komunikácie značiek – už vôbec nemusí ísť len o špeciálne spolupráce so streamermi a zasiahnutím hráčov v ich prirodzenom prostredí.
Predstavte si, že by ste pri žiadosti o pôžičku v banke mohli ručiť nie svojím platom či majetkom, ale hernými skinmi, ktoré ste vďaka investovaniu do hier nazbierali. Šialená predstava? Nie, víťaz Zlatého leva. V Ekvádore sa doteraz pôžička v banke udeľovala len na základe ručenia autom či nehnuteľnosťou, čo spôsobilo, že o ňu mohli požiadať len dvaja z desiatich mladých. Banco del Pacifíco preto prišla s Gamer Loan, kde uznali hodnotu toho, čo mladí Ekvádorčania naozaj vlastnia – vzácne skiny, predmety či iné zberateľské kúsky v hrách.
Doritos sa podarilo niečo, o čom kolega Jaro Vígh len sníval. Chcel vytvoriť popcorn, ktorý by nechrumkal, aby ste mali v kine ničím nerušený zážitok. Doteraz mám v ústach „chuť“ prototypu pukancov, ktoré Jaro dával každému skúšať u nás v agentúre. Ale naspäť k Doritos – tí riešili, že chrumkanie ich čipsov je jeden z najhorších zvukov, ktorý môžete počuť počas hrania online hry.
Predstavte si, že chcete počuť každý jeden krok v hre, máte zvuk na maxime a do toho jeden z vašich spoluhráčov začne chrúmať Doritos. Vyvinuli preto tool, ktorý pomocou AI vedel zo zvuku práve toto nepríjemne hlučné chrumkanie úplne eliminovať. Prečo to celé spomínam? Lebo šli ešte ďalej a v duchu práve spomínanej inklúzie vytvorili obrovskú teasingovú OOH a TV kampaň, ktorou zachytili aj nehráčov a zatiahli ich do tohto vtipu. Reklamy na nové Doritos Silent s úderným vizuálom a odkazom „You won‘t hear it coming“ tak posiali celý Londýn, dokonca aj samotné Piccadilly Circus, čo je doslova veľká vec. Krásny Strieborný lev.
Hry nám umožňujú byť niekým iným, zažiť niečo nové či vykonávať činnosti, o ktorých možno len snívame. A Xbox spolu s malým futbalovým klubom Brownley FC spravili niečo nemysliteľné – umožnili si splniť tento herný sen. Veľké kluby si môžu dovoliť najväčšie futbalové mená nielen na ihrisku, ale aj medzi analytikmi či taktikmi, ktorých práca je pre klub taktiež nesmierne dôležitá. Menšie kluby sú však teda znevýhodnené a talenty sa hľadajú veľmi ťažko. Preto na promo novej hry – Footbal Manager 2024 – hľadali analytika práve spomedzi jej hráčov. Talentovaný 23-ročný Nathan Owolabi získal svoj dream job, Brownley FC po 132 rokoch postúpili do EFL, počet hráčov FM2024 vzrástol o 190 % a práca The Everyday Tactician získala Grand Prix.
Niečo, čo sa začalo ako únik od reality pre pár jednotlivcov, má zrazu silu formovať realitu nás všetkých a ja – hráč a kreatívec v jednom – sa teším na ďalšie možnosti, ktoré nám táto doba otvára. Ďakujem Cannes za tento skvelý zážitok a pohľad do budúcnosti.