Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) zverejnil rebríček ekonomickej výkonnosti TOP ADVERTISING AGENCIES SLOVAKIA (TAAS) za rok 2023, do ktorého sa zapojilo 17 slovenských reklamných a marketingových agentúr. Tento prestížny rebríček, ktorý je zostavovaný už viac ako 20 rokov odhaľuje poradie najväčších hráčov v odvetví.
Silvia Cyprichová, výkonná riaditeľka KRAS hovorí: “Rebríček umožňuje nielen agentúram, ale aj klientom získať obraz o finančnej stabilite a efektívnosti jednotlivých agentúr, čím poskytuje obom stranám spoľahlivý nástroj na benchmarking. Agentúry motivuje k zlepšovaniu ich výkonu a pre klientov môže slúžiť ako referencia pri výbere reklamného partnera. Dôležité nie sú len kreatívne nápady a efektívne kampane, ale aj stabilné finančné zázemie, ktoré podporuje dlhodobé partnerstvá a buduje dôveru klientov aj spolupracovníkov. Práve preto sú výsledky tohto rebríčka zohľadňované a jednou z podmienok pre zisk titulu Agentúra roka.”
Agentúry v rebríčku sú hodnotené na základe ukazovateľa Gross Income, ktorý predstavuje tržby z ich hlavnej činnosti, pričom sa zohľadňujú iba relevantné príjmy.
Nezohľadňujú sa bankové úroky, výnosy z finančného trhu ani iné externé výnosy. Za dôveryhodnosť a transparentnosť vyhodnotenia zodpovedá popredná poradenská spoločnosť BDO, ktorá už druhú dekádu zabezpečuje nezávislý pohľad na ekonomickú výkonnosť agentúr.
“Metóda výpočtu Gross income využívaná v rámci tohto rebríčka poskytuje špecifický prístup pre vyhodnocovanie výkonnosti agentúr, ktorý umožňuje abstrahovať náklady investované do prevádzky, a teda zamerať sa čisto na projektovú výkonnosť agentúr,” hovorí Ivana Némethová, PR & Marketing Manager BDO.
Do TOP 3 agentúr podľa ukazovateľa Gross Income za rok 2023 patria agentúry JANDL, Istropolitana Ogilvy a MUW Saatchi & Saatchi.
Názov agentúry | Členstvo v združení KRAS | Gross income (v eurách) | |
1. | JandL, marketing a reklama | člen | 3 821 566 |
2. | Istropolitana Advertising | člen | 2 969 354 |
3. | MUW/SAATCHI & SAATCHI | člen | 2 517 581 |
4. | MADE BY VACULIK | člen | 2 422 214 |
5. | MullenLowe GGK | člen | 2 416 147 |
6. | Wiktor Leo Burnett | člen | 1 998 273 |
7. | TRIAD | člen | 1 927 452 |
8. | THIS IS LOCCO | člen | 1 712 504 |
9. | oh my DOT Bratislava | člen | 1 414 989 |
10. | Zaraguza | člen | 1 351 950 |
11. | Elite/Monday Lovers | člen | 1 231 007 |
12. | Free Andy | nečlen | 1 127 346 |
13. | applepie | člen | 628 030 |
14. | Respect APP | člen | 571 020 |
15. | Effectivity | člen | 439 265 |
16, | Mannschaft | nečlen | 254 986 |
17. | Róbert Slovák a jeho priatelia | člen | 250 778 |
Zdroj: BDO Consulting, spol. s r. o.
Medzi agentúrami, ktoré zaznamenali najvyšší absolútny medziročný nárast Gross Income-u sú agentúry MullenLowe GGK, Made by Vaculik a This is Locco.
Marek Pajtáš, CEO, MullenLowe GGK“Náš nárast pripisujem viacerým oblastiam. V prvom rade správnemu nasmerovaniu našej new business stratégie. Za posledné obdobie sme vyhrali 3 tendre pre TOP zadávateľov na slovenskom trhu: TIPOS, BILLA a ČSOB. Dôležitá je pre tento rast aj retencia našich súčasných klientov. Naši klienti s nami spolupracujú dlhodobo, čo vytvára výborné podmienky pre stabilitu v agentúre. Podarilo sa nám vytvoriť v agentúre TOP team. Zaviedli sme procesy, ktoré nám pomáhajú riadiť tento rast a ďalšie smerovanie agentúry. Držíme sa hesla „Stay Positively Dissatisfied“. A celé sa to snažíme robiť s úsmevom.”
Alexandra Martináková, CEO, Made by Vaculik
“Za náš vzostup vďačíme systematickému budovaniu a udržiavaniu vzťahov s našimi stálymi klientmi. Jasným príkladom sú Tatra banka a Raiffeisen banka, či KIA, ktorým sa darí, veríme, že aj vďaka spolupráci s nami. V druhej polovici roku 2023 nám do portfólia pribudol nový významný klient z telco segmentu. So značkou Orange sme tak naštartovali novú spoluprácu, ktorá sa odvtedy úspešne rozvíja. A popritom samozrejme taktiež nezaháľame a vždy sa obzeráme aj po nových zaujímavých klientoch.”
Rasťo Bahurinský, CEO, This is Locco
“V roku 2023 nám do klientského portfólia pribudli nové značky a zároveň sme si udržali aj pôvodné spolupráce. Tento fakt sa nám logicky odzrkadlil aj v rastúcich číslach a v postupe smerom nahor v rebríčku TAAS.”
Rebríček TOP ADVERTISING AGENCIES SLOVAKIA (TAAS) je periodickým ukazovateľom ekonomickej výkonnosti agentúr, ktoré pôsobia výhradne v oblasti reklamy a marketingovej komunikácie na Slovensku. Rebríček sa realizuje a zverejňuje raz ročne a jeho garantom je Klub reklamných agentúr Slovenskej republiky (KRAS). Ůčasť v rebríčku je dobrovoľná a agentúry sú zoradené podľa výšky ich Gross Income, ktorý je jediný celosvetovo uznávaný porovnávací parameter ekonomickej výkonnosti reklamných agentúr.