Kade-tade po internetoch aj kníhkupectvách je kopa kvalitného contentu o reklame a marketingu, z ktorého sa dá (často úplne zadarmo) nabrať užitočné know-how. Nie vždy je však ľahké dopátrať sa k nemu a hidden gems sú niekedy naozaj schované. Úplne zároveň chápem, že nie každému sa popri práci chce venovať iks hodín času rešeršovaniu. V roku 2022 som sa rozhodol, že budem to najzaujímavejšie, k čomu som sa dostal, posúvať ďalej a vždy v nedeľu na svoj LinkedIn a následne aj do VIP blogov na web Stratégií hodím, čo som našiel.
No a teraz vyberám to, čo sa mi z tohto výberu zdá najvyberanejšie.
PODCASTY:
Tagline
Môj vôbec najobľúbenejší marketingový podcast. O najlegendárnejších svetových kampaniach s ich tvorcami aj protagonistami. Ako sa brief na Like a Girl písal počas letu z Cannes, prečo The Epic Split nikto nechcel točiť s Van Dammom a ako reklamní nerdi vymysleli najbláznivejší dlhodobý koncept pre Skittles.
Twenty Thousand Hertz
Na Slovensku nie je veľa biznisu svetových rozmerov. Možno sa ani preto toľko nehovorí o trinástych komnatách komunikácie ako sonic marketing. Kým napríklad základné významy farieb sú oveľa populárnejším učivom reklamných škôl, to, aký vplyv majú na emócie spotrebiteľov zvuky asociované so značkou, rieši len málokto. Skvelý podcast na túto tému nájdete, ak si do vašej podcastovej aplikácie zadáte Twenty Thousand Herz. Špeciálne odporúčam epizódy o Ta-dum by Netflix, I‘m lovin‘ it od Mekáču alebo Mind the Gap, ak ste boli aspoň 2x v Londýne.
Confessions of a Creative Director
Tagline a TTH boli pre mňa v tomto výbere tutovky. Trojku bolo vybrať spomedzi silnej konkurencie ťažšie. Nakoniec som sa rozhodol, že ju dám podcastu Jamieho Cabreru. Pre kadenciu, s akou vydáva nové epizódy, aj pre kvalitu hostí, akú napriek tomu dokáže udržať.
Ďalšie super podcasty:
The Art of Communication
Black T-Shirts
On Strategy Showcase
Yeah, That‘s Probably an Ad
KNIHY:
The Advertising Concept Book
Pete Barry
Ako zápcha k Prístavnému mostu, medvedí cesnak k Instagramu, tlačovka k bývalému premiérovi. Tak by k študentovi reklamy mala patriť kniha The advertising concept book. Keď hovorím o študentoch, nemyslím nevyhnutne len čáva z Átriákov. Kniha reklamných konceptov má čo ponúknuť aj seniorovi z fancy agentúry. Obal hovorí A complete guide to creative ideas, strategies and campaigns, nič viac netreba dodať.
How Brands Grow
Byron Sharp
How Brands Grow je najlepšia kniha o marketingu, akú som kedy čítal. Treba cieliť hlavne na existujúcich zákazníkov, komunikovať USP-čko, dávať ľuďom racionálne argumenty, prečo kupovať značku, a čo najviac využívať akcie. Hovoria marketingové konvencie. Byron Sharp nenecháva na týchto komunikačných urban legends nitku suchú. Celé to podkladá výskumami, prípadovými štúdiami a ľahko stráviteľnou štruktúrou nie viac ako 20-stranových kapitol. Majsterštuk.
A History Of Advertising
Stephane Pincas and Marc Loiseau
Vedeli ste, že za prvú novodobú reklamu je najčastejšie považovaná inzercia v La Gazette de France z roku 1630? Že práve vo Francúzsku vznikol presne o 300 rokov neskôr gigant Publicis group, ktorého dcérske spoločnosti dodnes kontrolujú veľkú časť svetového marketingu a PR? Keď si otvoríte knižku Dějiny reklamy, už budete. Veľmi sa mi páči štruktúra, ktorá čitateľa sprevádza tak historickými obdobiami, ako aj segmentovými špecifikami. O neuveriteľnej podobnosti propagandistických medzivojnových kampaní. O rolách žien v komunikácii aj v spoločnosti. O geniálnom printovom copywritingu, ktorý by si zaslúžil renesanciu. O metamorfóze reklamného baroka na minimalizmus. O tom, kedy sa reklama inšpirovala umením a ktorí umelci si vzali späť požičané.
Ďalšie super knihy:
The Copy Book – D&AD
How to Win Friends & Influence People – Dale Carnegie
Ogilvy on Advertising – David Ogilvy
Psychologie reklamy – Jitka Vysekalová
OSTATNÉ:
Adaily.co
Super AI tool, ktorý vo svojej Sunday ADucation spomínal Mio Valúšek aj Juraj Kováč. Databáza prác, trendov, vyhľadávač oceňovaných kampaní a kamoš na brainstorming v jednom. Ak hľadáte inšpiráciu napríklad v kategórii Best Craft in OOH, stačí to tam napísať ako pri ChatGPT a okamžite sa vám zobrazia názvy relevantných kampaní. V platenej verzii aj s linkmi.
Prednášky Nilsa Leonarda
Opäť tip, ktorého origins siahajú k Jurajovi Kováčovi. Totiž vo svojom výbere spomínal aj kanál Broke Ad School na YouTube. Človek si na ňom mohol zadarmo pozrieť inak stovkami dolárov platené prednášky „kánskych“ spíkrov. Kovi konkrétne vyzdvihol Nilsa Leonarda a Grega Hahna. Medzičasom už je kanál BAD prázdny. Keď si však do YT zadáte meno prvého menovaného, nájdete tam kopu jeho skvelých vystúpení na iných fórach. Zakladateľ Uncommon považovaný za jedného z najlepších kreatívcov na planéte rozpráva múdro aj pútavo. Veľmi odporúčam.
Pinterest Predicts
Pracovníci sociálnej siete (is it?) Pinterest si nedajú pokoj ani na konci roka. Namiesto restu pri predvianočnej pinte v americkej centrále v posledných rokoch vyhodnocujú milióny vyhľadávaní. Všetko, aby boli schopní predpovedať trendy na nasledujúce obdobie. Hrdo hlásajúc, že presnosť sa šplhá až k 80 percentám. Vzhľadom na fakt, že Pinterest je vlastne najväčším vyhľadávačom inšpirácií na svete, to vlastne celé dáva zmysel. Ak si myslíte, že sa vám zíde robiť cool veci, inšpirovať sa môžete aj tento rok, keď si do vyhľadávača zadáte Pinterest Predicts 2025.
Ďalšie super weby:
lovetheworkmore.com
eycndy.co
deckofbrilliance.com
futuretools.io
Sunday ADucation featurings
Spravidla medzi najpopulárnejšie časti Sunday ADucation patria tie s hosťami.
Veľmi si vážim, že pozvanie do môjho seriálu prijímajú ľudia, ktorí sú špičkou slovenskej reklamy. Ich tipy extrémne obohacujú nielen samotný seriál, ale aj mňa osobne. Nejeden som si pridal do bookmarkov a k viacerým sa opakovane vraciam a využívam ich. Aj keď sú to väčšinou ľudia z konkurenčných agentúr, bez zaváhania zdieľajú svoje know-how. Pomáhajú tak vzdelávať sa v odbore každému, kto o to má úprimný záujem. Ďakujem všetkým a už teraz sa teším na ďalších výnimočných kreatívcov, ktorí vám prezradia svoje tipy v roku 2025.
Sunday ADucation fun facts
110 strán by mala kniha z textov jednotlivých adukácií
250+ nedeľných hodín som venoval tvorbe príspevkov
4x bola v blogoch spomenutá stránka deckofbrilliance.com
5x bol spomenutý web lovetheworkmore.com
12x som použil formulku týždeň sa s týždňom snúbil
15x som použil formulku príjemnú adukáciu, priatelia
ADucation Quiz
Pri príležitosti stej epizódy blogu som sa rozhodol vyskúšať si nový formát. Poznáte filmové, dejepisné, cestovateľské alebo inak špecializované pubové kvízy? Tak toto bude presne takýto kvíz, akurát o reklame. Môžete sa tešiť na 5 kôl, každé s iným tematickým okruhom ako história reklamy, slovenské legendárne kampane, víťazi Cannes Lions atď.
Pre viac informácií a možnosť registrácie zoskenujte QR kód.
Stoprvý a všetky nasledujúce tipy si budete môcť prečítať tradične vždy v prvú nedeľu v mesiaci vo VIP blogu na webe Stratégií. Prípadne dajte follow na môj LinkedIn a budete ich mať ešte s malým predstihom QR2