To, že sa vďaka internetu a smartfónom dokážeme spojiť na diaľku, už dnes považujeme za samozrejmosť. Nie je to však tak dávno, čo bola pre ľudí predstava bezdrôtovej komunikácie záležitosťou ako zo sci-fi. Málokto pritom vie, že za jej vynájdením možno hľadať slovenského kňaza a vynálezcu z Tajova Jozefa Murgaša.
A práve moment prvého bezdrôtového prenosu ľudského hlasu na svete, ktorý sa uskutočnil v Pensylvánii v roku 1905, sa stal námetom najnovšieho spotu Telekomu. Ten opisuje príbeh vynálezcu Jozefa Murgaša a zároveň ukazuje rolu Telekomu, ktorý pokračuje v Murgašovom odkaze a buduje pre zákazníkov najlepšiu mobilnú sieť na Slovensku, sieť nekonečných možností.
„Jozef Murgaš bol vynálezca svetových kvalít, hrdý Slovák s množstvom záujmov. Právom môžeme byť na neho pyšní a v mnohých veciach nám môže byť veľkou inšpiráciou. V Telekome si uvedomujeme obrovský význam jeho vynálezu bezdrôtového prenosu nielen pre nás, ale pre celý svet. Preto sme mu chceli vzdať hold a priblížiť tento dôležitý historický míľnik, ktorý stojí aj za našou najlepšou sieťou,“ vyjadril sa ku kampani Michal Mrnčo, manažér marketingovej komunikácie v Slovak Telekome.
Za ideou stojí slovenská agentúra MUW Saatchi & Saatchi. V novej reklame propagujúcej mobilnú Supersieť divákom prináša okrem originálneho príbehu aj pôsobivý kinematografický zážitok.
„Málokto by čakal, že si pre komunikáciu modernej 5G siete zvolíme práve málo známy príbeh z roku 1905,“ hovorí kreatívny riaditeľ agentúry Jaroslav Vígh a dodáva: „Dúfame, že opäť divákov v reklamnom brejku prekvapíme a aspoň na malý moment ich spolu s naším príbehom prenesieme na začiatok 20. storočia.“
Ústrednú postavu Jozefa Murgaša si zahral herec londýnskeho Royal National Theatre Andrew Coppin. Asistoval mu herec Tom Dean, rovnako z britskej divadelnej scény.
O produkciu spotu sa postaral Protos Productions na čele s českým režisérom Marekom Partyšom a oceňovaným kameramanom Michalom Babincom. Špeciálne efekty malo na starosť pražské štúdio RUR. Originálnu skladbu pre spot skomponoval Jan Šléška a reklamu o zvukové efekty obohatil Samuel Jurkovič.
Historickú atmosféru spotu sa podarilo docieliť aj vďaka známemu filmovému architektovi Jurajovi Kuchárekovi, pre ktorého to bola vôbec prvá reklamná spolupráca v kariére. S pomocou dobových fotografií sa mu podarilo vytvoriť vernú kópiu pensylvánskeho laboratória Jozefa Murgaša, ktoré zdobia repliky ako aj skutočné aparáty z prelomu 19. a 20. storočia.
Na hodnovernosť lokácie, zariadení, či samotného príbehu slovenského vynálezcu, dohliadal Ján Šebo, predseda Klubu Jozefa Murgaša.
Okrem TV spotu bude kampaň sprevádzať séria online vizuálov, spolupráce s influencermi, ako aj komunikácia v PR.
Kto bol Jozef Murgaš?
Jozef Murgaš bol slovenský kňaz, vynálezca a maliar Narodil sa v roku 1864 v Tajove, v roku 1896 emigroval do USA a usadil sa v pensylvánskom mestečku Wilkes-Barre. V roku 1905 uskutočnil vôbec prvý bezdrôtový prenos ľudského hlasu, keď sa zo svojho domu spojil s neďalekým mestom Scranton. Získal celkovo 17 patentov, vrátane patentu na navijak na udicu. V roku 1920 sa vrátil na Slovensko s úmyslom natrvalo sa tu usadiť a vyučovať elektrotechniku. Úrady mu to však neumožnili, pretože vraj nespĺňal potrebnú kvalifikáciu. Preto sa rozhodol vrátiť späť do USA, kde prežil zvyšok svojho obdivuhodného života.
Vizitka kampane:
Slovak Telekom: Petra Novotná, Michal Mrnčo, Ivana Daučíková, Ivana Lužinová, Ondrej Mikuš
Agentúra: MUW Saatchi & Saatchi
Creative Director: Jaroslav Vígh
Associate Creative Director: Adam Baška
Copywriter: Roman Hríbik, Ivana Polohová, Sabina Lukáčová, Michaela Markusková
Art Director: Tomáš Bánik, Artem Chibiriev, Terézia Ščasnovičová, Veronika Holaňová
Unit Director: Tatiana Bača
Account Manager: Marián Zverbík
Strategy Director: Kamil Charvát
Strategy Planner: Lenka Dzurendová
Produkcia: Protos productions, Barbara Kipsová, Diana Švihlová
Réžia: Marek Partyš
Kamera: Michal Babinec
Architekt: Juraj Kuchárek
Rekvizity: Martin Hájek
Kostýmy: Ivana Struhárová
Masky: Ria Pontikis
Postprodukcia: RUR, Michal Berka
Hudba: Jan Šléška
Sound design: Samuel Jurkovič
Zvuk: K2zvuk
Odborná spolupráca: Ján Šebo, Miroslav Horník
Mediálna agentúra: Wavemaker Slovakia