StoryEditor

Prinesie AI prieskumy bez respondentov? Syntetické dáta už dnes nahrádzajú ľudí

10.02.2025, 15:46
  • V rozhovore s Jánom Hudákom, Client Service Directorom Kantar Slovakia, a Rasťom Kočanom, Managing Partnerom agentúry Go4insight a šéfom brandžovej asociácie SAVA, sme si priblížili tri dekády v prieskumnej brandži.
  • Od faxov a excelu až k umelej inetligencii: Vďaka digitálu sú prieskumy rýchlejšie, kvalitnejšie a lacnejšie.
  • Budúcnosť: Povedú rozhovory s ľudmi AI avatari, alebo ľudí nahradia syntetickí respondenti?
  • Pozrite si videorozhovor o minulosti aj budúcnosti marketingového prieskumu s Rasťom Kočanom a Jánom Hudákom. 
  • Čo sa udialo za 30 rokov v marketingu a čo bude ďalej? Tento text aj množstvo ďalších nájdete v špeciálnej prílohe, ktorú si môžete stiahnuť v PDF v tomto článku. Nájdete ju vloženú aj aktuálneho vydania magazínu Stratégie.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Zaspomínajme si, aké boli časy prieskumov v 90. rokoch?

J. H.: Napadla mi zaujímavá paralela. Keď som v roku 1997 začal pracovať v oblasti prieskumov, mal som pred sebou počítač a aj dnes mám pred sebou počítač. Áno, je tam viditeľný rozdiel, keďže používam notebook. Ale čo je zásadné, je fakt, že kým vtedy sme na prenos dát používali diskety a firma nemala internetovú sieť, a teda ani email, dnes je už takéto niečo nepredstaviteľné.

R. K.: Ja si spomínam, že kľúčovým zariadením bol fax. Dotazníky sa klientom faxovali, ručne korigovali a faxom posielali naspäť. Klientom sme ako výstupy z prieskumu tlačili a následne viazali excelovské tabuľky, ktoré mali aj 400 strán. Takže z hľadiska komunikácie a procesov sa toho zmenilo veľa. Ale z hľadiska výskumných techník a sociologickej vedy musím povedať, že stále platia rovnaké pravidlá. Stále platí rovnaká štatistická chyba, stále sa dopytujeme respondentov – aj keď sa práve vyvíjajú nástroje, kde ani toto nemusí byť potrebné – stále potrebujeme plus-mínus 1 000 respondentov na reprezentatívny prieskum. Takže ten základ, resp. podstata prieskumov sa nezmenila. Ale všetko okolo áno.

J. H.: Realizácia prieskumu v tom období trvala 6 – 12 týždňov, a keď sa aj niekde urobila chyba v dotazníku, tak sa to neopravovalo. Dnes sme na úrovní dní a s využitím AI dokonca málo hodín, ten progres je fascinujúci.

Ktoré faktory v uplynulých dekádach najviac ovplyvnili segment prieskumov?

R. K.: Určite to bol nástup online prieskumu. Dopytovanie štand...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-04 09:35:37 - Feat.: 0 - Title: 30 rokov Stratégií: Ďakujeme, že môžeme byť súčasťou vašich príbehov 02 - Modified: 2025-02-20 13:18:48 - Feat.: 0 - Title: 30 rokov Stratégií, 30% zľava z digitálneho predplatného. Ďakujeme za vašu podporu a dôveru 03 - Modified: 2025-02-04 09:57:49 - Feat.: 0 - Title: PR je beh na dlhú trať, odmenou je dôvera a pozitívna reputácia 04 - Modified: 2025-02-10 08:52:01 - Feat.: 0 - Title: Tri dekády slovenských médií: Od analógového vysielania k digitálnej ére
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
31. marec 2025 10:04