StoryEditor

PR je beh na dlhú trať, odmenou je dôvera a pozitívna reputácia

04.02.2025, 10:41
  • “Pokiaľ nemáte dôveru ľudí, tak si pozitívne vzťahy ťažko vybudujete. Je to najvyššia hodnota, o ktorú by sme mali usilovať,” hovorí o úlohe public relations Štefan Vadocz, zakladateľ agentúry Neopublic.
  • V rozhovore pre jubilejný špeciál spomínal na začiatky public relations na Slovensku, priblížil vývoj a premeny trhu.
  • Najsilnešou motiváciou pre prácu v PR pre neho bola možnosť kreatívne vytvárať komunikačné príbehy a pomocou nich budovať pozitívne vzťahy k verejnosti.
  • Ako Stratégie zachytili udalosti z oblasti marketingu, reklamy a médií za zplynulých 30 rokov si prečítate v špeciálnej prílohe, ktorú si môžete stiahnuť v PDF v tomto článku. Nájdete ju vloženú aj aktuálneho vydaniu magazínu Stratégie. 

Spomínate si na začiatky PR na Slovensku? Kedy to bolo a aké to boli časy z hľadiska komunikácie a vzťahov s verejnosťou?

Začiatky a vývoj skutočných public relations na Slovensku možno datovať do obdobia krátko po zamatovej revolúcii v roku 1989. S demokraciou sme získali aj slobodné médiá, rozšírilo sa ich spektrum a novokreaované štátne organizácie si veľmi rýchlo uvedomili potrebu pravidelne a otvorene informovať o svojich aktivitách smerom k verejnosti. Ján Čomaj, Juraj Vereš a Ivan Žáry sformovali prvý Tlačový a informačný odbor vlády. Vznikli tiež prvé monitoringové agentúry. Ivan Žáry v roku 1992, po odchode z vládnych služieb, založil prvú PR agentúru na Slovensku – ProPublicum. V úvode 90-tych rokov, keď prichádzali do krajiny zahraniční investori a ich kultúra rozvoja vzťahov k verejnosti, vytvorili sa podmienky pre vznik prvých PR agentúr na Slovensku.

Boli ste pri tom už aj vy? Aké boli vaše začiatky?

V tom období som bol súčasťou tímov, ktoré rozbiehali súkromné rozhlasové vysielanie na Slovensku. Najprv vo Fun Rádiu a neskôr v Rádiu Twist. Popritom som produkoval rôzne technologické relácie pre Slovenskú televíziu a súkromné televízne stanice. Moje prvé kontakty s PR v teoretickej rovine boli ešte na univerzite a neskôr na strane médií, kde som vďaka agentúram ako ProPublicum, Media In, AMI Communication alebo Donath získaval čerstvé informácie najmä z oblasti technológií. V úvode 90-tych rokov, v tom čase ešte v Československu, pôsobilo na našom trhu aj viacero agentúr z Čiech, ako napríklad už spomínaný Donath.

Čo vás viedlo k tomu, že ste začali podnikať v PR brandži?

Koncom 90-tych rokov som dostal príležitosť pracovať na strane reklamnej agentúry pre svetové korporácie ako Microsoft, alebo HP. Niekedy v tom čase ma začal viac fascinovať svet PR, pretože jeho zásah publika je veľmi široký a zároveň ide výrazne do hĺbky problémov. Microsoft napríklad neinvestoval obrovské financie do reklamy, ale mal vždy prepracované svoje PR. Komunikoval a doteraz komunikuje k cieľovým skupinám ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-31 08:23:54 - Feat.: 0 - Title: Soňa Lexmanová o spolupráci PR agentúr s neziskovkami: Nepomáhame pre ocenenia 02 - Modified: 2025-01-14 19:28:43 - Feat.: 0 - Title: 15 rokov inšpiratívnych PR príbehov. Prihláste svoje najlepšie kampane do súťaže PROKOP 2024 03 - Modified: 2024-11-29 13:39:55 - Feat.: 0 - Title: Asociácia public relations SR sa znovu rozrástla. Pribudla agentúra GreenTalk 04 - Modified: 2024-11-26 08:24:42 - Feat.: 0 - Title: Prezídium APRSR posilnia Eva Babitzová a Štefan Vadocz 05 - Modified: 2024-11-19 14:41:07 - Feat.: 0 - Title: Šprint alebo maratón? Značka potrebuje podľa PR expertov oboje
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
04. február 2025 10:57