Podľa výskumu spoločnosti Kantar "Who’s laughing now? Let’s stop the decline of humor in advertising", sa za obdobie dvadsiatich rokov (od 2002 do 2022) podiel humoru v reklame znížil o 37 percent. Výrazné poklesy boli zaznamenané okolo finančnej krízy v roku 2008 a pandémie Covid-19. V roku 2022 bolo len 33 percent reklám "nie príliš vážnych" a iba 10 percent vyslovene vtipných. Humor sa objavil len 1 z 10 víťazných spotov Grand Prix a Cannes Lions.
Je zrejmé, že ekonomické, politické a sociálne napätie v spoločnosti vytváralo pocit, že robiť si vtipy v zložitej dobe nie je vhodné. Ďalším faktorom tohto trendu bol ústup lineárnej televízie a rastúca fragmentácia komunikačných kanálov, ktoré sťažujú vytváranie jednotných humorných kampaní. Mnohé značky sa navyše obávajú, že nesprávne podaný humor by mohol poškodiť ich reputáciu. Ako uvádza "The Happiness Report od spoločnosti Oracle", až 95 percent obchodných lídrov má strach používať humor v reklame.
Humor ako kľúč k zapamätateľnosti
Dáta však ukazujú, že humor v reklame funguje. Podľa spomínaného prieskumu spoločnosti Oracle si až 90 percent spotrebiteľov skôr zapamätá vtipnú reklamu, 72 percent by si vybralo vtipnú značku pred konkurenciou a 80 percent zákazníkov tvrdí, že je pravdepodobnejšie, že si niečo kúpia znova, ak je značka zábavná. Podobné zistenia priniesli aj výskumy spoločností Kantar a System1. Reklamy s humorom dlhodobo prekonávajú tie, ktoré humor nevyužívajú.
Tomáš Romanec, creative Lead v Socialists však upozorňuje: „Humor v reklame dáva zmysel iba vtedy,...
Zostáva vám 85% na dočítanie.