StoryEditor

Humor v reklame funguje, marketéri sa ho však boja ako čert kríža

01.04.2025, 08:00
  • Humor sa vracia do reklamy. Konečne. Po ére vážnych tém, ktoré zachraňovali svet, sa marketéri opäť utiekajú k zábave. 
  • Humor v reklame má schopnosť zaujať, vyvolať pozitívne emócie a vytvárať spojenie medzi značkou a zákazníkmi.
  • Pomáha reklame vyniknúť v preplnenom mediálnom priestore a zvyšuje zapamätateľnosť značky.
  • Ako môžu značky opäť získať dôveru v humor a efektívne ho využívať?
  • V článku sa pozrieme na zaujímavé globálne dáta, ktoré by sa vám mohli práve na 1. apríla, na sviatok všetkých bláznov, zísť. 
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Podľa výskumu spoločnosti Kantar "Who’s laughing now? Let’s stop the decline of humor in advertising", sa za obdobie dvadsiatich rokov (od 2002 do 2022) podiel humoru v reklame znížil o 37 percent. Výrazné poklesy boli zaznamenané okolo finančnej krízy v roku 2008 a pandémie Covid-19. V roku 2022 bolo len 33 percent reklám "nie príliš vážnych" a iba 10 percent  vyslovene vtipných. Humor sa objavil len 1 z 10 víťazných spotov Grand Prix a Cannes Lions.

Je zrejmé, že ekonomické, politické a sociálne napätie v spoločnosti vytváralo pocit, že robiť si vtipy v zložitej dobe nie je vhodné. Ďalším faktorom tohto trendu bol ústup lineárnej televízie a rastúca fragmentácia komunikačných kanálov, ktoré sťažujú vytváranie jednotných humorných kampaní. Mnohé značky sa navyše obávajú, že nesprávne podaný humor by mohol poškodiť ich reputáciu. Ako uvádza "The Happiness Report od spoločnosti Oracle", až 95 percent obchodných lídrov má strach používať humor v reklame.

Humor ako kľúč k zapamätateľnosti

Dáta však ukazujú, že humor v reklame funguje. Podľa spomínaného prieskumu spoločnosti Oracle si až 90 percent spotrebiteľov skôr zapamätá vtipnú reklamu, 72 percent by si vybralo vtipnú značku pred konkurenciou a 80 percent zákazníkov tvrdí, že je pravdepodobnejšie, že si niečo kúpia znova, ak je značka zábavná. Podobné zistenia priniesli aj výskumy spoločností Kantar a System1. Reklamy s humorom dlhodobo prekonávajú tie, ktoré humor nevyužívajú.

Tomáš Romanec, creative Lead v Socialists však upozorňuje: „Humor v reklame dáva zmysel iba vtedy,...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-18 12:06:25 - Feat.: 0 - Title: ADMA názor: Reklama potrebuje humor. Ako s ním pracujete? 02 - Modified: 2025-02-06 13:31:48 - Feat.: 0 - Title: Super Bowl je reklamný stage, na ktorom sa chcú ukázať všetky značky 03 - Modified: 2025-01-30 12:48:57 - Feat.: 0 - Title: Ukážme mladým, že reklama je zábavná. Lídri agentúr radia, ako prilákať novú generáciu 04 - Modified: 2024-10-18 10:13:24 - Feat.: 0 - Title: Cannes Lions očami stratéga: Marketéri potrebujú úprimnosť a odvahu
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
01. apríl 2025 15:40