StoryEditor

Black Friday: eCommerce trh hlási medziročný pokles o 10%, no zďaleka nejde o čierny scenár

Rastie význam geografického zacielenia. Nástroje a kanály, ktoré pracujú s presnou geografickou relevanciou, rástli najviac.

Black Friday Week (24. 11. – 30.11.) máme za sebou a čísla ukazujú jasný trend: celkový trh klesol medziročne o 10%, zatiaľ čo celkové výdavky do platenej reklamy stúpli o viac ako 5%.

A hoci to na prvý pohľad neznie optimisticky, realita je o niečo komplexnejšia.

Toto je dôležitý signál: zákazník nekonvertuje menej. Len po nákupy tento rok prichádza v inej nálade, s inými očakávaniami a s iným rozpočtom. Klesajúci trend z 3. kvartálu teda nezmenil ani nákupný sviatok a eCommerce scéna sa musí začať obzerať po efektivite, dátach a cielenejšom investovaní do marketingu.

Eshopy na BUXUSe verzus zvyšok trhu

Zatiaľ čo trh zaznamenal pokles -10 %, klienti na eCommerce platforme BUXUS klesli len o -5%. Tento dvojciferný rozdiel nie je náhodný.

Martin Krupa, co-founder ui42: „Naši klienti na custom eCommerce platforme dlhodobo ťažia z výrazne rýchlejšieho a stabilnejšieho e-shopového prostredia, premyslených UX a CX štandardov, lepšieho spracovania dát a automatizácií, a z nášho na mieru geograficky orientovaného eshopu na zákazníka.”

image
Ui42

Inými slovami, kým trh brzdil, BUXUS e-shopy spomaľovali podstatne menej. Za celý BF týždeň na vzorke viac ako 150 eshopov sme zaznamenali takmer 90 000 objednávok, pričom samotný deň Black Friday (29.11.) tvoril 18,6% z nich. Zákazníci najviac kupovali medzi 22:00 - 23:00, kedy sa zrealizovalo viac ako 15% z celkových piatkových transakcií, a najväčší eshop v počete objednávok za BF week utŕžil 60% z celkového počtu.

GenAI naďalej prepisuje pravidlá

Tento rok bolo fascinujúce sledovať, ako sa správa nový zdroj trafficu, AI asistenti. Z pohľadu návštevnosti rástol 16x, no z pohľadu nákupov dokonca 200x ako počas Black Friday takto pred rokom.

Nie je to náhoda. Zákazníci sa dnes cez AI asistentov dostávajú do e-shopov oveľa cielenejšie, nie „len tak browsovať“, ale už s úmyslom nakúpiť. A tam, kde majú e-shopy čisté feedy, kvalitný produktový obsah a rýchle načítanie (áno, aj toto je AI-kritické), AI už dnes pomáha generovať predaje.

Prečo je GEO dôležitejšie než kedykoľvek predtým

Jedna z najvýraznejších zmien, ktoré sme tento rok videli, je význam geografického zacielenia. Nástroje a kanály, ktoré pracujú s presnou geografickou relevanciou, rástli najviac.

Zjednodušene povedané: AI + GEO sa stáva novým marketingovým minimom. AI asistenti odporúčajú produkty podľa dostupnosti, doručenia, lokálnej relevancie a parametrov, ktoré doteraz neboli v centre pozornosti.

A práve preto začína byť dôležité mať:

  • kvalitné produktové dáta,
  • presné informácie o skladoch a dostupnosti,
  • lokálne prispôsobené feedy,
  • a UX, ktoré neodradí zákazníka v prvých dvoch sekundách.

Je no nový konkurenčný nástroj, ktorým môžu eshopy spomaliť dopady stagnácie zákazníckeho dopytu, konsolidácie a rastúcich nákladov na marketing vstupom nových hráčov na európsky trh.

Zhrnutie ročníka 2025

Black Friday síce padol o 10%, ale:

  • Buxus klienti padali len o 5%,
  • Priemerný conversion rate ostal rovnaký na 2,25%,
  • nákupné správanie sa pomaly presúva k AI odporúčaniam,
  • a GEO presnosť začína rozhodovať o tom, kto rastie a kto stagnuje.
image
Ui42

Martin Krupa: „Tento rok nebol o masívnych zľavách a extrémnych prekonávaniach minuloročných rekordov, na ktoré sme si zvykli od covid pandémie. Bol o tom, či je e-shop technologicky a dátovo pripravený na to, ako zákazníci skutočne nakupujú v roku 2025.”

A mnoho z našich klientov ukázalo, že áno.

Spoľahlivý zákaznícky support 24/7

Našou prioritou je dosiahnuť spokojnosť klientov najmä vtedy, keď predajný nápor dosahuje extrémne hodnoty. Aj tento rok sme pre desiatky domén poskytovali nepretržitú podporu, aby každý predaj a interakcia na e-shopoch prebehli absolútne hladko a bez zdržania. Náš support tím bol pripravený zasiahnuť bleskovo pri akýchkoľvek otázkach alebo problémoch, vďaka čomu sme zabezpečili stabilitu na úrovni 99,99% a výkon, a to aj v tých najvypätejších predajných okamihoch.

ui42 už takmer 29 rokov dokazuje, že je e-commerce lídrom nielen na Slovensku. Dôverujú nám také značky ako Kondela, Be Lenka, Koku, Feedo, Bezvavlasy, Najšport, či Prodoshop.

Počet domén, pre ktoré sme poskytovali support 24/7: 26

V YoY sme porovnávali set rovnakých eshopov na rovnakých doménach. Do porovnania sme nezaradili tie eshopy, ktoré migrovali na CMS BUXUS medzi BF 2024 a BF 2025.

Zdroj dát: Matomo a GA4

01 - Modified: 2025-04-22 08:59:21 - Feat.: 0 - Title: 15 nepríjemných faktov o tom, prečo e-commerce dopláca na transakčnú daň 02 - Modified: 2025-11-25 10:38:44 - Feat.: 0 - Title: Ako zachrániť e-commercové prepady? Zabudnite na covidové roky, presuňte focus na kreatívu a buďte flexibilní 03 - Modified: 2025-12-02 08:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nová éra B2B marketingu: od lovu leadov k budovaniu zapamätateľných značiek 04 - Modified: 2025-07-23 09:03:39 - Feat.: 0 - Title: Slovenský e-commerce za 2. kvartál 2025 znovul rástol, skokan inteligentné prstene
01 - Modified: 2025-11-25 10:38:44 - Feat.: - Title: Ako zachrániť e-commercové prepady? Zabudnite na covidové roky, presuňte focus na kreatívu a buďte flexibilní 02 - Modified: 2025-09-22 11:19:07 - Feat.: - Title: Slovenské a české e‑shopy tápajú v dátach a cenotvorbe. Polovica priznáva problémy 03 - Modified: 2025-07-23 09:03:39 - Feat.: - Title: Slovenský e-commerce za 2. kvartál 2025 znovul rástol, skokan inteligentné prstene 04 - Modified: 2025-07-17 11:13:03 - Feat.: - Title: Zaujímavé dáta za prvý polrok 2025: Slovenský e-commerce aj naďalej v raste 05 - Modified: 2024-07-24 09:09:44 - Feat.: - Title: Online nakupovanie opäť rastie. Byť online však už e-shopom zďaleka nestačí
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
02. december 2025 17:46