Súčasťou súťaže Zlatý klinec o najkreatívnejšiu slovenskú reklamu je aj národné kolo súťaže Young Lions Slovakia. Dvojčlenné tímy mladých kreatívcov do 30 rokov v nej bojujú o postup do medzinárodného kola Young Lions na najvýznamnejší reklamný festival Cannes Lions do Cannes.
Tento rok bolo otvorených všetkých sedem kategórií. Slovenskí kreatívci do nich prihlásili 172 prác, z ktorých odborná porota posunula na shortlist 44 prác. Víťazi Young Lions Slovakia boli vyhlásení v rámci slávnostného odovzdávania cien Zlatého Klinca 2017. Víťazná dvojica z každej kategórie bude zastupovať Slovensko na Cannes Lions.
V kategórii PRINT si zlatú medailu odniesla dvojica Juraj Kováč a Jakub Novota za prácu Mreža vs. mriežka. Na slovnej aj vizuálnej hre ukazujú rozdiel medzi tým, ako sa populárna západná kultúra užívala v strachu kedysi a ako sa s hrdosťou a radosťou užíva dnes.
V kategórii PR ocenila porota len jednu prácu, a to bronzovou medailou. Dvojica Matúš Kvas, Martin Špeťko získala ocenenie za prácu Toto je miesto pre teba a vyslúžila si tak postup do Cannes. Vo svojej práci sa snažili zmeniť pohľad mladých ľudí na PR ako na udržiavanie vzťahov s novinármi a ukázať zmysluplnosť a šírku rozsahu PR. Pomocou slovnej hračky ukazujú, kde všade má PR svoje miesto. V kampani využívajú digitálne nástroje zamerané na aktualizačné momenty zo sveta PR.
V kategórii MARKETERS sa porota zhodla, že zlato a postup do Cannes získava práca Upracme Slovensko a Kontentino od autorov Bohumil Pokstefl a Juraj Zamborský. Svoju kampaň zamerali na generáciu Y s cieľom presvedčiť ju, aby sa zapojila do projektu Upracme Slovensko, ktorý je súčasťou celosvetovej iniciatívy Let´s do it world, kedy čistia ľudia svoje okolie od odpadu a nelegálnych skládok.
Jednoznačnými víťazmi kategórie FILM sa stali Jaroslav Vigh a Róbert Ludrovský s prácou #nepreskočím. Ideou ich práce bolo, ako inšpirovať do seba zahľadenú generáciu Millennials k tomu, aby robila dobré skutky? Využili na to známy prvok videoportálu YouTube - “Skip Button”, a za jeho pomoci vykreslili jeden deň v živote mladého človeka. Počas neho sa mu naskytne hneď niekoľko príležitostí zachovať sa pekne a spraviť dobrý skutok. Vždy si však zvolí jednoduchšiu cestu - preskočí to. To sa však nevypláca…
V kategórii MEDIA udelila porota najvyššie ocenenie - striebro - práci #5eurnaden od autorov Jana Kvardová a Martin Piteľ. Prostredníctvom výzvy #5eurnaden chcú aktivizovať mladých aj dospelých, aby si vyskúšali na vlastnej koži, aké je to prežiť len z pár eur denne. Zároveň chcú aj vyzbierať finančné prostriedky pre rodiny, ktoré to potrebujú.
V kategórii DESIGN si odniesli zlato Anton Dúbravec a Michal Salva za prácu Spájanie a zdieľanie - Goodeas. Dva pojmy - spájanie a zdieľanie - stáli na začiatku zrodu ich návrhu. Goodeas si dáva za cieľ spájať kampane z celého sveta do databázy a následne ich zdieľať s neziskovými organizáciami v ktorejkoľvek krajine. Celosvetovo využívaný symbol zdieľania je nosným prvkom jednoduchého a čistého návrhu loga Goodeas.
V siedmej kategórii CYBER ocenila porota z piatich shortlistových prác len jednu a to bronzovou medailou. Do Cannes tak pôjde zastupovať Slovensko dvojica Ivana Pacoňová a Michal Hornický. Cenu získali za prácu FejsPuk, kde vytvorili novú sociálnu sieť s názvom FejsPuk, ktorá pomôže deťom nadväzovať priateľstvá a zdieľať neopakovateľné momenty naživo. Offline počas hrania hokeja.
O súťaži Young Lions Slovakia:
Cieľom súťaže je podpora mladých profesionálov z oblasti reklamy, marketingu, PR, umenia a dizajnu. Súťaž Young Lions Slovakia je národným kolom súťaže Young Lions, ktorá je každoročne súčasťou medzinárodného festivalu Cannes Lions. Víťazstvo v národnom kole Young Lions Slovakia 2017 slúži ako nominácia do medzinárodného kola Young Lions 2017 v rámci festivalu Cannes Lions, ktorý sa uskutoční 17. – 24. júna 2017.
Víťazným tímom v jednotlivých kategóriách sú organizátormi a partnermi súťaže hradené cestovné náklady, náklady na ubytovanie a tiež náklady spojené so vstupom na festival.
Organizátorom súťaže je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je reprezentantom prestížneho reklamného festivalu Cannes Lions na Slovensku, Klub reklamných agentúr Slovenska, ADC Slovakia a odborný mesačník Stratégie. Partnermi súťaže sú Nadácia otvorenej spoločnosti, SISUMMA, Goodeas, VÚB banka, Orange, Asociácia public relations Slovenskej republiky, Asociácia mediálnych agentúr, Isifa a Shutterstock.
Kmeňovými porotcami Young Lions 2017 boli: predseda poroty Rado Olos, Creative Team Leader Istropolitana Ogilvy, Jakub Kuvik, Art Director MUW Saatchi & Saatchi, Lenka Slovák Bónová, Creative Director Respect APP, Petra Števonková, Senior Ideamaker/Copywriter Made by Vaculik a Juraj Šútovec, Creative Director Popcorn Advertising.
Kmeňových porotcov dopĺňali v jednotlivých kategóriách špecialisti na danú oblasť. V kategórii MARKETERS porotu doplnili Martina Hrivnáková (VÚB banka), Dáša Juríková (freelancer), Marek Mikle (Deutche Telekom), Petra Novotná (Slovak Telekom) a Miloš Lalka (Orange).
V kategórii MEDIA doplnili kmeňovú porotu špecialisti Dana Janošová (Universal McCann), Braňo Marko (MEC Slovakia), Andrea Petriščáková (Starmedia), Miro Roško (Carat), Peter Rybarik (Unimedia) a Alena Žiaková (ZenithOptimedia).
V kategórii PR doplnili kmeňovú porotu špecialisti Daniel Cveček (Neopublic Porter Novelli), Kateryna Matušková (SKPR Strategies), Katarína Remiaš (1st Class Agency), Peter Steigauf (PR Clinic), Filip Švaňa (PR.Konektor) a Lukáš Veselovský (AMI Communications).