Americká spoločnosť Twitter s okamžitou platnosťou zakázala šírenie reklám ruskej mediálnej skupiny RT (Russia Today) a agentúry Sputnik na svojej sociálnej sieti. Ruské ministerstvo zahraničia obvinilo Twitter z porušovania slobody slova a pohrozilo odvetou.
Twitter oznámil rozhodnutie vo štvrtok 26. októbra vo svojej centrále v San Franciscu. Reagoval tak na informácie amerických spravodajských služieb, že ruské internetové médiá vlani pomocou politickej inzercie zasahovali do amerických volieb.
Svoje rozhodnutie spoločnosť opiera o zistenie amerických spravodajských služieb a o vlastnú analýzu dát z roku 2016. "Obe spoločnosti, RT aj Sputnik, sa pokúsili miešať do volieb v USA v záujme ruskej vlády," uvádza sa vo vyhlásení americkej spoločnosti. Twitter vraj k svojmu rozhodnutiu nedospel ľahko, ale snaží sa zabezpečiť bezúhonnosť svojich služieb pre užívateľov.
O zneužití svojej komunikačné platformy Ruskom informoval Twitter už pred časom, rovnako ako spoločnosti Facebook, Google a Microsoft. Minulý mesiac spoločnosť Twitter uzavrela okolo dvoch stoviek ruských účtov, ktoré podľa firmy šírili dezinformačnú propagandu.
Vedenie mediálnej skupiny RT v prehlásení uviedlo, že sa žiadnej nezákonnej činnosti nikdy nedopustilo a nepokúšalo sa americké voľby ovplyvniť na žiadnej platforme, a to ani na Twittri.
Kremeľ je znepokojený
Ruské ministerstvo zahraničia podľa agentúry RIA Novosti reagovalo prehlásením, že akcia Twitteru je porušením slobody slova a Moskva ju neponechá bez reakcie. Firma Twitter vraj podľahla tlaku amerických tajných služieb.
Twitter se podľa hovorcu Kremľu Dmitrija Peskova stal obeťou hlbokých predsudkov voči ruským médiám. "Spoločnosť zároveň vytvára precedens nerovnoprávneho vzťahu k svojim klientom, čo môže vyvolať znepokojenie i iných užívateľov siete," povedal hovorca.
Peskov dúfa, že firma Twitter sa spamätá a dospeje nakoniec k záveru, že "slobodné médiá, k nim nepochybne RT a Sputnik patria, sa svojou činnosťou nemôžu nijako miešať do volebných procesov USA ani iných krajín".
Šéfredaktorka mediálnej skupiny RT Margarita Simoňjanová prehlásila, že Twitter sám televíznemu kanálu RT navrhoval investovať viac do reklamy počas minuloročných amerických prezidentských volieb. Vedenie Twitteru uviedlo, že svoje kontakty so zadávateľmi inzercie nebude verejne komentovať.
V marci tohto roka začala spoluprácu s agentúrou Sputnik aj slovenská TASR, hoci ruská tlačová agentúra a rozhlasová sieť šíri Kremľom podporovanú verziu spravodajstva. Po medializácii odstúpila TASR po mesiaci od zmluvy.