NetflixReuters
StoryEditor

Do platnosti vstupuje nová európska smernica. Dotkne sa aj Netflixu, Facebooku či YouTube

28.11.2018, 16:55
Autor:
TSTS
Nová verzia smernice o audiovizuálnych mediálnych službách významným spôsobom ovplyvní aj slovenskú mediálnu legislatívu.

Nová verzia smernice o audiovizuálnych mediálnych službách (AVMS) významným spôsobom ovplyvní aj slovenskú mediálnu legislatívu. Nová právna úprava vstúpi do platnosti 18. 12. 2018 a Slovensko je povinné ju implementovať do augusta 2020.

Smernica prináša do mediálneho prostredia viacero zmien, ktoré sa dotknú predovšetkým televíznych vysielateľov, poskytovateľov audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie (napr. Netflix, Voyo) a po prvýkrát aj platforiem pre zdieľanie videí (napr. Youtube) a videoobsahu na sociálnych sieťach (napr. Facebook).

Čo prináša smernica o audiovizuálnych mediálnych službách 

Najvýraznejšou zmenou je zavedenie regulácie video obsahu na platformách pre zdieľanie videí. Zámerom členských štátov EÚ je v spolupráci s platformami chrániť maloletých užívateľov internetu pred nebezpečným obsahom v on-line prostredí, ale aj bojovať proti obsahu podnecujúcemu k nenávisti, rasizmu, k propagácii terorizmu, a k šíreniu detskej pornografie.

Revízia zavádza aj základné pravidlá transparentnosti pre videoreklamu, ktorú tieto platformy zobrazujú svojím užívateľom. Prístup k regulácii však bude inovatívny, založený na princípe koregulácie, teda regulácie, ktorá spája štátnu reguláciu so samoregulačnými mechanizmami platforiem.

Ďalšou zmenou je posilnenie ochrany maloletých v televíznych službách a službách na požiadanie, keď bude zavedená rovnaká miera ochrany naprieč oboma typmi služieb. Zmenu ocenia predovšetkým rodičia maloletých detí, ktorí budú mať k dispozícii popri súčasnému zobrazovaniu vekovej vhodnosti programu aj dodatočné informácie o tom, aký konkrétny nevhodný obsah sledovaný program prináša.  

Podpora európskeho (aj slovenského) audiovizuálneho obsahu

Naprieč EÚ sa pre služby na požiadanie (napríklad Netflix) zavádza 30 percentná kvóta pre európske diela a ich povinné prominentné umiestnenie v službe. Okrem toho sa rozšíria možnosti národných filmových fondov (napr. Audiovizuálny fond v SR) ako prostredníctvom finančných príspevkov zapojiť globálne spoločnosti  - zahraničných televíznych vysielateľov a služby na požiadanie zmerané na slovenské publikum, do financovania lokálneho napr. slovenského obsahu.

Zmeny v televíznych reklamných brejkoch

Z pohľadu televízneho diváka sú zaujímavé zmeny v oblasti reklamy, pretože revidovaná smernica ich chráni pred nadmernou reklamou počas sledovania televíznych programov. V tejto oblasti nastáva vzhľadom na posun na trhu čiastočná liberalizácia.

Jednou z najviditeľnejších zmien je úprava súčasných 20 percent podielu reklamy v jednej hodine (tzn. 12 min/hodina) na dva 20 percentné limity v dlhšom časovom trvaní (prime time limit od 18:00 – 24:00 a denný limit od 6:00 – 18:00), čo dáva televíznym vysielateľom väčšiu flexibilitu pri zaraďovaní reklamy počas divácky najatraktívnejších časových úsekov.

​Smernica kladie dôraz aj na ďalšie oblasti, ako napríklad zvyšovanie mediálnej gramotnosti verejnosti, ako kľúčového predpokladu boja s negatívnymi dopadmi digitálnych médií. Ďalšou oblasťou je multimodálny prístup (napr. titulky pre osoby so sluchovým postihnutím) k televíznym službám a službám na požiadanie. Smernica tiež zavádza prísnejšie pravidlá pre  obsah podnecujúci nenávisť (tzv. „hate speech“).    

Revízia zavádza aj základné pravidlá nezávislosti národných regulačných orgánov. V neposlednom rade sa taktiež výrazne posilňuje pozícia ERGA (The European Regulators Group for Audiovisual Media Services), združenia mediálnych regulačných orgánov zo všetkých krajín EÚ a poradného orgánu Európskej komisie pre oblasť audiovizuálnych médií, ktorej aktuálne predsedá Ľuboš Kukliš, riaditeľ Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu.

01 - Modified: 2018-10-02 13:34:17 - Feat.: 0 - Title: YouTube či Netflix budú musieť ponúkať 30 percent európskej tvorby 02 - Modified: 2018-11-13 07:24:33 - Feat.: 0 - Title: Netflix chce ponúkať lacnejší balík služieb, aby získal nových zákazníkov 03 - Modified: 2018-11-27 08:22:50 - Feat.: 0 - Title: Facebook bude penalizovať zavádzajúce titulky a reklamy s nízkou kvalitou 04 - Modified: 2018-11-20 07:28:57 - Feat.: 0 - Title: Reklama na alkohol sa deťom v online už neukáže 05 - Modified: 2018-11-28 07:10:02 - Feat.: 0 - Title: YouTube mení stratégiu, vlastné programy budú zdarma 06 - Modified: 2018-11-15 13:33:03 - Feat.: 0 - Title: Brusel nastavil novú mediálnu reguláciu. Ovplyvní aj Youtube či Facebook
01 - Modified: 2022-07-07 10:44:30 - Feat.: - Title: Rada pre vysielanie a retransmisiu uložila vysielateľom štyri pokuty 02 - Modified: 2022-04-06 09:16:13 - Feat.: - Title: Regulátor v roku 2021 prijal takmer 600 sťažností na vysielanie televízií a rádií 03 - Modified: 2022-04-23 15:59:55 - Feat.: - Title: Regulácia sociálnych sietí je nevyhnutná. Nastaviť dobré pravidlá bude zložité 04 - Modified: 2022-03-24 12:09:06 - Feat.: - Title: Rada pridelila frekvencie novej rozhlasovej stanici Rock, rádio Viva vo výberovom konaní neuspelo 05 - Modified: 2022-03-21 09:31:11 - Feat.: - Title: O voľné rozhlasové frekvencie žiadajú 17 uchádzači, v jednom prípade o novú stanicu
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 06:03