Európska rada vydavateľov (EPC) podala na Európsku komisiu (EK) sťažnosť na praktiky americkej internetovej spoločnosti Google v odvetví digitálnej reklamy. Sťažnosť by podľa agentúry Reuters mohla komisiu prinútiť k dôraznejšiemu vyšetrovaniu tejto záležitosti.
„EPC vyzýva Európsku komisiu, aby pohnala Google na zodpovednosť za jeho praktiky, ktoré narúšajú hospodársku súťaž, a aby zaviedla nápravné opatrenia na obnovenie účinnej hospodárskej súťaže,“ uviedla EPC v dnešnom oznámení.
Európska komisia vlani v júni začala Google vyšetrovať s cieľom zistiť, či firma neobmedzuje konkurenciu na trhu technológií pre digitálnu reklamu. Komisia skúma, či Google neuprednostňuje vlastné služby pre on-line reklamu pred konkurenčnými vydavateľmi, zadávateľmi reklamy a podnikmi, ktoré ponúkajú podobné služby.
Predseda EPC Christian Van Thillo uviedol, že praktiky Googlu spôsobujú značnú ujmu európskym vydavateľom, inzerentom aj spotrebiteľom, a to v podobe vyšších cien, obmedzenejšej možnosti výberu, nižšej transparentnosti a menších inovácií.
„Antimonopolné úrady po celom svete dospeli k záveru, že Google obmedzuje konkurenciu v reklamných technológiách, Googlu sa z toho ale darí vyviaznuť s drobnými záväzkami, ktoré neprinášajú žiadnu významnú zmenu jeho praktík. To nesmie pokračovať,“ vyhlásil. „V stávke je príliš veľa, najmä z hľadiska budúcnosti financovania slobodnej a pluralitnej tlače,“ dodal.
Google mal v roku 2020 na tržbách z on-line reklamy 147 miliárd dolárov, čo je viac, než koľko vygenerovala akákoľvek iná firma v tejto brandži. Reklama na jeho nástrojoch, vrátane vyhľadávača, serveru YouTube alebo pošty Gmail, sa tiež zásadnou mierou podieľala na celkových tržbách a zisku.