V marci začali na Slovensku platiť rôzne obmedzenia s cieľom zabrániť šíreniu koronavírusu a väčšina ľudí zostala doma nielen kvôli prerušeniu výroby alebo zatvoreniu prevádzky, ale tiež kvôli tomu, že sa zavreli školy.
Vydavateľom piatich sledovaných celoštátnych denníkov tak v marci, po prepuknutí pandémie choroby Covid-19, klesol predaj papierového vydania novín. Hoci záujem o nákup tlače na Slovensku dlhodobo klesá, koronakríza spôsobila ešte výraznejší prepad predaja. Na druhej strane sa však zvýšil predaj elektronických verzií denníkov.
Najpredávanejšiemu denníku Nový Čas klesol priemerný predaj o takmer osem percent na 61 234 výtlačkov, rovnako ako trhovej dvojke Plus jeden deň, ktorej predaj poklesol v marci na 32 040 tisíc výtlačkov.
Denník Sme zaznamenal pokles tlačeného vydania o 5 percent z 21 477 výtlačkov a dvojciferný pokles predaja zaznamenal v marci oproti predchádzajúcemu mesiacu ekonomický denník Hospodárske noviny.
Najnižší medzimesačný pokles záujmu o papierové vydanie novín, a to o necelé štyri percentá, mal denník Pravda, ktorý však vystúpil z oficiálneho systému merania predaja tlače ABC a výsledky predaja deklaruje vlastným auditovaným meraním.
Nárast predaja digitálnych denníkov
S poklesom predaja tlačeného vydania novín však sledovaní vydavatelia zaznamenali nárast záujmu o elektrickú verziu svojich novín.
Najvýraznejší nárast dosiahli Hospodárske noviny, ktoré zvýšili predaj digitálnej verzie až o 167 percent, z 1142 kusov vo februári na 3047 v marci.
Denník Sme si pripísal v marci nárast digitálnej verzie novín o 4,1 percenta, podľa údajov ABC v marci predal až 40 623 elektronických výtlačkov, o 1604 kusov viac ako vo februári.
V meraní elektronického predaja tlače je ešte zaradený týždenník Trend vydavateľstva News and Media Holding, ktorý si v marci pripísal nárast o 1 percento a mesiac ukončil s takmer 5-tisíc predanými kusmi.
Zdroj údajov: ABC SR a dáta vydavateľstva