Do Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 bol prihlásený rekordný počet prác, až 343, čo je dôkazom, že komunikačný dizajn na Slovensku je živý, má uplatnenie v mnohých odvetviach a jeho kvalita narastá. Odborná porota nakoniec vyberala zo 134 prác, ktoré postúpili do finále. Pre porovnanie: do prvého ročníka súťaže v roku 2007 bolo prihlásených 55 prác.
Do aktuálneho ročníka sa zapojili autori z takmer šesťdesiatich slovenských miest a obcí, ale aj niektorí Slováci žijúci v zahraničí. Najviac prác ( až 68%) bolo prihlásených do kategórie profesionálny komunikačný dizajn, 20% diel poslali študenti a 12% tvoria práce v kategórii experimentálny komunikačný dizajn.
Porota Národnej ceny za dizajn:
Peter Hajdin (SK) – spolumajiteľ reklamnej agentúry Komplot Advertising
Severin Filek (AT) – riaditeľ Design Austria a teoretik dizajnu
Pavel Choma (SK) – grafický dizajnér, pedagóg a majiteľ grafického štúdia Ateliér Choma
Andrej Krátky (SK) – grafický dizajnér a spolumajiteľ reklamnej agentúry Creative Department
Klára Kvízová (CZ) – grafická dizajnérka, zakladateľka časopisu Živel a majiteľka grafického štúdia ReDesign
Martin Pecina (CZ) – knižný grafik, typograf a člen dozornej rady Únie grafického dizajnu
Sonia de Puineuf (FR) – historička umenia a grafického dizajnu
VÝSLEDKY:
Národná cenu za komunikačný dizajn 2016
Práca: Knižná edícia Rudolf Sloboda
Grafický dizajnér: Boris Meluša
Klient: Vydavateľstvo Slovart
Podľa poroty ide o odvážny počin v kontexte súčasného knižného trhu na Slovensku. Dizajn edície predstavuje jasný a presvedčivý vizuálny názor. Odkazy a citácie 60. rokov 20. storočia sú v spojitosti s menom autora primerané a vhodné. Celkový dojem z edície pritom nie je prvoplánové retro, naopak, stáva sa nadčasovým. Takéto knihy vizuálne nezostarnú, ale stanú sa z nich ikony klasického dizajnu. Na celej edícii porota ocenila jednoduchosť, skvelé prepojenie obsahu a formy a čisté typografické kompozície. Aj napriek tomu, že edícia ešte nie je ukončená, zdá sa, že sa to v tomto prípade podarilo dokonalo. Ide o typografickú prácu, ktorá zaujme nielen odborníkov, ale (čo je najdôležitejšie) posúva hranice mainstreamového vnímania širokej verejnosti. Porota ocenila aj príkladné technologické a polygrafické spracovanie publikácií.
Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016
Projekt: Balustráda na Farských schodoch v Žiline
Autori: Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký
Klient: OOCR Malá Fatra
Porota ocenila monumentálny spôsob komunikácie s verejným priestorom a architektúrou mesta prostredníctvom kovovej typografie, zakomponovanej do architektonicky čistej balustrády. Autori ukázali ako možno pomocou jednoduchých čísiel sprostredkovať obrovský počet informácií o meste a najmä o ľuďoch, ktorí v ňom žili, žijú a budú žiť. Porotu tiež zaujala miera interaktivity diela. Monumentálne kovové panely s číselnými znakmi predstavujú pre okoloidúcich rébus, ktorého riešenie si prečítajú, až keď vystúpia po schodoch k samotnému dielu. Za zmienku stojí aj kombinácia použitého šablónového písma od slovenského autora (Ondrej Jób) a kovového materiálu, ktorý časom nedegraduje, ale zreje a odoláva vonkajším vplyvom. Dielo je neopozerané a vtipné.
Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn
Práca: Súčasná tvorba písma na Slovensku
Autor: Dizajn textovej rodiny písma Samuela Čarnokého z Technickej univerzity v Košiciach (pedagóg Marian Oslislo)
Dielo podľa medzinárodnej poroty výrazne presahuje bežne očakávané hranice dizertačnej práce. Ocenila tiež výnimočný, vyspelý a profesionálny prístup v oblasti výskumu a vlastnej tvorby.
Cena za komunikačný dizajn 2016
Projekt: Publikácia Cvernovka
Autor: Martin Mistrík
Práca je podľa poroty profesionálne spracovaným príbehom bývalej cvernovej továrne v plynutí času. Okrem histórie a architektúry sa venuje spoločnosti, mestu, súčasnosti a novej funkcii – osídleniu kreatívnou komunitou. Základný vizuálny štýl tvorí jednoduchá, žlto-čierna farebnosť, odkazujúca na industriálny charakter tematiky. Zvolený font Urban Grotesk má svojím názvom a charakterom evokovať mestskú tému. Celý obsah je vyskladaný na pomyselnej časovej osi, ktorá čitateľa nebadane vedie naprieč knihou. Väčšina textu a mnoho fotografického materiálu vzniklo práve kvôli knihe, pričom sa využil najmä potenciál kreatívnej komunity Cvernovky, o ktorom rozpráva celá tretina knihy.
Projekt: Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky
Autor: pražské štúdio Oficina
Porotu zaujal spôsobom, akým autori dokázali pracovať s existujúcim logom inštitúcie. Prisvojili si jeho minimálnu časť (dvojbodku) a hravým, kreatívnym spôsobom z nej vyťažili maximálny efekt. Vo výsledku sa nevtieravo snúbi kvalitná typografia s vtipnou a inteligentnou animáciou. Štúdio Oficina odviedlo do detailu prácu, ktorú verejnoprávne médium so širokospektrálnym programom potrebuje. Pri takomto diele je dosah práce dizajnéra zvlášť rozsiahly nakoľko výsledok jeho práce vidia milióny ľudí denne. Porota preto tiež vyzdvihuje zodpovedný prístup autorov i klienta k vedomej kultivácii verejného priestoru.
Cena poroty
Práca: kolekcia prác v oblasti multimediálneho komunikačného dizajnu
Autori: Veronika Obertová a Michaela Čopíková z Ové Pictures
Porotu zaujala rozmanitosť, nekonvenčná invencia a široký rozsah kreativity diel týchto autoriek, ktorých kvalita je vždy na vysokej úrovni.
Cena ministra kultúry SR
Za prínos pre rozvoj komunikačného dizajnu na Slovensku a v zahraničí túto cenu získal Peter Biľak, rešpektovaný grafický dizajnér, typograf, autor niekoľkých druhov písiem, vydavateľ a pedagóg, ktorý pôsobí v Holandsku. (Peter Biľak je autorom písma, ktoré budeme používať pri novom brandingu krajiny - pozn. red. Prečítajte si s ním veľký rozhovor.)
Ukážky prác:
Cena novinárov
Práca: multimediálny projekt LookBook
Dizajn: Ján Šicko
Klient: Slovak Fashion Council
Spája v sebe tlačený a premietaný obraz. Získal Cenu novinárov, ktorí ho ako víťaza vybrali počas prvého dňa výstavy finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016.
Na základe odporúčania odbornej obce nominovala porota na Cenu ministra hospodárstva SR pre spoločnosť, organizáciu, ktorá svojím profesionálnym prístupom prispieva k rozvoju komunikačného dizajnu – Slovenskú národnú galériu a vydavateľstvo Artforum. Slovenská národná galéria je príkladom profesionálneho prístupu k budovaniu inštitucionálnej vizuálnej identity prostredníctvom systematickej spolupráce s grafickými dizajnérmi. Vydavateľstvo Artforum je zase príkladom profesionálneho prístupu k vizuálnemu spracovaniu kníh a publikácií. Minister hospodárstva SR využil možnosť ceny neudeliť v zmysle štatútu súťaže, obom nominovaným Slovenské centrum dizajnu odovzdáva diplom o nominácii odbornej poroty.
Organizátorom Národnej ceny za komunikačný dizajn je Slovenské centrum dizajnu a Ministerstvo kultúry SR. Výstavu finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 je možné vidieť v priestoroch galérie Satelit a v Podkroví Slovenského múzea dizajnu.