StoryEditor

Toto je najlepší komunikačný dizajn na Slovensku

27.05.2016, 20:00
Autor:
rmrm
Poznáme víťazov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016. Porota vyberala zo 134 prác, ktoré postúpili do finále.

Do Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 bol prihlásený rekordný počet prác, až 343, čo je dôkazom, že komunikačný dizajn na Slovensku je živý, má uplatnenie v mnohých odvetviach a jeho kvalita narastá. Odborná porota nakoniec vyberala zo 134 prác, ktoré postúpili do finále. Pre porovnanie: do prvého ročníka súťaže v roku 2007 bolo prihlásených 55 prác.

Do aktuálneho ročníka sa zapojili autori z takmer šesťdesiatich slovenských miest a obcí, ale aj niektorí Slováci žijúci v zahraničí. Najviac prác ( až 68%) bolo prihlásených do kategórie profesionálny komunikačný dizajn, 20% diel poslali študenti a 12% tvoria práce v kategórii experimentálny komunikačný dizajn.

Porota Národnej ceny za dizajn:

Peter Hajdin (SK) – spolumajiteľ reklamnej agentúry Komplot Advertising

Severin Filek (AT) – riaditeľ Design Austria a teoretik dizajnu

Pavel Choma (SK) – grafický dizajnér, pedagóg a majiteľ grafického štúdia Ateliér Choma

Andrej Krátky (SK) – grafický dizajnér a spolumajiteľ reklamnej agentúry Creative Department

Klára Kvízová (CZ) – grafická dizajnérka, zakladateľka časopisu Živel a majiteľka grafického štúdia ReDesign

Martin Pecina (CZ) – knižný grafik, typograf a člen dozornej rady Únie grafického dizajnu

Sonia de Puineuf (FR) – historička umenia a grafického dizajnu

VÝSLEDKY:

Národná cenu za komunikačný dizajn 2016

Práca: Knižná edícia Rudolf Sloboda

Grafický dizajnér: Boris Meluša

Klient: Vydavateľstvo Slovart

Podľa poroty ide o odvážny počin v kontexte súčasného knižného trhu na Slovensku. Dizajn edície predstavuje jasný a presvedčivý vizuálny názor. Odkazy a citácie 60. rokov 20. storočia sú v spojitosti s menom autora primerané a vhodné. Celkový dojem z edície pritom nie je prvoplánové retro, naopak, stáva sa nadčasovým. Takéto knihy vizuálne nezostarnú, ale stanú sa z nich ikony klasického dizajnu. Na celej edícii porota ocenila jednoduchosť, skvelé prepojenie obsahu a formy a čisté typografické kompozície. Aj napriek tomu, že edícia ešte nie je ukončená, zdá sa, že sa to v tomto prípade podarilo dokonalo. Ide o typografickú prácu, ktorá zaujme nielen odborníkov, ale (čo je najdôležitejšie) posúva hranice mainstreamového vnímania širokej verejnosti. Porota ocenila  aj príkladné technologické a polygrafické spracovanie publikácií.

Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016

Projekt: Balustráda na Farských schodoch v Žiline

Autori: Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký

Klient: OOCR Malá Fatra

Porota ocenila monumentálny spôsob komunikácie s verejným priestorom a architektúrou mesta prostredníctvom kovovej typografie, zakomponovanej do architektonicky čistej balustrády. Autori ukázali ako možno pomocou  jednoduchých  čísiel sprostredkovať obrovský počet informácií o meste a najmä o ľuďoch, ktorí v ňom žili, žijú a budú žiť. Porotu tiež zaujala miera interaktivity diela. Monumentálne kovové panely s číselnými znakmi predstavujú pre okoloidúcich rébus, ktorého riešenie si prečítajú, až keď vystúpia po schodoch k samotnému dielu. Za zmienku stojí aj kombinácia použitého šablónového písma od slovenského autora (Ondrej Jób) a kovového materiálu, ktorý časom nedegraduje, ale zreje a odoláva vonkajším vplyvom. Dielo je neopozerané a vtipné.

Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn

Práca: Súčasná tvorba písma na Slovensku

Autor:  Dizajn textovej rodiny písma Samuela Čarnokého z Technickej univerzity v Košiciach (pedagóg Marian Oslislo)

Dielo podľa medzinárodnej poroty výrazne presahuje bežne očakávané hranice dizertačnej práce. Ocenila tiež výnimočný, vyspelý a profesionálny prístup v oblasti výskumu a vlastnej tvorby.

Cena za komunikačný dizajn 2016

Projekt: Publikácia Cvernovka

Autor: Martin Mistrík

Práca je podľa poroty profesionálne spracovaným príbehom bývalej cvernovej továrne v plynutí času. Okrem histórie a architektúry sa venuje spoločnosti, mestu, súčasnosti a novej funkcii – osídleniu kreatívnou komunitou. Základný vizuálny štýl tvorí jednoduchá, žlto-čierna farebnosť, odkazujúca na industriálny charakter tematiky. Zvolený font Urban Grotesk má svojím názvom a charakterom evokovať mestskú tému. Celý obsah je vyskladaný na pomyselnej časovej osi, ktorá čitateľa nebadane vedie naprieč knihou. Väčšina textu a mnoho fotografického materiálu vzniklo práve kvôli knihe, pričom sa využil najmä potenciál kreatívnej komunity Cvernovky, o ktorom rozpráva celá tretina knihy.

Projekt: Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky

Autor: pražské štúdio Oficina

Porotu zaujal spôsobom, akým autori dokázali pracovať s existujúcim logom inštitúcie. Prisvojili si jeho minimálnu časť (dvojbodku) a hravým, kreatívnym spôsobom z nej vyťažili maximálny efekt. Vo výsledku sa nevtieravo snúbi kvalitná typografia s vtipnou a inteligentnou animáciou. Štúdio Oficina odviedlo do detailu prácu, ktorú verejnoprávne médium so širokospektrálnym programom potrebuje. Pri takomto diele je dosah práce dizajnéra zvlášť rozsiahly nakoľko výsledok jeho práce vidia milióny ľudí denne. Porota preto tiež vyzdvihuje zodpovedný prístup autorov i klienta k vedomej kultivácii verejného priestoru.

Cena poroty

Práca: kolekcia prác v oblasti multimediálneho komunikačného dizajnu

Autori: Veronika Obertová a Michaela Čopíková z Ové Pictures

Porotu zaujala rozmanitosť, nekonvenčná invencia a široký rozsah kreativity diel týchto autoriek, ktorých kvalita je vždy na vysokej úrovni.

Cena ministra kultúry SR

Za prínos pre rozvoj komunikačného dizajnu na Slovensku a v zahraničí túto cenu získal Peter Biľak, rešpektovaný grafický dizajnér, typograf, autor niekoľkých druhov písiem, vydavateľ a pedagóg, ktorý pôsobí v Holandsku. (Peter Biľak je autorom písma, ktoré budeme používať pri novom brandingu krajiny - pozn. red. Prečítajte si s ním veľký rozhovor.)

Ukážky prác:

Cena novinárov

Práca: multimediálny projekt LookBook

Dizajn: Ján  Šicko

Klient: Slovak Fashion Council

Spája v sebe tlačený a premietaný obraz. Získal Cenu novinárov, ktorí ho ako víťaza vybrali počas prvého dňa výstavy finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016.

Na základe odporúčania odbornej obce nominovala porota na Cenu ministra hospodárstva SR  pre spoločnosť, organizáciu, ktorá svojím profesionálnym prístupom prispieva k rozvoju komunikačného dizajnu – Slovenskú národnú galériu a vydavateľstvo Artforum. Slovenská národná galéria je príkladom profesionálneho prístupu k budovaniu inštitucionálnej vizuálnej identity prostredníctvom systematickej spolupráce s grafickými dizajnérmi. Vydavateľstvo Artforum je zase príkladom profesionálneho prístupu k vizuálnemu spracovaniu kníh a publikácií. Minister hospodárstva SR využil možnosť ceny neudeliť v zmysle štatútu súťaže, obom nominovaným Slovenské centrum dizajnu odovzdáva diplom o nominácii odbornej poroty.

Organizátorom Národnej ceny za komunikačný dizajn je Slovenské centrum dizajnu a Ministerstvo kultúry SR. Výstavu finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 je možné vidieť v priestoroch galérie Satelit a v Podkroví Slovenského múzea dizajnu.

01 - Modified: 2020-05-05 14:29:52 - Feat.: - Title: Vyhlásili 17. ročník národnej ceny za dizajn v oblasti komunikačný dizajn 02 - Modified: 2019-10-14 04:26:45 - Feat.: - Title: Poznáme najlepší produktový dizajn na Slovensku. Pozrite si víťazov Národnej ceny za dizajn 2019 03 - Modified: 2018-10-13 08:09:33 - Feat.: - Title: Toto je najlepší komunikačný dizajn na Slovensku 04 - Modified: 2018-06-29 12:55:34 - Feat.: - Title: Národná cena za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn pozná svojich finalistov aj víťazov 05 - Modified: 2017-07-07 07:49:33 - Feat.: - Title: Vyhlásili nový ročník Národnej ceny za dizajn. Je zameraný na produktový dizajn
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 21:18