Len nedávno sme na Stratégiách písali, ako sa na slovenskom či českom trhu vezie na mánii Pokémon Go hneď niekoľko značiek. Poisťovňa Kooperativa je jednou z nich. Výsledok však dopadol inak, ako spoločnosť plánovala.
Poisťovňa, ktorá má na českom trhu pätinový podiel, umiestnila na pražskom Chodove reklamu so sloganom: „Nelovte za jazdy Pokémonov.“ Krátko na to však internet zaplavil iný obrázok z hlavného mesta: „Nelovte Pokémonov, ale moslimov.“ Vizuál zdieľala na svojom Facebooku okrem iných napríklad aj zjavne protimoslimská stránka Blok proti islamizaci s komentárom: „Kooperativa je zrejme slušný oddiel.“
Hoci sa poisťovňa voči upravenej fotografii okamžite ohradila, do tohto momentu odkaz zdieľalo už niekoľko tisíc ľudí. „Kooperativa je slušná spoločnosť, preto vás žiadame o zmazanie tohto príspevku. Urážlivý výrok ste spojili s našou značkou. Vaše jednanie považujeme za protiprávne. V prípade, že nedôjde k zmazaniu tohto príspevku do pondelka 25. júla, budeme sa brániť právnou cestou,“ bránila sa pod statusom Kooperativa.Odvolávanie sa nahráva zdieľanosti
Vizuál však na stránke doteraz visí, jeho autorom je užívateľ Martin Brož. „Je to len paródia na ich reklamnú kampaň,“ hovorí Brož pre portál Aktuálně.cz. Autor popiera, že by bola kampaň mierená proti utečencom a islamu. Podľa jeho tvrdení sama Kooperativa zneužila nápad iného, nakoľko sa oprela o hru, ktorú si do mobilného telefónu stiahli už milióny ľudí po celom svete.
Brož sa právnych krokov podľa svojich slov zo strany Kooperativy nebojí. „Môžu sa po mne voziť, ale to by sa museli voziť po každom, kto niečo paroduje,“ hovorí s tým, že svoj pôvodný obrázok navyše z internetu už stiahol. „Svoj účel splnil, šíri sa to samo. A tým, že to Kooperativa maže, zdieľanosti nahráva,“ tvrdí Brož.
Z reklamy politika
Obrázok však masovo rozšíril najmä podpredseda pražských slobodných Pavel Peršan. Ten ale odporcom moslimov a islamu skutočne je. Rovnako ako stránku Blok proti islamizaci či autora vizuálu aj jeho Kooperativa žiadala o stiahnutie upravenej reklamy.
Pešan síce zmenil príspevku nastavenia súkromia, nezmazal ho však. Kooperativa bude podľa Aktuálně.cz ďalej sledovať, či sa vizuál opäť neobjaví. Ak áno, zasiahne znovu. Súčasne podľa svojho hovorcu Milana Káňu zisťuje prípadnú finančnú škodu, ktorá jej bola spôsobená. „Poradíme sa s právnikmi a pokiaľ dôjdeme k tomu, že nás to poškodilo, budeme žiadať finančnú satisfakciu,“ hovorí Káňa.
Situáciu už reflektujú aj mnohé české médiá. Otázne tak zostáva, čo má značka v neľahkej chvíli robiť: brániť sa, podnikať právne kroky, a tým na upravený vizuál upozorňovať, alebo sa odmlčať a nepodarený vtip ďalej neživiť?