Vlastimil Lakatoš
StoryEditor

Vlastimil Lakatoš: Odchod Markízy z terestriálu nemusí byť ešte definitívny

31.08.2016, 16:35
České stanice z balíčkov odídu iba vtedy, ak sa dohodne väčšina trhu.

Vlastimil Lakatoš pracuje pre Antik telecom a zároveň je členom Slovenskej asociácie pre káblové telekomunikácie. Spýtali sme sa ho, ako vníma kroky jednotlivých televíznych spoločností a ako sa v kontexte toho vyvinie situácia pre diváka.

Ako vnímate súčasnú situáciu na televíznom poli?
Obdobie je búrlivé a mám pocit, že prichádza horúca búrlivá jeseň. Čaká nás dosť veľa zmien a situácia sa môže zvrtnúť rôznym smerom. Týka sa to tak Primy, ktorá sa chystá na náš trh alebo CME – Novy, ktorá sa snaží odstrániť kanály z ponuky operátorov. A nesmieme zabudnúť ani na Markízu, ktorá sa rozhodla odísť z DVB-T.

Áno, Markíza prednedávnom ohlásila, že odchádza z DVB-T. Myslíte si, že ide o konečné rozhodnutie? Towercom reagoval, že zmluva platí do konca roka.
Osobne si nemyslím, že ide o definitívne rozhodnutie. Ide skôr o nejaký strategický krok na dosiahnutie lepších podmienok na zlepšenie obchodnej pozície pri šírení v terestriáli. Avšak rovnako si myslím, že Markíza ráta aj s plánom B. V prípade, že by sa s Towercomom nedohodli, tak by z terestriálu naozaj odišla. Dôvod, prečo tak koná, je úplne jednoduchý – terestriál má vysoké pokrytie, ale relatívne nízku penetráciu zákazníkov. Zároveň sú tam dosť veľké náklady na distribúciu. Markíze, ktorá postupne prechádza na pay TV model, terestriál už nesedí. Aj preto, že je to jedna z mála platforiem, kde musí platiť za distribúciu, a naopak, pri ostatných platformách tie peniaze získava od nich.


Využila Markíza pri tomto kroku fakt, že DVB-T dnes využíva 10 – 15 % domácností?
Určite áno, Markíza čísla pozná presne. Potom sú tu aj ďalšie štatistiky, o ktorých sa nie vždy hovorí, ako je penetrácia terestriálneho príjmu na druhých a každých ďalších televíznych prijímačoch v domácnosti. Podľa ďalších štatistík ide 20 – 25 percent. Inými slovami, ide o zákazníkov, ktorí využívajú terestriál ako alternatívu v domácnosti. Nie je to hlavný televízny zdroj.


Hovorme o tom, že Markíza definitívne odchádza z terestriálu a príde o časť divákov. Čo to bude znamenať pre prevádzkovateľov a operátorov? Teda pre vás?
Podľa našich informácií sa Markíza bude snažiť výpadok príjmov získať zvýšením poplatkov za HD obsah, prípadne ďalšie doplnkové služby, ako sú archívy či OTT distribúcia. Je možné, že budú prebiehať nové rokovania s Markízou ohľadne týchto cien. Markíza ohlasuje na koniec roka koniec bezplatného SD vysielania, minimálne na satelitnej platforme, za týchto okolností by bol HD obsah výlučne plateným obsahom.

Ako budú chcieť operátori osloviť 10 – 15 percent ľudí, ktorým od januára bude chýbať v ponuke Markíza? Je to viac ako pol milióna ľudí.
Ak môžem hovoriť za svoju materskú firmu Antik Telekom, Markíza v našej sieti bude v balíčku, ktorý pridávame k internetu. Za ostatných providerov sa vyjadriť nemôžem. Iste, môžu vytvoriť balíček za nejakú drobnú cenu, alebo si tie zvýšené náklady budú zrážať zo svojich marží. Ale nielen pre nás sa otvára ďalší priestor. Aj pre nových vysielateľov, pre zaujímavé a silné brandy z iných krajín, teda z Česka. Prima ohlásila vstup na Slovensko. Pravdepodobne chce využiť otvorenú pozíciu v terestriáli. Ak prinesie kvalitný obsah, možno ľuďom v terestriáli nahradí samotnú Markízu.

Rokujete s Primou?
S Asociáciou nie sme zatiaľ v žiadnom kontakte. (Slovenská asociácia pre káblové telekomunikácie, SAKT), ale predpokladám, že v určitom čase začneme viesť nejaké rokovania.

A Skylink? Začal vyjednávať s Primou?
Nemám tieto informácie, keďže Skylink nie je členom našej asociácie.

Ale Antik Telecom je členom Asociácie.
V čase, keď bude nový kanál Primy v reálnej podobe, určite jeho vysielateľa oslovíme.

Aký potenciál má na našom trhu nová plnoformátová free to air televízia?
Kanály ako Prima či Nova sú tu silnými brandmi a ľudia sú tu na ne zvyknutí aj preto, že väčšina ľudí ich má vo svojej ponuke. Ak sa jeden z vysielateľov rozhodne vstúpiť do terestriálu a jeho programová štruktúra nebude založená len na vlastnej produkcii, ale aj na zahraničných akvizíciách a ak sa prispôsobí aj diváckej náture, je tu istá šanca, že by mohol divákom Markízu nahradiť. Netvrdím, že sa to dá úplne, ale môže jej odkrojiť z reklamného koláča. A aj televízii JOJ.

Budete teda rokovať s Markízou o nových cenách. Percentuálne sa o koľko môžu zvýšiť?
Netrúfam si to odhadnúť, ale predpokladám, že Markíza pozná ceny ostatných payTV vysielateľov. Bude sa snažiť dostať na nejakú štandardnú úroveň silnejšieho payTv kanálu na slovenskom území.

Budete zvyšovať ceny balíčkov? Utrpí divák?
V tejto chvíli, keď ešte nepoznáme nové obchodné podmienky distribúcie kanálov skupiny Markíza, je ešte ťažko predpokladať dosah na operátora a následne na zákazníkov.

Vráťme sa k problematike nedovoleného šírenia českých staníc v balíčkoch operátorov. Ako je možné, že sa tam vôbec dostali?
Musíme túto otázku vnímať v historickej súvislosti. České kanály boli vždy bežnou súčasťou televíznych balíčkov terajších operátorov už pred pätnástimi – dvadsiatimi rokmi. A noví operátori tiež nechceli byť konkurenčne neznevýhodňovaní, preto automaticky nasadzovali české stanice do svojich balíčkov, aj bez súhlasu vysielateľov.


Inými slovami, vy vlastne hovoríte, že tí operátori neplatia vysielateľom žiadne peniaze, ako je to v prípade napríklad Markízy či JOJ.
V prípade kanálov skupiny Markíza či Joj sú nastavené medzi operátorom a vysielateľom dohodnuté obchodné podmienky, pri ktorých následne dochádza k ich plneniu.

Prečo Prima alebo Nova tie stanice jednoducho nevypnú?
Vzhľadom na aktuálnu technológiu televízia vysielateľ nemá veľké možnosti, aby stream od operátora stiahla. Operátor môže stream získať od nejakého satelitného poskytovateľa, ktorý ho napríklad šíri.

To znamená, že tento problém nemajú iba českí vysielatelia. Pravdepodobne sa v balíčkoch nachádzajú aj iné stanice – poľské, maďarské, rakúske.
Nie je to otázka iba českých staníc, teoreticky by to mohli byť aj stanice ostatných minorít, ktoré ste spomínali.

Teda aj prakticky. Ako vidíte situáciu s českými stanicami? Skončia v balíčkoch do konca roka?
Túto iniciatívu momentálne vyvíja hlavne skupiny Nova, teda CME. Tých snáh bolo v minulosti viacero a ani jedna nedopadla pozitívne pre českých vysielateľov. A čo sa týka vypínania českých staníc, to, samozrejme, závisí od aktivít CME. Pokiaľ získajú dohodu s relevantnou časťou trhu, naša asociácia sa bude snažiť zabezpečiť, aby jednotliví provideri stiahli tieto stanice zo svojej ponuky. Podmienkou je však dosiahnutie dohody s relevantnou časťou trhu bez ohľadu na veľkosť operátora a technologickú platformu, na ktorej funguje samotný operátor.


Nepredpokladáte, že Prima International je práve signál k tomu, že aj druhá najväčšia česká skupina sa u nás bude pokúšať o to isté čo CME? Teda o zabránenie konca šírenia staníc bez povolenia?
Predpokladám, že to je skôr snaha o vyplnenie náhle uvoľneného priestoru v terestriálnej platforme ako signál k vypínaniu kanálov skupiny Prima na slovenskom trhu.

Teoreticky, ak dôjde k momentu, že sa české stanice budú vypínať z balíčkov, ako budete reagovať, keď príde vlna nespokojných divákov?
V prípade, ak bude platiť celoslovenská dohoda o vypínaný českých kanálov z ponuky operátorov a následne bude uskutočnená aj dostatočná edukácia zákazníkov zo strany vysielateľov aj operátorov podporená umiestnením alternatívnych kanálov do ponuky, tak vlna nespokojných zákazníkov nemusí byť až tak výrazná.

Kto je Vlastimil Lakatoš?
Od roku 2009 pracuje ako manažér IPTV pre spoločnosť ANTIK Telecom, v rámci ktorej v tom istom roku spoluzakladal Tango Digitálnu Televíziu – jednu z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich digitálnych
televíznych služieb na slovenskom trhu. V roku 2011 stál taktiež pri zrode programovej televíznej
služby TV Piánko. Je členom Slovenskej asociácie pre káblové telekomunikácie (SAKT).

01 - Modified: 2023-12-15 11:26:54 - Feat.: - Title: Ceny za športové licencie sú za hranicou únosnosti, tvrdia zástupcovia 3 najsilnejších slovenských televízií 02 - Modified: 2022-09-05 15:01:08 - Feat.: - Title: Médiá majú platiť špeciálny odvod: Je to nesystémové a diskriminačné, odkazujú vysielatelia 03 - Modified: 2022-06-30 09:35:02 - Feat.: - Title: ta3 uviedlo novú reláciu Vaša pošta 04 - Modified: 2020-07-30 18:54:14 - Feat.: - Title: Reklama v televízii: situácia sa v lete vracia do normálu 05 - Modified: 2018-09-06 10:52:59 - Feat.: - Title: Kontroverzné pravidlá pri šírení televízneho obsahu
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 07:27