Nezhody v IAB Slovakia nabrali rýchly spád. IAB monitor už na budúci rok nebude spadať pod IAB Slovakia. Shutterstock
StoryEditor

IAB Monitor odíde z IAB Slovakia. Aké zmeny čakajú meranie webov?

05.02.2025, 21:10

Valné zhromaždenie IAB Slovakia schválilo zásadnú reorganizáciu združenia. Meranie webov prejde na tretiu stranu. 

Už minulý týždeň sme v Stratégiách písali o nezhodách, ktoré vládnu v organizácii IAB Slovakia. 15 nespokojných členov, medzi ktorými sú zástupcovia médií aj mediálnych agentúr, navrhlo zmeny vo fungovaní organizácie. Valné zhromaždenie väčšinu z nich schválilo.

Najzásadnejším krokom je odčlenenie IAB monitora, ktorý zabezpečuje meranie webov od IAB Slovakia. Túto zmenu navrhla skupina mediálnych agentúr GroupM. Meranie by tak už od 1.4.2026 malo prejsť na tretiu stranu.

Ako sa táto zmena rodila?

Publisheri na minulotýždňovom zasadnutí Valného zhromaždenia IAB Slovakia najskôr presadili zmenu, podľa ktorej o IAB monitore budú rozhodovať už iba tí, ktorí zaň platia. Teda médiá zapojené do merania a mediálne agentúry, ktoré odoberajú autorizované dáta. Títo si následne zmenili spôsob tvorby cenníka a už iba oni hlasovali o odčlenení IAB monitora od IAB Slovakia. Valné zhromaždenie tento návrh schválilo a poverilo Správnu radu IAB, aby zabezpečila odčlenenie merania do 31.3.2026.

Čo ďalej?

Dnes je otázne, kto bude meranie od budúceho roku spravovať. Alternatív je viacero a vydavatelia o nich budú v nasledujúcich mesiacoch diskutovať. Je možné, že si vytvoria novú organizáciu, ktorá uzavrie zmluvu s výskumnou spoločnosťou Gemius. V hre je aj možnosť, že to celé zabezpečí Gemius.

Čo bude s IAB?

IAB Slovakia si teraz musí usporiadať svoje vnútorné pomery. Po odčlenení merania webov zostane organizácii druhá časť agendy, ktorá prioritne súvisí s rozvojom a kultiváciou digitálneho trhu. Juraj Janošovský, šéf GroupM Slovensko, v nedávnom rozhovore pre Stratégie zdôraznil, že združenie venuje značnú časť svojej energie téme merania online návštevnosti, čo odpútava pozornosť od ostatných tém. „Máme pocit, že je namieste viac sa orientovať na rozvoj lokálneho digitálneho trhu - cez vzdelávanie, informovanie a propagáciu trhu, ako aj zjednocovanie etických a legislatívnych rámcov. V týchto oblastiach by sme uvítali zvýšenú aktivitu IAB a myslíme si, že toto je spôsob, ako sa k tomu dopracovať,“ povedal Janošovský.

O stanovisko k téme sme požiadali aj IAB. Výkonná riaditeľka združenia Daša Karpelová si najskôr chce počkať na Správnu radu. Tá od Valného zhromaždenia ešte nezasadala. 

01 - Modified: 2025-01-29 09:29:34 - Feat.: 0 - Title: Nervozita pred valným zhromaždením IAB Slovakia. Hrozí rozpad organizácie 02 - Modified: 2025-01-29 09:28:47 - Feat.: 0 - Title: GroupM navrhuje odčleniť meranie IAB Monitor od IAB Slovakia a presunúť ho na tretiu stranu
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. marec 2025 03:55