StoryEditor

Reklamný trh stále ťahajú televízie. V objeme investícii ich však doháňajú online formáty

20.02.2025, 12:01
  • Slovenský mediálny trh kontinuálne rastie. Bude to tak aj v roku 2025? 
  • Zátupcovia mediálnych agentúr predikovali, ktoré segmenty naďalej porastú a kde môžeme očakávať pokles:
  • Patrik Sabo zo Zenithu upozorňuje, že hoci dáta hovoria o náraste online výdavkov, televízia je stále mediatypom číslo jeden.
  • Podľa Petra Seyferta z Unimedie, najviac rastúce formáty budú podcasty, krátke video, mikro-influenceri a gaming.
  • Juraj Janošovský z GroupM predikuje, že rok 2025 bude kľúčový pre rast retail médií.
  • Jana Tužinská z OMD očakáva, že efektívne kampane prinesú AI inovácie, rozšírená realita a nové platformy.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Slovenský mediálny trh kontinuálne rastie. Treba sa v roku 2025 pripraviť na rapídny vzostup alebo nás, naopak, čaká pokles? Ťažko povedať. Zo zástupcami mediálnych agentúr sa však pokúsime na nasledujúcich stranách predikovať, čo nás čaká a čo neminie.

Ich odhady vývoja trhu sú síce optimistické, ale do istej miery opatrné. Často sa odvolávajú na ekonomickú neistotu. Čo spôsobí zdražovanie, konsolidačné opatrenia či rastúce dane? To dnes nik nevie povedať. Isté však je, že ak príde k ochladeniu ekonomiky či zhoršeniu spotrebiteľských nálad, prejaví sa to aj v investíciách do reklamy. „Dôležitá bude flexibilita, schopnosť inovovať a adaptovať sa. S rastúcim pokrokom AI rastie aj dopyt po technicky vyspelejších riešeniach komunikácie s dôrazom na personalizáciu a kvalitnú analýzu dát s cieľom efektívne napĺňať obchodné ciele našich klientov,“ upozorňuje Zuzana Gogolová zo Starmedie.

Podľa Petra Seyferta z Unimedie sa treba na vývoj mediálnych investícií pozerať z hľadiska jednotlivých segmentov. „Pokles predikujeme v automobilovom segmente, na opačnom spektre bude rastúci retail segment, ktorý má zároveň najvyšší podiel na celkovom objeme mediálnych investícií.“Aj on však upozorňuje na vonkajšie vplyvy. „Najmä pre negatívne externality, ktoré sa začnú prejavovať počas roka, predikujeme iba mierny medziročný nárast mediálnych investícií o tri percentá.“

Managing director OMD Jana Tužinská považuje za kľúčové, ako sa bude vyvíjať ekonomická situácia vrátane inflácie, úrokových sadzieb či spotrebiteľských výdavkov. „Predpokladá sa, že HDP bude pokračovať v raste, avšak tlak na spotrebiteľské výdavky z dôvodu rastúcej inflácie a zvýšenia DPH, ako aj iných skrytých daní a poplatkov môže zaťažiť peňaženky spotrebiteľov. Naproti tomu nízka nezamestnanosť a opatrenia na podporu zamestnanosti môžu pozitívne ovplyvniť spotrebu. Regulované ceny plynu by mohli mať tiež pozitívny vplyv na spotrebiteľské výdavky, čo by mohlo zmierniť niektoré negatívne dosahy spôsobené infláciou.“

Odhad mediálnych investícií pre rok 2025
(V NN cenách v miliónoch eur)

  Media&Digital
Services
Mediabrands

Zenith

GroupM Unimedia
TV 212,6 219,5 255 213 213,9
Internet 228,7 234 247 418 214,1
Print 20,2 25 30 26 19,7
OOH 18,1 29,3 28 32 16,9
Rádio 22,8 24,3 25 28 22,4
Cinema 1,8 3,7 3 2 1,6
SPOLU 504 535,8 588 719 488,6

 

Mediálci sa zhodujú, že rok 2025 bude pozitívnym pre rastúce formáty. Tými by mali byť podcasty, videá s krátkymi stopážami, online formáty retailových médií aj gaming. „Dôležitým trendom je rozvoj retail médií, ktorý má na Slovensku nízku štartovaciu bázu, no predpokladáme rast o +44,8 %, pričom rok 2025 by mal byť kľúčovým štartovacím bodom,“ predikuje Juraj Jánošovský z GroupM. O retail médiách však počúvame už zopár rokov a segement je stále akoby v plienkach. Z prostredia najsilnejších retailových hráčov však vieme, že už urobili zásadné investície a očakávajú, že segment sa naplno rozbehne. Či to bude už v tomto roku, je dnes náročné povedať s absolútnou istotou.

Televízia alebo online? Irelevantné

Peter Valentovič z Media & Digital Services upozorňuje na to, že stále nemáme exaktné dáta, na základe ktorých by sme mohli presne porovnať výdavky. V online pracujeme s údajmi z IAB a pri televíziách s odhadmi na základe peoplemetrových meraní. Riešiť však, či je silnejšia televízia alebo online, v dnešnej dobe podľa neho vôbec nemá zmysel. „Digitalizácia jednotlivých mediatypov je realita a význam ich segmentácie podľa ‘starých pravidiel‘ bude preto strácať na význame.“ Oficiálne dáta podľa Patrika Saba zo Zenithu stále hovoria o citeľnom náraste online výdavkov, no televízia je stále mediatypom číslo jeden. „Tieto dáta reflektujú výdavky najsilnejších inzerentov na slovenskom trhu. Potom tu však máme tisíce až desaťtisíce malých inzerentov, ktorí inzerujú v globálnych platformách, akými sú prevažne Google a Meta. Hoci každý s relatívne nízkym budgetom, no dohromady spravia zásadný objem. Tieto investície je však prakticky nemožné odhadnúť v rámci celkových výdavkov a globálni hráči dáta o výdavkoch, bohužiaľ, nezdieľajú.“

AI, AI, AI

Optimis...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-18 16:35:01 - Feat.: 0 - Title: Marketéri hlásia masívny nástup AI SEO. Kto zmešká vlak, je mimo hry 02 - Modified: 2025-01-21 08:34:01 - Feat.: 0 - Title: Ľuboš Kamenistý z Our media: Pokles príjmov z reklamy a zmeny v spotrebiteľskom správaní nás nútia hľadať nové spôsoby financovania 03 - Modified: 2024-12-13 13:03:23 - Feat.: 0 - Title: Biznismarketingová stratégia: Potrebujete ju aj vy?
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
06. apríl 2025 14:36