Ide o výsledok globálnej kampane, ktorú iniciovala medzinárodná asociácia Two Sides. Tá vyzvala približne tri tisícky významných medzinárodných firiem, aby sa zbavili zavádzajúcich ekologických vyjadrení týkajúcich sa papiera.
Medzi tieto tvrdenia patria napríklad „Go Green – Go Paperless“ alebo „Zvoľte elektronickú fakturáciu a pomôžte zachrániť stromy“.
Nárast tohto takzvaného greenwashingu je však často spôsobený skôr ekonomickými než ekologickými faktormi a jeho kroky nezodpovedajú požiadavkám spotrebiteľov. Tí podľa najnovšieho prieskumu Two Sides Trend Tracker z tohto roka chcú mať až v 76 % prípadov právo vybrať si, akou formou budú prijímať komunikáciu, a 56 % z nich sa domnieva, že ekologické dôvody sú zo strany firiem neúprimné. Napríklad 48 % opýtaných uprednostňuje čítanie časopisov na papieri.
Na tlači záleží
Napriek neustálemu rastu digitálnych platforiem nový výskum Two Sides Trend Tracker 2025 survey ukazuje, že spotrebitelia naďalej pripisujú vysokú hodnotu tlačeným médiám, najmä pokiaľ ide o porozumenie, dôveru a učenie.
Pandémia Covid-19 spôsobila zmenu v spôsobe konzumácie médií v prospech digitálnych platforiem. Podľa výsledkov tohoto prieskumu aktuálne rastie preferencia číania časopisov, kníh či dôležitých dokumentov v tlačenej forme.
V skutočnosti:
- 65 % európskych spotrebiteľov uprednostňuje tlačené knihy (nárast z 53 % v roku 2021)
- 48 % uprednostňuje tlačené časopisy (z 35 % v roku 2021)
- 33 % uprednostňuje tlačené produktové katalógy (z 21 % v roku 2021)
Pokiaľ ide o zásadné informácie ako lekárske údaje, finančné výpisy či právne dokumenty, spotrebitelia konzistentne uprednostňujú tlač pred digitálom pre jej bezpečnosť, zrozumiteľnosť, spoľahlivosť a trvalosť:
- 47 % preferuje tlačené príbalové letáky a návody k liekom
- 27 % stále uprednostňuje papierové faktúry a výpisy
- 36 % uprednostňuje tlačené informácie od lekárov a nemocníc
- 76 % chce mať právo výberu a nechce byť nútených do výlučne digitálnej formy
Jonathan Tame, výkonný riaditeľ Two Sides Europe, uvádza: „Zistenia z tohto roka odrážajú stabilizovaný a pozitívnejší postoj spotrebiteľov. Hoci digitálne nástroje sú užitočné, ľudia si čoraz viac uvedomujú jedinečné prednosti tlače – najmä tam, kde záleží na porozumení, pamäti a dôvere.“
Úloha tlače vo vzdelávaní a porozumení
- 58 % verí, že študenti sa učia lepšie z tlačených materiálov než z digitálnych
- 45 % tvrdí, že lepšie rozumejú správam v tlači než online
- 49 % sa obáva straty tlačených novín

