Two Sides je medzinárodná organizácia, ktorá sa zameriava na vyvracanie mýtov o neekologickej povahe papiera. Zdôrazňuje reálne údaje o obnoviteľnom lesnom hospodárstve a vysokej miere recyklácie papiera.
StoryEditor

Na tlači záleží. Celosvetová kampaň búra ekologické mýty o papieri

06.08.2025, 15:55
Autor:
lezlez

Viac ako 1300 spoločností z celého sveta sa zaviazalo odstrániť zo svojich informačných materiálov nepravdivé ekologické tvrdenia týkajúce sa papiera a výrobkov z neho, medzi ktoré patria aj noviny a časopisy.

 Ide o výsledok globálnej kampane, ktorú iniciovala medzinárodná asociácia Two Sides. Tá vyzvala približne tri tisícky významných medzinárodných firiem, aby sa zbavili zavádzajúcich ekologických vyjadrení týkajúcich sa papiera.

Medzi tieto tvrdenia patria napríklad „Go Green – Go Paperless“ alebo „Zvoľte elektronickú fakturáciu a pomôžte zachrániť stromy“.

Nárast tohto takzvaného greenwashingu je však často spôsobený skôr ekonomickými než ekologickými faktormi a jeho kroky nezodpovedajú požiadavkám spotrebiteľov. Tí podľa najnovšieho prieskumu Two Sides Trend Tracker z tohto roka chcú mať až v 76 % prípadov právo vybrať si, akou formou budú prijímať komunikáciu, a 56 % z nich sa domnieva, že ekologické dôvody sú zo strany firiem neúprimné. Napríklad 48 % opýtaných uprednostňuje čítanie časopisov na papieri.

Na tlači záleží 

Napriek neustálemu rastu digitálnych platforiem nový výskum Two Sides Trend Tracker 2025 survey ukazuje, že spotrebitelia naďalej pripisujú vysokú hodnotu tlačeným médiám, najmä pokiaľ ide o porozumenie, dôveru a učenie.

Pandémia Covid-19 spôsobila zmenu v spôsobe konzumácie médií v prospech digitálnych platforiem. Podľa výsledkov tohoto prieskumu aktuálne rastie preferencia číania časopisov, kníh či dôležitých dokumentov v tlačenej forme. 

V skutočnosti:

  • 65 % európskych spotrebiteľov uprednostňuje tlačené knihy (nárast z 53 % v roku 2021)
  • 48 % uprednostňuje tlačené časopisy (z 35 % v roku 2021)
  • 33 % uprednostňuje tlačené produktové katalógy (z 21 % v roku 2021)

Pokiaľ ide o zásadné informácie ako lekárske údaje, finančné výpisy či právne dokumenty, spotrebitelia konzistentne uprednostňujú tlač pred digitálom pre jej bezpečnosť, zrozumiteľnosť, spoľahlivosť a trvalosť:

  • 47 % preferuje tlačené príbalové letáky a návody k liekom
  • 27 % stále uprednostňuje papierové faktúry a výpisy
  • 36 % uprednostňuje tlačené informácie od lekárov a nemocníc
  • 76 % chce mať právo výberu a nechce byť nútených do výlučne digitálnej formy

Jonathan Tame, výkonný riaditeľ Two Sides Europe, uvádza: „Zistenia z tohto roka odrážajú stabilizovaný a pozitívnejší postoj spotrebiteľov. Hoci digitálne nástroje sú užitočné, ľudia si čoraz viac uvedomujú jedinečné prednosti tlače – najmä tam, kde záleží na porozumení, pamäti a dôvere.“

Úloha tlače vo vzdelávaní a porozumení

  • 58 % verí, že študenti sa učia lepšie z tlačených materiálov než z digitálnych
  • 45 % tvrdí, že lepšie rozumejú správam v tlači než online
  • 49 % sa obáva straty tlačených novín

 

01 - Modified: 2024-10-30 08:29:10 - Feat.: - Title: Zelená príloha 2024: ESG je revolúciou v marketingu 02 - Modified: 2023-06-16 14:00:08 - Feat.: - Title: Hovorca U.S.Steel: Greenwashing nás netrápi, na všetko máme tvrdé dáta 03 - Modified: 2023-06-12 07:34:22 - Feat.: - Title: Boj proti greenwashingu sa stupňuje, v hre sú aj mastné pokuty 04 - Modified: 2023-05-19 07:34:49 - Feat.: - Title: Marketéri zažívajú zásadný obrat. Stávajú sa tvorcami hodnôt
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. december 2025 20:09