Prinášame prehľad výdavkov do reklamy za posledných 10 mesiacov v roku 2015 vo vybraných segmentoch.
Reťazce
Medzi reťazcami najviac investoval na svoju propagáciu Lidl (vyše 25 miliónov eur). Lidl charakterizujú kampane známych kuchárov Romana Paulusa a Marcela Ihnačáka. Lidl je lídrom nielen, čo sa týka výdavkov do reklamy, ale tiež je v odborných kruhoch označovaný za benchmark v komunikácii na Facebooku. Podľa Socialbakers patril Lidl dlhodobo k značkám s najvyšším počtom celkových fanúšikov (zo zahraničia i zo Slovenska), momentálne je s počtom fanúšikov na treťom mieste, predbehla ho Kofola, ktorej výrazne pomohla kampaň s internetovým meme psom Tuna. Kofola má momentálne najvyšší počet fanúšikov, vyše 500 000, na druhom mieste je Samsung, ktorý je paradoxne kritizovaný za to, že na svojom Facebooku komunikuje striedavo v slovenčine a češtine. Napriek tomu mu to vynieslo vyše 450 000 fanúšikov.
Reťazce | Rok 2015 (prvých 10 mesiacov) |
LIDL | 25 638 184 eur |
KAUFLAND | 12 280 042 eur |
BILLA | 10 007 527 eur |
COOP JEDNOTA | 8 772 223 eur |
TESCO | 5 384 416 eur |
TERNO | 943 980 eur |
HYPERNOVA | 840 941 eur |
CBA | 380 658 eur |
FRESH | 264 074 eur |
METRO | 134 114 eur |
Lidl v roku 2015 mal spomedzi všetkých značiek na slovenskom Facebooku niekoľkokrát najúspešnejší post. V prípade Facebook postu sa podľa Socialbakers berie do úvahy počet interakcií, zdieľaní, lajkov a pod. Pozrite si ukážku jedného z nich, konkrétne za mesiac október 2015. Lidl tiež ako prvý na Slovensku vyskúšal reklamu na Instagrame v čase, keď ju Instagram povolil celosvetovo, takisto v októbri tohto roka. Toto je najúspešnejší Facebook post v októbri 2015 spomedzi všetkých značiek, ktoré komunikujú na slovenskom Facebooku:
Takto vyzerá ukážka reklamy Lidl:
Lidl momentálne chystá redizajn predajní, chce byť viac luxusnejší.
Operátori
Vo výdavkoch do reklamy tradične bojujú medzi sebou traja najsilnejší hráči - Slovak Telekom, Orange a O2. S vyše 20 miliónmi za prvých 10 mesiacov v roku 2015 je na prvom mieste Slovak Telekom.
Telco | Rok 2015 (prvých 10 mesiacov) |
TELEKOM | 20 478 623 eur |
ORANGE | 18 427 936 eur |
O2 | 14 173 916 eur |
FUNFON | 5 202 452 eur |
4KA | 3 676 287 eur |
TESCO MOBILE | 2 026 714 eur |
Slovak Telekom čakala na prelome rokov 2014 a 2015 zmena na poli reklamných agentúr. Reklamné agentúry bojovali o rozpočet operátora, napokon sa operátor rozhodol pre staronovú agentúru, s ktorou spolupracuje vyše 11 rokov - MUW Saatchi&Saatchi. Posledný rok môžeme Slovak Telekom poznať aj vďaka Petrovi Saganovi, ktorý učinkuje v reklamách operátora. Známa je i slovná prešmyčka S4GAN. Údajne tento nápad rozhodol o výsledku tendra a teda že pôvodná agentúra zostáva naďalej dvornou agentúrou operátora.
Pivo | Rok 2015 (prvých 10 mesiacov) |
ZLATY BAZANT | 2 754 681 eur |
CORGON | 1 616 098 eur |
KRUSOVICE | 1 369 608 eur |
STRONGBOW | 1 236 313 eur |
KELT | 971 346 eur |
KINGSWOOD | 934 965 eur |
SARIS | 924 430 eur |
HEINEKEN | 915 604 eur |
PILSNER URQUELL | 734 080 eur |
VELKOPOPOVICKY KOZEL |
636 171 eur |
Zlatý Bažant v roku 2015 prešiel výraznou zmenou v komunikácii. Upustil od svojej úspešnej reklamnej komunikácii, ktorú sme mohli poznať pod názvom Svet a Slováci či Svetové Slovensko. Po siedmich rokoch pristúpili v roku 2015 k výmene agentúry. Ich dvornú agentúru Istropolitana Ogilvy vystriedala agentúra Wiktor Leo Burnett. Výsledkom je nová komunikácia od apríla 2015 a vyzerá takto:
Ako sa značky Zlatý Bažant a Slovak Telekom vyvíjali v čase a aká bola ich prvá reklama si pozrite na tomto linku.
Banky
Vyše 15,5 miliónov eur investovala do reklamy Slovenská Sporiteľňa.
Banky | Rok 2015 (za prvých 10 mesiacov) |
SLOVENSKA SPORITELNA | 15 546 261 eur |
PRIMA BANKA | 14 612 757 eur |
TATRA BANKA | 9 807 371 eur |
ZUNO | 8 565 239 eur |
VUB BANKA | 8 549 787 eur |
POSTOVA BANKA | 7 798 150 eur |
CSOB | 6 883 229 eur |
RAIFFEISENBANK | 6 093 369 eur |
PRVA STAVEBNA SPORITELNA | 5 570 580 eur |
TESCO FINANCNE SLUZBY | 5 045 195 eur |
Slovenská sporiteľňa momentálne prechádza personálnymi zmenami na marketingových pozíciách, z jednej z pozícií odchádza Roman Matulík. O zmene budeme informovať v nasledujúcich dňoch.
Slovenská sporiteľňa má vyše 10 rokov dvornú agentúru Creo Young & Rubicam. Pred dvomi rokmi uskutočnila tender, v ktorom si vyberala novú reklamnú agentúru. Tak ako v prípade tendra Slovak Telekomu, ostala aj Slovenská sporiteľňa so svojou staronovou agentúrou.
Ukážka spotu SLSP:
Auto-moto
Z automobilových spoločností najväčšie výdavky do reklamy má ŠKODA Auto Slovensko.
Automotive | Rok 2015 (prvých 10 mesiacov) |
SKODA | 8 771 112 eur |
HYUNDAI | 7 092 691 eur |
KIA | 6 737 432 eur |
PEUGEOT | 6 064 420 eur |
CITROEN | 5 374 703 eur |
RENAULT | 5 156 593 eur |
NISSAN | 5 100 929 eur |
OPEL | 3 630 067 eur |
VOLKSWAGEN | 2 263 623 eur |
SEAT | 2 208 544 eur |
"Škodovku" môžeme poznať aj z tejto reklamy:
Alkohol
Zo sledovaných segmentov najmenej investuje do reklamy segment Alkohol, ktorý zahŕňa destiláty či vínne značky. Tu najviac investoval Stock Fernet.
Alkohol (destiláty + víno) | Rok 2015 (za prvých 10 mesiacov) |
STOCK FERNET | 834 144 € |
CAPTAIN MORGAN | 532 024 € |
NICOLAUS | 525 052 € |
ARARAT | 425 844 € |
IMPERATOR | 400 099 € |
TULLAMORE DEW | 392 436 € |
FAMILIA PREMIUM | 373 320 € |
HUBERT | 363 394 € |
VITIS PEZINOK | 273 199 € |
BECHEROVKA | 229 365 € |
Zdroj: TNS Slovakia
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločnosti a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Zdroj: Erika Brindzová