Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
21.06.2020, 14:40

Týždeň v médiách: Google a jeho dvojaký meter na americké médiá

Kauza, za ktorú si gigant môže sám.

Týždeň v médiách: Google a jeho dvojaký meter na americké médiá
Zdroj: Reuters

Počas uplynulých dní sa v USA stali dve menšie médiá terčom kritiky spoločnosti Google. Kritika spoločnosti Google ale nadobudla vážnejšie rozmery, keďže globálny hráč sa rozhodol, že weby The Federalist a Zero Hedge nezaradí na svoju reklamnú platformu Google Ads. Pre oba weby, to znamená zásah do ich ekonomických príjmov. Rozhodnutie Googlu v USA vyvolalo niekoľko otáznikov.

Čo sa vlastne stalo? Oba weby, The Federalist ako aj Zero Hedge, sú podľa americkej spoločnosti konzervatívne, ba až krajne pravicové portály. Zatiaľ čo Zero Hedge dostal stopku od Google kvôli rasistickému obsahu, druhý portál The Federalist dostal "len" napomenutie, a to za rasistické komentáre pod svojimi článkami. Google svoje rozhodnutie háji tým, že pre vydavateľov má prísne pravidlá, ktoré sa vzťahujú na obsah, pri ktorom sa zjavuje Google reklama. Za nevhodný obsah Google považuje taký, ktorý podnecuje rasovú diskrimináciu, netoleranciu, nenávisť a podobne. "Keďže oba weby porušili tieto pravidlá, zakročili sme", obhajuje svoje rozhodnutie Google.

Do tohto prípadu sa zapojila aj NBC News, ktorá informovala o rozhodnutí Google demonetizovať oba weby. Google neskôr správu poopravil, s tým, že demonetizácia sa týka iba webu Zero Hedge, zatiaľ čo The Federalist dostal napomenutie, aby čo najskôr odstránil všetky rasistické komentáre pod článkami.

Web Zero Hedge je prekvapený, že na pozastavenie z reklamnej platformy Google upozornila najskôr NBC News. A zároveň poukazuje na spoluprácu NBC News s dvoma inštitúciami Stop Funding Fake News (Stop financovaniu falošných správ) a Center for Countering Digital Hate (Centrum pre boj proti digitánej nenávisti). Podľa Zeho Hedge bola prvá správa, v ktorej NBC News uverejnila informáciu o tom, že oba weby Google postihol tak, že ich demonetizoval spolovice nepravdivá, obzvlášť potom, čo samotný Google túto správu dementoval vlastným statusom:

Web Zero Hedge poukazuje aj na to, že NBC News vo svojom článku informáciu uviedla neskôr správne, avšak bez akéhokoľvek ospravedlnenia. Dotknutý portál nepovažuje túto situáciu za kvalitnú žurnalistiku, ale za bohapustý aktivizmus. Mimochodom, o tom, ako dnes v USA prebieha boj medzi médiami na odlišných stranách, si napíšeme neskôr.

A ešte jedna vec na tomto celom prípade pohoršila amerických konzervatívnych politikov v súvislosti s chybnou informáciou a zároveň rozhodnutím spoločnosti Google napomenúť The Federalist za ich zodpovednosť v diskusných fórach pod článkami. Konzervatívni politici napadli Google za jeho dominantné postavanie v reklamnom priestore a pripomenuli, že je potrebné zmeniť v zákone článok 230, ďalší na rovinu napísali, že "britskí ľavicoví aktivisti" spolu s NBC donútili Google konať proti The Federalist.

O čom sa píše v článku 230 v americkom zákone? Ide o časť Telekomunikačného zákona, ktorá hovorí o tom, že žiaden poskytovateľ či užívateľ onlinovej služby sa nebude považovať za vydavateľa respektíve publishera, ak zverejní na svojich platformách obsah tretích strán. Aj to je dôvod, prečo je okolo zásahu Google portálu The Federalist toľko otáznikov.

Český server Echo24 išiel dokonca tak ďaleko (podobne ako nie jedno konzervatívne médium či politik v USA), že prirovnal situáciu k cenzúre Google a zároveň napísal, že Google sa chytil do vlastnej pasce. Týmto krokom je bližšie k vlastnej regulácii technologických gigantov, napísal autor článku v Echu24.cz.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.