Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook

Dopyt spotrebiteľov po zelených, obnoviteľných či udržateľných tovaroch a službách rastie spolu s ich obavou o stav životného prostredia. Výsledkom je zvýšený záujem podnikateľov investovať do green marketingu. Podnikatelia si často neuvedomujú, resp. si uvedomiť nechcú, že aj tento trh má svoje pravidlá a že ich porušením sa môžu dopustiť greenwashingu. Preto sme sa pozreli na to, aké sú jeho najčastejšie formy, aké má následky a ako ho regulujeme na Slovensku.

42 percent v roku 2020 – toto je percentuálny podiel green marketingových reklám v online priestore, pri ktorých mali orgány na ochranu spotrebiteľa v rámci EÚ dôvod domnievať sa, že sú nepravdivé či klamlivé, a preto môžu byť považované za greenwashing. Prieskum bol iniciovaný Európskou komisiou.

Samotný greenwashing zatiaľ svoju zákonnú definíciu nemá. Vo všeobecnosti ním možno rozumieť takú reklamnú praktiku, ktorou sa podnikateľ snaží presvedčiť spotrebiteľov, že robí pre ochranu životného prostredia viac, než to v skutočnosti je. Praktickým príkladom môže byť nové zelené logo fastfoodu z dôvodu, že prešiel z plastových slamiek na papierové, či používanie rôznych, aj vymyslených, „eko-friendly“ označení.

Na úvod je potrebné uviesť, že absencia zákonnej definície neznamená, že greenwashing je povolený. V Slovenskej republike a v Európskej únii voči nemu môžu bojovať tak jednotlivci, ako aj obchodné spoločnosti. Obchodné spoločnosti môžu svoje nároky oprieť o nekalosúťažné ustanovenia či ustanovenia o ochranných známkach, jednotlivci zas o ustanovenia o klamlivej reklame a o nekalých obchodných praktikách.

Najbežnejšie „tváre“ greenwashingu

Greenwashing má viacero tvárí a tieto v nadväznosti na zvýšený dopyt po zelených produktoch stále pribúdajú. Jednou z tých novších je takzvané ekologické chvastanie, viac známe aj pod pojmom „eco bragging“. Z dlhodobo etablovaných foriem sem patria najmä nepravdivé či zavádzajúce tvrdenia, ktoré majú svoje ďalšie variácie, a tiež klamlivé označovanie.

Eco bragging

Eco bragging je mladšia forma greenwashingu, ktorá sa postupne vyvinula z nepravdivých a zo zavádzajúcich tvrdení, pričom podnikatelia si jej použitím spravidla kupujú čas. Typickými znakmi eco braggingu sú vyhlásenia podnikateľa, ktorými tvrdí, že v rámci svojej produkcie dbá na ochranu životného prostredia a prispôsobuje tomu svoj výrobný proces alebo svoje záväzky minimalizovať nepriaznivé dosahy výroby v krátkodobom alebo dlhodobom horizonte. Ak podnikatelia tieto záväzky a vyhlásenia neplnia, ide o greenwashing.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.