Oficiálne značky olympijských hier v Riu ako je Coca-Cola, McDonald's, Nike, Visa, Panasonic či P&G platia nemalé peniaze za to, že sa ich logá objavujú počas olympiády na viditeľných miestach. Podľa odhadov zahraničných médií každá značka platí 100 - 200 miliónov dolárov. Určite neplatia tie peniaze za to, aby sa napríklad pri vyhlasovaní výsledkov objavilo v zábere logo ich konkurencie a určite by sa im nepáčilo, aby športovec akýmkoľvek spôsobom propagoval konkurenčnú značku.
Pozor na tweet #Rio2016
Čo to v praxi znamená? Napríklad to, že sponzor, ktorý nie je oficiálnym sponzorom olympiády, nemôže svojho športovca povzbudiť či zablahoželať mu čo i len jednoduchým tweetom ako je napríklad: Ďakujeme za bronz! #Rio2016. Ak by sponzor alebo športovec porušil takýto zákaz, bude potrestaný. Hrozí mu napríklad odobratie medaily.
A to je tento rok v Pravidle 40 pre sponzorov trocha mierumilovný. Prvýkrát im predsa len dovoľuje spustiť kampaň s olympijským športovcom. Musí byť vymyslená tak, aby sa otvorene nespájala s olympiádou. Ani to ešte neznamená, že kampaň bude uvedená do života. Všetci neoficiálni sponzori museli predložiť žiadosti o schválenie do konca januára tohto roka a s kampaňou začať najneskôr do konca marca.
#Thanks Under Armour
Tak to napríklad urobila značka Under Armour, ktorá svoju kampaň s Michaelom Phelpsom spustila v marci. Vo vydarenom spote nevidíte žiadnu zmienku o olympiáde či Riu, je to príbeh náročného každodenného tréningu šampióna. Keďže bola reklama nasadená v čase pred olympiádou, je zrejmé, na akú udalosť tento športovec trénuje.
Iným príkladom je GoPro, ktorá prišla s „Two Roads“, kde ukazuje olympijskú cestu deviatich športovcov, i keď o Riu tam nie je ani zmienka.
A do tretice reklama Virgin media, ktorá priniesla reklamu s Usainom Boltom. Pred očami sa nám mihá 9,58 sekúnd života jamajského šprintéra. Číslo 9,58 je jeho svetový rekord v behu na 100 metrov.
Pripomeňme, že ani jedna z týchto značiek by rovnakú reklamu nemohla spustiť napríklad na predchádzajúcej letnej olympiáde v Londýne. A ak sa vám zdá jednoduché vymyslieť príbeh Under Armour, pre marketingových expertov je to celkom ťažký oriešok. A ak sa aj dopracujú k jeho vyriešeniu, nemusí byť na prvý pohľad zrozumiteľný úplne všetkým. Pretože teoreticky tweet #working hard #done it #thanks Under Armour, neznamená tak jednoznačne to, čo #gold #Rio2016 #thanks Under Armour.