Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
28.06.2018, 20:00

Tvorba JOJ, Markízy a RTVS dostane šancu preniknúť do zahraničia

Nový systém podpory televíznej tvorby bude financovaný z rozpočtu ministerstva kultúry.

Tvorba JOJ, Markízy a RTVS dostane šancu preniknúť do zahraničia
Zdroj: TV Markíza / RTVS / TV JOJ; koláž Stratégie

Pôvodná slovenská televízna tvorba bude mať šancu preniknúť na medzinárodný trh. Povedala to dnes na brífingu v Bratislave ministerka kultúry Ľubica Laššáková (Smer-SD). Na európsky a svetový trh sa môže dostať pôvodná audiovizuálna televízna tvorba RTVS, televízie JOJ a televízie Markíza.

Projekt je naplánovaný na rok 2019, s opciou na rok 2020. Financovaný bude z rozpočtu ministerstva kultúry. Sumu šéfka rezortu zatiaľ povedať nevedela, no nebude potrebné rozpočet navýšiť.

"Ide o nový unikátny projekt. Rozhodli sme sa vytvoriť úplne nový systém podpory zahraničnej distribúcie pôvodnej slovenskej televíznej tvorby. Je to novinka, s ktorou ešte nikto neprišiel,“ povedala Laššáková.

V oblasti podpory z rôznych fondov sa podľa jej slov nikdy neocitla pôvodná slovenská audiovizuálna televízna tvorba, čo považuje za chybu. „Tvorba domácej televíznej tvorby je dlhodobo kvalitná, pričom by určite obstála na svetových a európskych trhoch,“ poznamenala.

Ministerstvo kultúry sa preto rozhodlo vytvoriť systém trvalej podpory exportu domácej audiovizuálnej televíznej tvorby. V stredu (27. 6.) ministerka o projekte informovala vedenie RTVS, JOJ a Markízy.

Rezort v najbližších dňoch osloví osem svetových distribučných spoločností s ponukou, aby predložili svoje projekty podpory predaja slovenskej pôvodnej televíznej tvorby.

Ministerstvo oslovilo spoločnosti All3media International, BETA Film GmbH, Endemol Shine Group Licensing, Fremantle Media, Global Agency, ITV Studios Global Entertainment, Sony Pictures Television a Talpa Media/Talpa Global.

„Spoločnosti žiadame o predloženie finančnej aj obsahovej ponuky na ročnú podporu distribúcie našej vybranej televíznej tvorby,“ povedala Laššáková. Rezort im poslal list, ktorý však podľa nej nie je zaväzujúci, no ponúkajú im projekt na spoluprácu a podľa reakcie budú ďalej postupovať.

Ministerka predpokladá, že ročne by takýmto spôsobom pomohli 10 až 15 televíznym produktom. Z domácej tvorby budú vyberať práve riaditelia a zástupcovia televízií. „Našou ani mojou osobnou ambíciou nie je do výberu zasahovať,“ povedala.

Vznik Rady expertov

Pre maximálnu objektivitu zvolilo ministerstvo spôsob, pri ktorom bude mať pri výbere distribučnej spoločnosti 40 percent hlasov a televízie po 20 percent hlasov. Zároveň vznikne Rada pre podporu medzinárodnej distribúcie domácej audiovizuálnej televíznej tvorby, ktorú budú tvoriť experti nominovaní televíziami a odborníci MK SR.

Celý projekt bude mať niekoľko fáz, aktuálne je projekt v prvej. Do konca augusta rezort očakáva ponuky spoločností a v septembri a októbri by chcel v spolupráci s predstaviteľmi televízií vybrať distribučného partnera.

„Naša domáca televízna tvorba je kvalitná a som presvedčená, že si nájde miesto aj na európskom a svetovom trhu. Pokiaľ bude mať naša tvorba dosah na svetový trh, tvorcovia zarobia viac peňazí, tým pádom bude mať viac peňazí aj štát. A navyše, tieto televízie si môžu vytvoriť dostatočný finančný kapitál na svoju ďalšiu produkciu,“ dodala Laššáková s tým, že slovenskú tvorbu nepredávajú, len investujú do jej distribúcie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.