Vždy predtým, ako Pavlov doniesol psom jedlo, zazvonil zvončekom. Psy sa naučili, že ten zvuk = jedlo. A tak slintali hneď ako započuli zvuk zvončeka. Bez ohľadu na to, či nasledovalo kŕmenie, alebo nie. Získali teda nesprávnu asociáciu, klon spájať udalosti, ktoré spolu nesúvisia.
Toto je jeden z mojich najobľúbenejších kreslených vtipov od Marka Stiversa, ktorý krásne ilustruje aj zámenu príčiny s následkom, o ktorej som písal v tejto sérii Omylov a fenoménov.
V reklame sa množstvo produktov spája so zdravými, peknými a šťastnými ľuďmi. Podvedome sa tak tvorcovia reklám snažia podsunúť asociáciu, že keď budeš používať náš produkt, budeš sa mať tak dobre ako ľudia v reklame. Sila asociácií sa využíva napríklad pri spájaní značky alebo produktu s celebritou. Rýchly Sagan = rýchla 4G sieť. Stará vec, ale stále funguje.
Prečítajte si aj: Fenomény a omyly komunikácie o identifikácii so skupinou.